دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام فرحانی

حوزه/ تقویت سیاستگذاری در حوزه و نگاه به آینده، اقدام در زمینه تحقق سیاست ها و اهداف شورای عالی، ساماندهی و هماهنگی بین علمای بلاد از برنامه ها و وظایف معاونت آموزش و امور حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی در گفت و گو با خبرگزاری«حوزه» به بخشی از فعالیت های معاونت آموزش و امور حوزه های علمیه که  چندی پیش در اجلاسیه مدیران استانی  که گزارش کامل آن را به  اعضای شورای عالی و مدیر حوزه در این اجلاس ارائه کرده بود اشاره کرد و به فعالیت معاونت مربوطه در راستای اجرای مصوبات اجلاسیه های سال 93 به همراه بیان سیاست ها ،ضوابط ،آیین نامه ها وبرنامه های کلان آن معاونت پرداخت.

وی گفت: ساختار معاونت آموزش و امور حوزه ها، شامل زیر مجموعه هایی چون دفتر معاونت، مدیریت برنامه ریزی و نظارت، خدمات الکترونیک و اداره برنامه ریزی و اداره نظارت است؛ مرکز زبان حوزه و شورای آموزش و شورای گسترش نیز در این معاونت قراردارند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی افزود:  مدیریت برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی، دفتر آموزشی و مدارس، مدیریت مدارک تحصیلی، دفتر امور اساتید، مدیران و کادر، مدیریت سنجش و پذیرش، دفتر امور مدیریتی استان ها ودفتر قرآن و عترت نیز از نهادهای زیرمجموعه معاونت آموزش و امور حوزه ها هستند.

معاون آموزش وامور حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای گسترش، در راستای انجام وظایف خود جلساتی تحت عنوان کمیته آموزش شورای گسترش، کمیته معین آموزش (بررسی دروس آموزشی سطح یک)، کمیته امور مدارس، کمیته امور واحدهای آموزشی تخصصی، را برگزار کرده است.

وی گفت: مرکز زبان حوزه  نیز دوره تابستانه آموزش مکالمه عربی در سال جاری در استان های قم، قزوین، سمنان، مازندران، اردبیل، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد  برگزارکرد.

فعالیت های مدیریت برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی خاطرنشان کرد: در بخش مدیریت برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی برنامه هایی چون، آموزش سطح یک شامل آسیب شناسی و بازنگری برنامه های آموزشی بررسی مدارس علمیه مجری برنامه آموزشی جدید سطح یک، ساماندهی مدارس سفیران هدایت، ساماندهی مدارس سطح 2 و 3، تهیه طرح آموزش زبان عربی، اصلاح شاخص های ارزیابی واحدهای آموزشی و طراحی فرم های مربوط، برگزاری جلسات کمیسیون های پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری، تدوین طرح تشویق طلاب منظم و کوشا اجرا شده است.

فعالیت های دفتر امور اساتید

وی گفت: در این زمینه فعالیت های گسترده ای در دفتر امور اساتید، مدیران و کادر، دفتر امور آموزشی و مدارس شامل برنامه گزارش اجمالی از عملکرد اداره ارزشیابی و امتحانات، سفرهای استانی برای  نظارت بر عملکرد امور اجرایی آموزشی حسب مورد، ساماندهی افزایش زمان آموزشی، امتحان شفاهی، اصلاح و ساماندهی دروس، بررسی وضعیت دروس خارج در شهرستان ها، ، پیگیری مصوبات شورای عالی حوزه در زمینه تکمیل دروس نواقصی طلاب، بررسی وضعیت تحمیلی طلاب و رشد یا عدم پیشرفت تحصیلی، مسابقات علمی و... انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی بیان کرد: دفتر امور مدیریتی استان ها نیز برنامه های گسترده ای انجام داده است؛ این فعالیت شامل برنامه های گسترده در اداره تاسیس، اداره تحصیل منابع، شوراهای استانی، ارجاع مطالبات شوراهای استانی به دفاتر مربوطه و تلاش برای عملیاتی شدن آنها، برگزاری نشست های هم اندیشی سالانه منطقه ای اساتید و مدیران جهت ارزیابی وضع موجود، تدوین طرح وبرنامه جدید و آموزش های لازم، برگزاری کارگاه های دانش افزایی اساتید و مدیران در سال 1393، برگزاری کارگاه آموزشی برای ارتقای دانش مدیریتی ومهارت های تدریس مدیران و اساتید در هر سال و... است.

تقویت سیاستگذاری در حوزه و نگاه به آینده

وی گفت: از جمله دفاتر فعال در این معاونت شامل دفتر امور اساتید، مدیران و کادر است که شامل فعالیت هایی چون تقویت سیاستگذاری در حوزه و نگاه به آینده، اقدام در زمینه تحقق سیاست ها و اهداف شورای عالی، ساماندهی و هماهنگی بین علمای بلاد و... می باشد.

وظایف دفتر امور آموزشی و مدارس

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: دفتر امور آموزشی و مدارس معاونت نیز وظایف گسترده ای را اعم از برگزاری امتحان شفاهی در مراکز استانی و حضوری، تشکیل امور آموزشی، بررسی پرونده های تحصیلی طلاب، نظارت دفتر امور آموزشی و مدارس و وظایفی که این دفتر به شکل کلی به عهده دارد، انجام می دهد.

وی گفت: فعالیت های مرتبط با مدیریت سنجش و پذیرش بخش دیگری از فعالیت های این معاونت را تشکیل می دهد که برگزاری برنامه هایی مثل پیگیری مطالبات شورای عالی حوزه در دو بخش فعالیت های کوتاه و بلند مدت، ساماندهی بخش سنجش و آزمون از جمله آنها است.

حذف بروکراسی اداری و متمرکز نمایی اطلاعات تحصیلی

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی در ادامه به ارایه توضیحاتی پیرامون عملکرد مدیریت مدارک تحصیلی پرداخت و اظهارکرد: این واحد تا کنون با تشکیل کمیته های مختلف به ارایه و صدور مدارک و گواهینامه های استخدامی و پژوهشی اشتغال داشته و مباحثی چون راهنمایی مخاطبین، حذف بروکراسی اداری و متمرکز نمایی اطلاعات تحصیلی-آموزشی، تسهیل و تسریع روند پذیرش حوزه، پرتال اطلاع رسانی ها آیین نامه ها، اخبار و گزارشات و سامانه نجاح را انجام داده است.

فعالیت های  دفتر قرآن و عترت

وی گفت: دفتر قرآن و عترت نیز در این معاونت مشغول به انجام وظایف گسترده خود در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی است؛ در این بین جلسات و کارگروه تخصصی قرآن و حدیث با محوریت برنامه ریزی در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی و ساماندهی برنامه های آموزشی و رقابتی در عرصه قرآن و حدیث و اخلاق برگزار شد.

وی گفت: فعالیت های آموزشی این واحد شامل دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شامل، کارگاه های تخصصی تصحیح الصلوه، روش حفظ قرآن کریم و فهم روشمند، آشنایی با منابع و معارف حدیث، معارف ادعیه و مناجات، دوره های تربیت مربی در زمینه های مختلف، سیر مطالعاتی تفسیر و حدیث و دوره های حفظ دو ساله تا شش ساله و دوره حفظ موضوعی قرآن کریم؛ این فعالیت ها در زمینه ترویجی و برنامه های ویژه سامان یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha