دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
همایش اروپایی میلاد پیامبر اکرم (ص) در  آلمان

حوزه/ رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه گفت: دفاع عقلانی و منطقی از اسلام در مجامع علمی و دانشگاهی، وظیفه جوانان مسلمان بومی در غرب است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، بر اساس تاریخ میلادی صدها هزاران تن از مسلمانان جهان در ترکیه و اروپا در اواخر ماه مارس میلاد پیامبر اسلام (ص) را جشن می‌گیرند.

به همین مناسبت همایشی با حضور مسلمانان اهل سنت و شیعه از ملیتهای مختلف در تاریخ 27 مارس 2016 در شهر ویسبادن آلمان برگزار گردید. این همایش که با حضور بیش از چهار هزار نفر برگزار گردید شامل برنامه های تلاوت قرآن کریم، سخنرانی، مولودی خوانی به زبانهای مختلف و ... بود. شایان ذکر است امسال برای اولین بار مسابقه کتاب خوانی با موضوع سیره نبی اکرم (ص) نیز برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در این همایش در سخنانی شناخت بیشتر نسبت به سیره علمی و عملی پیامبر اکرم (ص) را یکی از ضروریات جوامع اسلامی بیان نمود و افزود: بدون شک برگزاری این نوع سمینارها، زمینه شناخت بیشتر نسبت به سیره علمی و عملی پیامبر اکرم(ص) را ایجاد می نماید تا اینکه بتوانیم آن حضرت را الگو و اسوه خود قرار دهیم. همچنین اگر رسانه های غربی نیز به درستی حقایق اسلام را منعکس کنند، این شناحت به شکل صحیح در غرب هم نسبت به پیامبر اکرم(ص) ایجاد می شود و خیلی از نسبت های نادرستی که به اسلام و پیامبر(ص) داده می شود، از بین می رود.

* بزرگداشت پیامبر بدعت نیست؛ جزء شعائر الهی است

وی ادامه داد: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که جلسه ای که به نام پیامبر(ص) برگزار می‌گردد، نه تنها بدعت نیست، بلکه جزء شعائر الهی است و لذا امروز از نظر ما یکی از ایام الله می تواند باشد و باید آنرا گرامی داشت «وَ ذکّر بایّام اللّه».

حجت الاسلام والمسلمین  رمضانی یادآور شد: ما مسلمانان به همه ادیان و پیامبران الهی احترام می گذاریم؛ اما معتقدیم که پیامبر اکرم(ص) آخرین سفیر خدا و اسلام آخرین دین الهی و جامع همه خوبی ها و کمالات ادیان گذشته است. پیامبر اسلام(ص)، عقلانیت ابراهیم (ع)، ابهّت نوح (ع)، شجاعت موسی (ع)، عشق عیسی(ع)، پاکدامنی یوسف(ع)، صبر ایوب (ع) و تحمل زکریا (ع) را در خود جمع کرده است.

** پیامبر گرامی اسلام همیشه به دنبال دفاع از ارزش ها بود

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) اهل صلح بود و نه جنگ افزود: پیامبر در بیش از 80 جنگی که بر ایشان تحمیل شد همیشه به دنبال دفاع از ارزش ها بود. در مجموع این 80 جنگ تنها 2000 نفر کشته شدند، این درحالی است که در طول جنگ‌هایی که در دویست سال اخیر روی داده است بیش از 100 میلیون انسان بی گناه کشته شده اند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) برای احیای عقلانیت، رحمت و انسانیت آمده است و معتقد بود نباید هیچ انسان بی گناهی کشته شود؛ چراکه طبق فرمایش قرآن کریم « مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً » لذا ما امروز قاطعانه این نکته را مورد تاکید قرار می دهیم که آن کسانی که با شعار الله اکبر مردم بی گناه را در گوشه کنار جهان و به خصوص در سوریه و عراق و حتی در اروپا به خاک و خون می کشند، هیچ بویی از حقیقت اسلام نبرده اند.

** حرکت های خشونت آمیز هیچ ربطی به شیعه و سنی ندارد

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش « عشق به همه زیبائی ها و نفرت از همه پلیدی ها » را از نکات مهم در سیره پیامبر اکرم (ص) بیان نمود و افزود: دغدغه پیامبر (ص) نشر خوبی ها بود و همواره تلاش می کرد، زشتی ها را تقبیح و از زندگی مردم دور و جدا سازد. «کان یُحسّن الحَسن و یُقَبّح القَبیح و یُوهِنُه» در کتاب های سیره پیامبر(ص) نقل شده است که او نافع ترین مردم بود. «کان انفع الناس للنّاس». قطعا اینکه برخی از مسلمانان دیگران را تکفیر نموده و جان و مال دیگران را حلال می دانند و در جامعه ایجاد رعب و وحشت می کنند با آموزه های پیامبر (ص) هیچ آشنایی و تطابقی ندارند. اینها که باید با رفتار خود عشق و محبت را در جامعه منتشر می کردند کاری کرده اند که مردم از اسلام می ترسند. حرکت های خشونت آمیز این گروه های تروریستی که در همه جای دنیا به چشم می خورد، هیچ ربطی به شیعه و سنی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین  رمضانی افزود: در استانبول به دانشگاهی حمله می کنند به خاطر اینکه دختران مسلمان محجبه آنجا مشغول تحصیل هستند. در بروکسل به مسجد مسلمانان حمله می کنند و متاسفانه برخی نیز فقط شعار مقابله با تروریسم را سر میدهند ولی هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نمی دهند. همانطور که می دانید حجت الاسلام والمسلمین  العظمی سیستانی وقتی در عراق فتوای جهاد برای مقابله با گروه های تروریستی را صادر کردند که آنها به جان و مال و ناموس مسلمانانِ اهل سنت حمله کردند بودند. متاسفانه این گروه های تندرو برخی از جوانان را نیز اغفال می کنند. آیا واقعا جوانانی که از انگلستان، بروکسل و سایر نقاط جهان برای جهاد به سوریه می روند، برای احیای سیره پیامبر (ص) رفتند؟

** عده ای درصددند کلیساها ، کنیسه ها و مساجد را محو کنند

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به آیات 39 و 40 سوره مبارکه حج، عمل به آموزه های قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم (ص) را باعث وحدت و یکپارچگی و عزّت مسلمانان دانسته و افزود: خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللّهِ كَثِيراً » عده ای درصددند که کلیساها ، کنیسه ها و مساجد را محو کنند چون نام خدا در آنجا برده می شود و می خواهند به جنگ با خدا بروند. می خواهند با اباحی گری و لذت طلبی، نام خدا را از زندگی بشر حذف کنند. آنها در صدد هستند که با زور و زر و تزویر مسلمانان را به خدمت خود در آورند، اما مسلمانان مؤمن باید مقاوم باشند.

وی یادآور شد: اگر مسلمانان می خواهند با عزت زندگی کنند باید به سیره پیامبر اکرم (ص) عمل کنند و اگر می خواهند مورد رحمت الهی قرار گیرند باید به اطاعت خدا و رسول خدا (ص) بپردازند. «أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» و اگر کسی ادعای دوستی با خدا و پیامبر (ص) را دارد باید از آنها پیروی کند. « إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ »

** مسئولیت جوانان بومی در غرب بسیار سنگین است

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در پایان گفت: مسئولیت جوانان بومی که با زبان این جامعه آشنایی دارند نیز بسیار سنگین است. دفاع عقلانی و منطقی از اسلام در مجامع علمی و دانشگاهی، وظیفه جوانان است. جوانان مومن باید با مراجعه به قرآن و عترت در تبیین عقلانی اسلام ناب تلاش و مجاهدت داشته باشند. همچنین باید توجّه داشت که عمل به قوانین اجتماعی و احترام به حقوق دیگر شهروندان نیز جزء دستورات اسلام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha