سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نامه کیث الیسون نماینده مسلمانان آمریکایی به جان کری

حوزه / کیث الیسون از جان کری خواست تا برای توقف اعدام جوانان تظاهرکننده در عربستان سعودی، رژیم سلطنتی آل سعود را تحت فشار قرار دهد. تحلیلگران معتقدند که آمریکا به رغم ادعای حقوق بشر ، بجز چند مورد نمایشی و تبلیغاتی، کاری به دیکتاتورهای منطقه که هم پیمانش هستند ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از gconew.com؛ در حالی که عربستان سعودی پیش از این رکورد اعدام‌های سال 2016 را شکسته است، کیث الیسون نماینده مسلمان کنگره آمریکا از جان کری وزیر خارجه این کشور خواست تا برای توقف اعدام جوانان تظاهرکننده در عربستان سعودی، رژیم سلطنتی آل سعود را تحت فشار قرار دهد.

السیون  نماینده ایالت مینسوتا طی نامه‌ای به جان کری، از دولت فدرال این کشور خواست تا جلوی اعدام سه فعال دانشجویی را که تنها به جرم شرکت در راهپیمایی اعتراضی به اعدام متهم شده‌اند بگیرد.

در این نامه الیسون خواستار دخالت مستقیم آمریکا برای تضمین حمایت از سه جوان متهم به اعدام برای تظاهرات خیابانی در حکومت سلطنتی عربستان سعودی شد. این جوانان با نام‌های علی نمر، داوود المرهون و عبدالله الازهر در سنین 17 و 15 سالگی به جرم شرکت در تظاهرات آرام و صلح آمیز سیاسی بازداشت شده، سپس زیر شکنجه مجبور به امضای اعترافات شده‌اند، که این طرز عمل در نظام کیفری رژیم سلطنتی آل سعود رویه‌ای معمولی است. سرانجام هر سه نفر متهم به اعدام شدند و در این میان علی نمر (برادرزاده شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان سعودی) نه تنها به گردن زدن متهم شده، بلکه به صلیب نیز کشیده می‌شود.

کمیته سازمان ملل در حقوق کودکان به همراه بسیاری سازمان‌های حقوق بشری رژیم آل سعود را برای اعدام‌ها در این کشور مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند. اما خبرها حاکی از این است که عربستان سعودی اعدام کودکان و نوجوانان را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد. خانواده‌های آنان در ارتباط با فرزندانشان نبوده و تنها از طریق رسانه‌های جمعی از وضعیت پرونده آن‌ها آگاه می‌شوند.

الیسون در نامه خود به جان کری نوشت: بسیاری از کسانی که در کنار علی، داوود و عبدالله به اعدام محکوم شده‌اند، گردن زده شده و در میان آنان نوجوانان 13 تا 17 ساله به چشم می‌خورند. از جمله این نوجوانان مایل الربح است که در زمان دستگیری 17 سال بیشتر نداشته است. خانواده این نوجوان زمانی از اعدام فرزندشان مطلع شدند که وزارت عربستان لیست اعدام‌های دسته جمعی در این کشور را منتشر کرد. تا این لحظه خانواده‌ی این نوجوان از محل دفن فرزندشان مطلع نشده و اجازه تحویل پیکر فرزندشان را نیز نداشته‌اند.

دفتر الیسون هیچ نظری درباره این نامه به رسانه‌ها نداده‌است. این درحالی است که رژیم آل سعود در آغاز سال نو میلادی یعنی 2 ژانویه سال  2016 میلادی تعداد 47 تن از جمله روحانی برجسته و رهبر شیعیان این کشور شیخ ابراهیم نمر را اعدام کرد. عربستان سعودی بسیاری را به جرایم غیرخشن به مجازات اعدام و گردن زدن محکوم می‌کند.

خاطر نشان می شود، این نامه ناگفته حاکی از روابط پنهان و آشکار عربستان سعودی و امریکاست به طوری که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که عربستان، به بهانه حمایت از منافع ملی خود، دقیقا در راستای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی حرکت می کند به ویژه آنکه اخیرا زوایای پشت پرده از روابط مقامات عرب و رژیم صهیونیستی فاش شده است.

ایالات متحده آمریکا به رغم آنکه شعار دموکراسی، حقوق بشر و آزادی می دهد، از یکسو در داخل با بحران آزادی از طریق زندان گوآنتانامو و... مواجه است و از سوی دیگر رسما و عملا از دیکتاتورهای منطقه مانند عربستان حمایت می کند. اگرچه ممکن است گاهی یه تشر تبلیغاتی و نمایشی به عربستان بزند اما عملا عربستان، از همپیمانان اصلی آمریکا در منطقه است و به وضوح، یک بام و دو هوای استکبار جهانی را می توان در منطقه دید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha