شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیخ عیسی قاسم

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی تبیین دقیق نهضت بحرین در پرتو شیخ عیسی قاسم را از مهمترین وظایف دبیرخانه جایزه جهانی المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: باید شیخ عیسی قاسم و نهضت بحرین را از حالت فرقه‌ای و مذهبی خارج نموده، منطق اسلامی و انسانی حاکم بر آن را نمایان‌تر نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در دیدار اعضای دبیرخانه جایزه جهانی المصطفی(نکوداشت آیت الله شیخ عیسی قاسم)،   ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در معرفی شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام، با تأکید بر این که آیت الله شیخ عیسی قاسم، مظهر مقاومت مشروع، سالم و درست است، تصریح کرد: نهضت بحرین باید در پرتو شیخ عیسی قاسم، به درستی به جهانیان معرفی گردد.

وی در ادامه به حرکت‌های انقلابی حاکم بر جهان اسلام اشاره نمود و خاطرنشان کرد: اوج گیری حرکت‌های انقلابی بدلی و تقلبی، از مهمترین عرصه‌هایی است که استکبار جهانی به منظور مقابله با انقلاب‌های مشروع عصر کنونی پایه‌ریزی نموده است.

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به این که انقلاب های بدلی، چهره‌ای جهادی از خود نشان داده، گروه‌های فعال در جهان اسلام را در دام خود گرفتار کرده است، اذعان داشت: انقلاب اسلامی، مهمترین مدل حرکت انقلابی است که اکنون در حزب الله و بحرین نمود پیدا کرده است.

امام جمعه قم با بیان این که استکبار جهانی با کشاندن صحنه‌های انقلابی به سمت جهان اسلام، نسخه‌ای بدلی از انقلاب را در مقابل بیداری‌های اسلامی قرار داده، فتنه‌هایی را در داخل امت اسلامی ایجاد نموده است، یادآور شد: نهضت بحرین نماد رمز و راز مقاومت مشروع و عقلانی است که در مقابل انقلاب‌گری افراطی قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که نکته‌های تمایزی انقلاب‌های حاکم بر جهان اسلام، باید به درستی تبیین گردد، اظهار داشت: باید ضمن توجه به بازشناسی انقلاب‌ بدلی از انقلاب اسلامی، روشنگری‌های عمیق‌تری در عرصه‌های جهانی صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که میان دو دیدگاه جهادی حاکم بر جهان اسلام، تفاوت‌ها و فاصله‌های زیادی وجود دارد، اذعان داشت: باید تفاوت‌های عمیق این دو دیدگاه را به درستی در میان جوامع مختلف جهانی تبیین نمود.

وی تبیین دقیق نهضت بحرین در پرتو شیخ عیسی قاسم را از مهمترین وظایف دبیرخانه جایزه جهانی المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: باید شیخ عیسی قاسم و نهضت بحرین را از حالت فرقه‌ای و مذهبی خارج نموده، منطق اسلامی و انسانی حاکم بر آن را نمایان‌تر نمود.

رئیس جامعة المصطفی با بیان این که باید ادبیات فرا مذهبی نهضت بحرین جلوه بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: ابعاد تلاش‌ها و خدمات آیت الله شیخ عیسی قاسم باید به صورت موضوعی فرا ایرانی و فرا مذهبی مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه قم در ادامه با تأکید بر این که نشست‌ها و همایش‌های المصطفی باید به سمت الگوسازی برای طلاب علوم دینی، به ویژه فعالان عرصه بین الملل حرکت نماید، تصریح کرد: الگوسازی برای نسل جوان امروزی باید از مهمترین هدف‌گذاری‌ها در همایش‌ها و نشست‌ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی انجمن‌های علمی و فرهنگی جامعة المصطفی را از مهمترین ظرفیت‌های این نهاد فاخر در نشر معارف ناب الهی برشمرد و اظهار داشت: باید بازتاب حرکت‌های بین المللی المصطفی با بهره‌گیری از ظرفیت‌ گروه‌ها و انجمن‌های علمی و فرهنگی در عرصه‌های مختلف جهانی انعکاس پیدا کند.

وی برگزاری نشست‌های متعدد را از دیگر ظرفیت‌های پیش روی جامعة المصطفی دانست و یادآور شد: باید نشست‌های مختلفی به منظور حفظ ارتباط طلاب با همایش‌ها برگزار شود؛ تا شخصیت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی علمای جهان اسلام به درستی درمیان جوامع هدف معرفی گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره‌گیری از ظرفیت مجله ها و نشریات علمی را از دیگر بسترهای مهم عنوان کرد و یادآور شد: از مجله مسطر که در هر شماره به معرفی شخصیت‌های علمی جهان اسلام اختصاص دارد، می‌توان شماره‌ای را نیز به معرفی شخصیت آیت الله شیخ عیسی قاسم اختصاص داد.

امام جمعه قم با تأکید بر این که بهره‌گیری از فرصت‌های به وجود آمده، نیازمند تلاشی روز افزون و مضاعف است، یادآور شد: بروشورهایی را می‌توان به منظور معرفی شخصیت آیت الله شیخ عیسی قاسم و نهضت بحرین در قالب‌های متنوع مکتوب و دیجیتالی و به زبان‌های مختلف تهیه نمود.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره یه این که مجلات و نشریه‌های فعال حوزوی نیز می‌توانند ویژهنامه‌هایی را به این موضوع اختصاص دهند، اذعان داشت: باید با همکاری و مشارکت نهادهای همسو سطوح کیفی این گونه همایش‌ها را  ارتقاء دارد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین عباسی، مسئول دبیرخانه جایزه جهانی المصطفی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این دبیرخانه تصریح کرد: دبیرخانه جایزه جهانی المصطفی از دو سال قبل برنامه ریزی خود را برای اختصاص یکی از همایش‌ها به آیت الله شیخ عیسی قاسم آغاز نموده است.

وی پی‌گیری فعالیت‌های محتوایی و علمی همایش؛ همچون آماده سازی آثار در محورهای مختلف را از مهمترین اقدامات این دبیرخانه عنوان کرد و ابراز داشت: دبیرخانه جایزه جهانی المصطفی بر آن است تا با همکاری و مشارکت نهادهایی چون؛ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و... شورای عالی سیاست‌گذاری جایزه جهانی المصطفی را تأسیس نماید.

معاون پژوهش جامعة المصطفی در ادامه به برخی از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در حاشیه این همایش فاخر، نمایشگاهی از آثار آیت الله شیخ عیسی قاسم، در سه محور "سابقه حوزه های علمیه و تشیع در بحرین"، "معرفی آثار و فعالیت‌های علمی و اجتماعی" و نیز "مسئله انقلاب و نهضت بحرین" برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان به برگزاری کمیته‌های تخصصی متعدد در حین برگزاری همایش جایزه جهانی المصطفی اشاره نمود و اظهار داشت: همزمانی برگزاری این همایش با کنفرانس وحدت اسلامی، حضور حداکثری علمای جهان اسلام را در پی خواهد داشت.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha