جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افزایش جمعیت

حوزه/ به فرموده پیامبر(ص) هیچ کانونی در اسلام قدرتمندتر و عزیزتر از خانواده نیست، لذا دشمنان با درک این موضوع با همه توان به این نهاد مبارک حمله می­ کنند تا مردم را وادار به تغییر رفتار یا همان سبک زندگی کنند و این همان چیزی است که سیاست های کلی جمعیت به آن اشاره دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، کرسی آزاد اندیشی با موضوع "افزایش جمعیت، فرصت ها و چالش ها"، با حضور اساتید و محققان و پژوهشگران، در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) ساری برگزار شد.

خانم محدثه مهدوی به عنوان ارائه کننده این بحث، گفت: آیات و روایات فراوانی به موضوع فرزندآوری تأکید دارند از جمله در روایتی از پیامبر(ص) آمده که من به تعداد امت خودم مباهات می­ کنم، همین امر نشان دهنده اهمیت مسئله ازدیاد نسل است و در ضمن برخی از احکام دین مانند صله رحم بر این اصل استوار است.

وی با اشاره به اینکه رفاه و خوشبختی دو مقوله متفاوت از هم هستند، تصریح کرد: برخی از خانواده ها فرزندان را مانع رفاه خود می دانند، در حالی که در همین اواخر خانواده های پر جمعیتی بودند که اگر چه در سطح بالایی از درآمد نبودند، اما فرزندان شایسته ای را تربیت کردند. بنابراین اگر بر اساس آیه 31 سوره اسراء، به خداوند در امر روزی دادن اعتماد شود و بنا بر گفته مقام معظم رهبری، با تغییر سبک زندگی، نگرانی از مسائل اقتصادی و مخارج فرزندان کاهش پیدا می­ کند.

تلاش دشمن برای جلوگیری از افزایش قدرت استراتژیکی ایران

مهدوی در ادامه افزود: هر چه تعداد افراد در یک جامعه بیشتر باشند، به همان اندازه بر تعداد نخبگان افزوده خواهد شد و همین مسئله باعث نوآوری و پیشرفت در یک جامعه خواهد شد، به همین سبب دشمنان در صدد جلوگیری از افزایش این قدرت استراتژیکی کشور هستند و از هر ابزاری مانند ماهواره و بزرگ جلوه دادن مشکلات اقتصادی در رسیدن به این هدف استفاده می کنند.

آسیب های افزایش ناگهانی جمعیت

در ادامه، مرضیه کاظمی از پژوهشگران حوزوی به عنوان منتقد این کرسی بیان کرد: اگر تعداد جمعیت کشور به طور ناگهانی افزایش یابد، همه آنها همزمان نیاز به تحصیلات و امکانات آموزشی، رفاهی و اجتماعی خواهند داشت که به دنبال آن مشکلاتی نظیر بیکاری و تأخیر در ازدواج به وجود می ­آید، پس لازم است ابتدا برنامه ریزی و بسترسازی صورت گیرد.

وی افزود:  در موضوع افزایش فرزندان نباید کیفیت تربیت را فدای کمیت کرد و از تربیت صحیح غافل شد، پس اگر تعداد فرزندان کمتر باشد خانواده با توجه و تمرکز بیشتری برای آنها برنامه ریزی می­کند. به این دلیل که امروزه تعداد زیادی از مادران در فضای بیرون از منزل کار می­کنند، وقت و انرژی کافی برای فرزندان ندارند و ناچاراً باید فرزند کمتری داشته باشند.

کاظمی تاکید کرد: در همین وضع موجود جامعه، مشکلات فراوانی علاوه بر اقتصادی در مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و اگر بر تعداد افراد هم افزوده شود، این مشکلات هم چند برابر خواهد شد.

وی با اشاره به عدم تغذیه مناسب مادران گفت: مادرانی که با هر فرزندی توان جسمی خود را از دست می­ دهد، چگونه می­ توان از او توقع داشت که فرزند دیگری بیاورد.

هجوم دشمن به نهاد خانواده

دکتر سلیلی، از اساتید حوزه و دانشگاه نیز به عنوان استاد داور این کرسی بیان داشت: به فرموده پیامبر اسلام(ص) هیچ کانونی در اسلام قدرتمندتر و عزیزتر از خانواده نیست، بنابراین دشمنان با درک این موضوع با همه توان به این نهاد مبارک حمله می­ کنند تا مردم را وادار به تغییر رفتار یا همان سبک زندگی کنند و این همان چیزی است که سیاست های کلی جمعیت به آن اشاره دارد.

جمعیت؛ عنصر مهم تشکیل تمدن اسلامی

وی تصریح کرد: جامعه اسلامی ایران به دنبال تشکیل تمدن بزرگ اسلامی است که یکی از مهمترین ابزار آن جعمیت می ­باشد و برای افزایش آن باید برنامه ریزی کرد.

سلیلی ادامه داد: اگر به نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان توجه شود، هیچ گاه موضوع برتری کیفیت بر کمیت پیش نخواهد آمد و برای این امر خانواده ها به دنبال کسب مهارت و مدیریت باشند، به ویژه مادران باید مسلح به سلاح علم شوند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی افزود: مسائل اقتصادی، اصلی ترین عامل کاهش فرزند نیست، زیرا درصد بالایی از افرادی که دچار مشکل اخلاقی و تربیتی هستند و همچنین طلاق های ثبت شده، از خانوده های با تمکن مالی است، اگر چه معیشت یک مسئله مهم است، ولی مهمتر و مؤثرتر از آن فرهنگ است.

ضرورت اعمال سیاست های تشویقی

این استاد دانشگاه در پایان گفت: در زمینه افزایش جمعیت ضعف های قانونی وجود دارد و بدون بسته های تشویقی و حمایتی نهادهای مسئول نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha