دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
الازهر

حوزه/ گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در حمد وسوره نماز و حجیت طلاق شفاهی دو مساله ای است که مجمع تحقیقات الازهر و هیئت علمای بزرگ الازهر به آن پرداخته اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مساله گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در قرائت حمد و سوره در نماز و همچنین مساله صحت طلاق شفاهی دو مساله ای است که این روزها اذهان علمای مصر را به خود مشغول ساخته و به بررسی فقهی آن پرداخته اند.

گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" در حمد و سوره نماز

 مجمع تحقیقات اسلامی الازهر به خاطر اختلاف نظر علما در مورد گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" در ابندای حمد و سوره نماز، به بررسی فقهی این مساله پرداخت.

این مرکز اعلام کرد: قرائت "بسم الله" در نماز مساله ای اختلافی است که نظر مشهور در این باره نظر مالک است و ابومحمد عبدالله بن ابی زید قیروانی در رساله "صفة الصلاة" خود گفته" ابتدای نماز باید الله اکبر بگویی و اذکار دیگر نمی تواند جایگزین آن باشد و دست ها را تا مقابل شانه ها یا کمتر بالا می آوری و هنگام قرائت حمد و سوره نباید "بسم الله الرحمن الرحیم" بگویی.

مجمع تحقیقات اسلامی الازهر افزود: دومین نظر در این رابطه نظر مذهب شافعی و طایفه ای از اهل حدیث است که روایتی از حنابله هم آن را تایید می کند و بنا بر این نظر گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" در ابتدای حمد و سوره نماز مانند قرائت حمد و سوره واجب است و "بسم الله الرحمن الرحیم" بخشی از این دو سوره می باشد.

الازهر ادامه داد: سومین نظر در این مساله، نظر مذهب حنفی است که گفتن "بسم الله" در آغاز حمد و سوره را مستحب مؤکد می دانند که فراموش کردن یا ترک عمدی آن نماز را باطل نمی کند.

مجمع تحقیقات الازهر در پایان تاکید کرده که گرچه نماز بدون گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" صحیح است، اما بنا بر احتیاط و برای خروج از اختلاف اهل علم، گفتن آن در آغاز حمد و سوره لازم است.

تشکیل کمیته فقهی برای بررسی طلاق شفاهی

اما مساله دیگر فقهی که مدتی است در مصر مطرح شده و علمای زیادی درباره آن اظهار نظر کرده اند مساله صحت طلاق شفاهی است که برخی آن را صحیح می دانند و برخی بر این باورند که طلاق تا زمانی که به طور رسمی و قانونی ثبت نشود حجیت ندارد و صحیح نیست.

در این راستا هیئت علمای بزرگ الازهر روز گذشته در جلسه خود به ریاست شیخ الازهر به بررسی این موضوع پرداختند و بنا بر این شد کمیته ای متشکل از تمام مذاهب فقهی شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی برای بررسی این مساله تشکیل شود و این کمیته نظر خود را در جلسه آینده اعلام کنند.

هیئت علمای بزرگ الازهر در جلسه گذشته خود نیز به این مساله پرداخته و فتوا داده بود که طلاق شفاهی صحیح است، اما بهتر آن است که به صورت رسمی نیز ثبت شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha