پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد شدید از سوء مدیریت حکام عربستان در اداره حجاج گفتند: به جای این که از حادثه پیش آمده عذر خواهی کنند، می گویند قضای قدر الهی است! اینها ابدا معنای قضای قدر الهی را نفهمیده اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  این مرجع تقلید صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم ، با قرائت فاتحه ای برای حجاج جان باخته در حج امسال اظهارداشتند: سوء مدیریت در حادثه حج امسال جای تردید نیست؛ اجماع جهانی بر این شده که حادثه منا، بر اثر سوء مدیریت بوده ، چرا که این حادثه قابل پیشگیری بوده است.

ایشان با بیان این که  حکام عربستان  نخواستند یا نتوانستند از این حادثه جلو گیری کنند  و بر خورد با این حادثه نیز با سود مدیریت همراه شدگفتند: چنین حادثه با این وسعت یا کم نظیر و یا بی نظیر  است؛ متاسفانه اینها  ابتدایی ترین کار که همدردی با خانواده های داغدیده است را نیز نتوانستند انجام دهند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این که عقل و مدیریت سالم و صحیح می گوید باید با خانواده های داغدیده احساس همدری کرد، اما سعودی ها از این کار نیز عاجز شدند اظهارداشتند: برای آرامش در این حادثه باید اعلام  می کردند  که گروهی برای بررسی علل حادثه تشکیل و مقصران و متخلفان مجازات می شوند و همچنین خسارات وارده جبران خواهد شد و تدابیری برای عدم تکرار  این نوع حوادث در حج آینده اندیشیده می شود؛ هیچ کدام از این ها را انجام نداند؛ بلکه گفتند قضا و قدر الهی است!.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این ها ابدا معنای قضا و قدر الهی را نفهمیده اند بیان داشتند: از همه بدتر این که مفتی اعظم آنها گفته است، برخی دلشان می خواهد در منا کشته شوند و به مقامات والا برسند و به همین دلیل خودشان را زیردست و پا می اندازند.

این مرجع تقلید گفتند: برخورد عجیبی است، عنوان می کنند این حادثه قضا و قدر الهی و  بی نظمی حجاج بوده است، اگر حجاج بی نظمند پس شما آنجا چه کاره اید! این برخورد غلط آنها از اصل مسئله کمتر نیست؛ اگر آنها تدبیر می کردند و برخورد درستی با این فاجعه داشتند، این فاجعه این قدر گسترده نمی شد، این واقعا مایه تاسف و تعجب است.

ایشان خاطرنشان کردند: از همه عجیب تر این که آل خلیفه به خاطر برگزاری حج موفق به سعودی ها تبریک گفته اند، نادانی و حماقت  تا چه اندازه!

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ما دل مان می خواهد اینها سر عقل بیایند و برخورد خود را اصلاح کنند گفتند:اگر بر سر عقل بیایند و  با جهان اسلام تعامل کنند، مسائل و مشکلات حج حل می شود، چرا که حج متعلق به همه مسلمانان است.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: یکی از آثار سوء این حادثه، ضربه خوردن قداست حج بود که متاسفانه به آن آسیب بزرگی وارد شد؛ اینها ضایعاتی است که جبران آن به همین آسانی و سادگی نیست.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    درود بر مراجع عظام حقير يك نظر دارم اين كه دشمن در بهم ريختن جهان اسلام كمي موفق شد ما مسلمانان با يد هواسمان جمع باشد كه دشمن از اين فضا استفاده ابزاري نكند البته جواب دادن به پرسشهاي آنان كار خوبي است ولي هواسمان به دشمن و بازيهاي انها باشد خبر گزاريها عموما معاند هستند