جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت‌الله غروی

حوزه/ دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهتمام بزرگان دین در انجام فریضه حج، گفت: بزرگان ما حتی در دورانی که روابط سنگینی میان ایران و عربستان بود، اجازه ترک حج و عدم حضور در مکه را ندادند.

آیت الله سید محمد غروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به تاکید قرآن و روایات بر انجام فریضه حج، اظهار داشت: حج یکی از عبادت بزرگی می باشد که از اهمیت بسیار زیادی در دین برخوردار است.

وی افزود: پیامبراکرم(ص) در حدیثی می فرمایند «کسی که حج واجب خود را بدون اینکه مرضی باز دارنده یا حاجتی لازم یا فرمانروایی ظالم مانع شود، بجا نیاورد و بمیرد، به دین یهودی یا مسیحی مرده است».

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه حج را جلوه گر غایت عبودیت انسان در برابر خداوند دانست و ابراز داشت: انسان در این سفر از خود، وابستگی های مادی و  هواهای نفسانی فاصله می گیرد و با ذات اقدس الهی پیوند پیدا می کند.

آیت الله غروی با اشاره به اینکه براساس روایات، اعمال حج اهمیت عبودیت و بندگی خدا را نشان می دهد، اظهار داشت: انسان درهنگام ورود به مکه باید مُحرم شود و لباس مادیات را که آمیخته به وابستگی ها است از بدن خود جدا کرده و با لباس دور از وابستگی که از آن به عنوان لباس احرام یاد می شود، وارد حرم الهی شده و تلبیه می گوید به ندای دعوتی که خداوند برای مومن سر داده است.

وی افزود: غیر از واجبات احرام در حج، بسیار دیگری از مسائل نیز برای حاجی حرام می شود تا وابستگی ها و تعلقات دنیوی را کنار بگذارد.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین تصریح کرد: حاجیان بعد از ورود به حرم الهی نماز می خوانند و طواف می کنند که این عبودیت ها، یادآور بندگی و اعمالی است که انبیای الهی انجام می دادند.

آیت الله غروی اعمال حج را نماد یک حقیقت دانست و گفت: حاجیان در زمان احرام حج، مجددا مُحرم می شوند و در «عرفات» و «مشعر» و «منی» وقوف می کنند؛ در منی باید  قربانی انجام داد که نمادی از قربانی کردن نفسانیت و تبعیت از خداوند است.

*اجتماع عظیم مسلمین

وی در ادامه حج را برنامه عبادی بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و اظهار داشت: حج به عنوان کنگره ای جهانی از ابعاد اجتماعی خاصی برای مسلمین برخوردار است.

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه چشم همه مذاهب در ایام حج به مکه جلب می شود، ابراز داشت: در هنگام حج هیچ تفاوتی بین افراد و اشخاص نیست و همه حاجیان با قومیت، رنگ ها و نژادهای مختلف طواف انجام می دهند.

*تاکید در روایات در برگزاری باشکوه حج

آیت الله غروی با اشاره به برخی از روایات که بر لزوم برگزاری باشکوه حج تاکید دارند، تصریح کرد: در صورتی که حاکم اسلامی مشاهده کند فریضه حج با کاهش رونق مواجه شده است، باید از بیت المال هزینه کند تا این کنگره عظیم حج و طواف حول کعبه با عظمت برگزار شود.

وی با اشاره به اهتمام بزرگان دین در انجام فریضه حج، گفت: بزرگان ما حتی در دورانی که روابط سنگینی میان ایران و عربستان بود، اجازه ترک حج و عدم حضور در مکه را ندادند.

*حج زمینه ساز اتحاد مسلمین

این عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین در پایان کنگره عظیم حج را زمینه ساز انسجام امت اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم در سایه حج، وحدت و اتحاد بین مسلمین گسترش یابد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha