یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
باطنی

جانشین مدیرحوزه علمیه استان اصفهان گفت: حوادث اخیر منطقه خوی وحشی گری عربستان را نمایان کرده است.

حجت الاسلام علیرضا باطنی جانشین مدیرحوزه علمیه استان اصفهان، در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان درباره فاجعه منا ضمن تسلیت به صدها خانواده داغدار شده در این حادثه، اظهار کرد: حوادثی که این روزها در جریان برگزاری کنگره عظیم حج رخ داده است و سبب نگرانی عموم مسلمانان جهان شده از بی کفایتی حاکمان سعودی حکایت دارد.

وی افزود: در سالهای گذشته جمهوری اسلامی در محافل مختلف علمی مرتبط با مسئله حج و برگزاری آن این نکته را یاد آور می شد که این کنگره عظیم اسلامی باید به دست علمای اسلامی از کشورهای مختلف و جمع برگزیده ای از جهان اسلام اداره شود.

جانشین مدیرحوزه علمیه استان اصفهان با بیان اینکه دو شهر مکه و مدینه به دلیل وجود حرم شریف نبوی و حرم امن الهی خاستگاه اسلام و کانون توجه مسلمانان است، تصریح کرد: جریان وهابیت این دو مکان مقدس را به نفع خود و افکار افراطی خود مصادره کرده است.

وی با توجه به کشتار مسلمانان مظلوم یمن به دست سفاکان آل سعود و حمایت آنان از تکفیری های منطقه معتقد است: امروز همه توجه حکومت سعودی برای حمله به یمن و حمایت از تکفیری ها و جریان داعش و القاعده در سوریه و عراق متمرکز شده است و به همین دلیل اهتمامی به مدیریت درست حج ندارد.

حجت الاسلام باطنی با بیان اینکه فاجعه ای که روز عید قربان افتاد به دلیل بی تدبیری مشهودی بود که حتی برای نیروهای رده پایین سعودی نیز قابل پیش بینی بود، بیان کرد: زمانی که سیل جمعیت در مسیر جمرات به راه می افتد طبیعی است که باید از تمامی مسیر ها باز باشد تا از تراکم جمعیت در مسیرها کاسته شود.

وی با بیان اینکه شاید دستهایی در کار بوده تا این فاجعه عظیم ورق بخورد و از عظمت مراسم حج بکاهد و وجهه مسلمانان را در اذهان عمومی دنیا مخدوش کند، ابراز کرد: باید صبر کرد تا با گذشت زمان عوامل این فاجعه مشخص شود اما به یقین دولت سعودی با توانایی های ذهنی و فکری اندک صلاحیت اداره حج را ندارد و باید علمای مذاهب و سران کشورهای اسلامی برای این مسئله چاره اندیشی کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha