سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
شیخ عیسی قاسم + سید غریفی

حوزه/ آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم و آيت الله سید عبدالله غریفی از علماي لبنان در بیانیه ای مشترک تاکید کردند که نابسامانی اوضاع امنیتی و سیاسی بحرین، نتیجه بی میلی نظام به ایجاد اصلاحات ضروری برای نجات کشور است

 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم و آيت الله سید عبدالله غریفی از علمای بزرگ بحرین روز پنج شنبه در پی متنشنج شدن اوضاع سیاسی و امنیتی بحرین و افزایش نارضایتی ها در پی اقدامات خشونت آمیز نظام ستمگر بحرین و در آستانه 14 فوریه یعنی روز آغاز جنبش مردمی بحرین، در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که اگر نظام در ایجاد اصلاحات جدیت داشته باشد حل این بحران دور از دسترس نخواهد بود.

متن این بیانیه به این شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد الطیبین الطاهرین و أصحابه المهتدین المیامین

باعث تاسف است که مردم بحرین با مشکلات انباشته ای روبرو هستند که روز به روز در حال افزایش و فزونی است و عامل اصلی تمامی این مشکلات نیز بحران سیاسی غیر قابل حل می باشد، بحرانی که نه به خاطر دشوار بودن راه حل، بلکه به خاطر بی میلی نظام به اصلاحات و تغییرات ضروری برای نجات کشور ادامه یافته است و موجب نگرانی ملت بحرین شده است.

البته وضعیت بحران بحرین به شدت اوضاع کشورهای بهار عربی نیست که موجب ایجاد صحنه های وحشت آور و هولناک توسط تروریست ها و درگیری میان معارضان و نظام های حاکم شده است.

حل مشکل بحرین دشوار و دور از دسترس نیست به شرط آنکه نظام چنین اراده ای داشته باشد.

نزاع در بحرین در مورد اصل نظام حاکم و انتقال آن از دست حاکمان کنونی و جایگزینی نظام جدید به جای نظام کنونی نیست.

مردم بحرین فقط خواستار اصلاحاتی هستند که در سایه آن بی توجهی نظام به اراده سیاسی مردم پایان یابد و مردم نیز بتوانند در اداره حال و تعیین سرنوشت خود سهیم باشند و نقش قابل قبولی در اداره امور زندگی و کشور و امنیت و تعیین منافع کشور داشته باشند بدون اینکه بخواهند کار به برکناری نظام فعلی بینجامد.

و جنبش مردم نیز از آغاز و در استمرار خود به خاطر این ضرورت ها بوده است.

و اکنون این جنبش به پایان سال چهارم خود نزدیک می شود و اوضاع روز به روز بدتر و پیچیده تر می شود تا اینکه کار به جایی رسیده که شهروندان بحرینی در معرض تهدید لغو تابعیت و شهروندی خود قرار گرفته اند که از ساده ترین حقوق شهروندی است. اما در حالی که برخی کشورهای جنبش عربی که خون های زیادی در آنها ریخته شده به دنبال راه حل بحران و درگیری های خود از راه گفتگو هستند، اوضاع بحرین به عکس است  و این نظام است که تمام راه های گفتگو را بسته و فرصت ها را از بین می برد.

سخن ما همچنان این است که کشور ما به این خشونت ها و ترور نظام به ساحل امنیت نمی رسد بلکه با این اقدامات نظام، اوضاع بدتر می شود و خسارت هیا بیشتری متوجه کشور می شود. تنها راه حل موجود اصلاحات است و نه چیز دیگر.

در پایان باید تاکید کنیم که 14 فوریه یا تاریخ دیگر نباید نقطه تحول مسالمت جنبش ما به خشونت باشد؛ چرا که همه کشور در این آتش خواهد سوخت.

نظام به طور پیوسته راه خشونت را در پیش گرفته و معارضان بحرین با طیف گسترده ای که دارند، از مردم تا رهبران خود راه مسالمت در پیش گرفته اند و نباید این روش را رها کنند.

از خداوند متعال و مهربان می خواهیم این کشور و تمام کشورهای امت اسلام را از فتنه ها نجات دهد.

ولاحد لله رب العالمین و صلی الله علی الرسول الخاتم و آله الطاهرین

شیخ عیسی احمد قاسم

سید عبدالله الغریفی

5 شنبه 22 ربیع الثانی 1436 ه.ق

12 فوریه 2015

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha