یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عباس شومان

نماینده و سخنگوی الازهر گفت: ما دارای تمدن بوده ایم اما بعد از گذشت قرن ها، حکومت هایی که اکنون پیشرفته خوانده می شوند از دستاوردهای اجداد ما استفاده بردند و ما به عنوان کشوری در حال توسعه(عقب افتاده) نامیده شدیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر عباس شومان نماینده و سخنگوی الازهر در سخنرانی خود در همایش " میراث باستانی در جهان عرب" که دانشکده علوم باستانی دانشگاه فیوم برگزار کرده بود گفت: آثار باستانی نشانگر تاریخ امت ها و پیشرفت آنان در طول عصرهاست تا نسل های بعدی از تاریخ اجداد خود آگاه شوند. این آثار، تحولات را چه از نظر پیشرفت و چه از نظر پسرفت مقایسه می کند و این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر نسل های بعدی در مقایسه با اجداد خود از تحول و پیشرفت بیشتری برخوردار باشند این به معنی این است که در راه درست در حال حرکت اند اما اگر اینگونه نباشد، نسل های جدید باید همت کنند و برای بازگرداندن تمدن اجدادشان و ساختن دوباره آن و رسیدن به توسعه و پیشرفت تلاش کنند.

نماینده الازهر افزود: این ننگ بزرگی است که کشورهایی که از تاریخ  و تمدن بی بهره بودند از تمدن خویش سخن می گویند در حالی که امت هایی که سابقه و تمدن درخشانی دارند، نسل های جدیدشان فقط به سخن گفتن از پیشینیان و کسانی که یکی بعد از دیگری آمدند و اینکه امت آنان از این نوع بشر بودند اکتفا می کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از ملت ها هستند که از مباهات به تاریخ بلند و تمدن گسترده و عمیق ما لذت می برند در حالی که ما هیچ اهمیتی به اهرام  و معابد کرنک و ابوسمبل و دیگر آثار باستانی نمی دهیم. این آثار شاهد تمدن اجداد ماست که بعد گذشت قرن ها حکومت هایی که اکنون پیشرفته خوانده می شوند از دستاوردهای اجدادمان استفاده بردند و ما به عنوان کشوری در حال توسعه(عقب افتاده) نامیده شدیم.

عباس شومان حمایت از آثار باستانی را یک وظیفه اجتماعی دانست و خواستار حفظ و مراقبت از آن و جلوگیری از حفر آن توسط سودجویان و خرید و فروش آن شد و گفت: این آثار باستانی ملک ملت ها و نسل های بعد آن هاست، نه برای افراد و حکومت ها و لذا تصرف آن که باعث می شود برای نسل های بعدی بی فایده باشد جایز نیست؛ فرقی ندارد این تصرف فروش یا هدیه یا تصاحب آن توسط دولت یا اشخاص باشد.

وی تاکید کرد: اگر نابودی "نیل" و فروش آن از امور مجرمانه و مستوجب مجازات فاعل آن می شود،  حمایت از بازدیدکنندگان از آن با چشم پوشی از دیانت بازدید کننده یا هدف او از این کار، یک واجب دینی و قانونی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha