سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حضرت خدیجه

حوزه/ مسلمانان در شعب ابی طالب با توجه به اصل ضروری اقتصاد مقاومتی، بر داشته های خود خصوصا سرمایه حضرت خدیجه اکتفا نموده و دست نیاز به سوی دشمنان دراز نکرده و در نتیجه توطئه مشرکان را نقش بر آب کردند.

خانم خدیجه ساروی معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»بیان کرد: حضرت خديجه(س) شخصيتي‌ بزرگوار است كه 25 سال در بحراني ترين دوران صدر اسلام در كنار پيامبر(ص) بود، ايشان بانويي بسيار شريف، ثروتمند، با آبرو و احترام در جامعه عرب جاهلي و در ميان زنان، اولين كسي است كه در آن جامعه ای كه فقط بت پرستي حاكم بود و دين حق چندان موقعيتي نداشت، اسلام را پذیرفته و به پيامبر (ص) ايمان آورد.

وی افزود: این بانوی بزرگوار علاوه بر همسر پیامبر، حامی، مدافع، مایه تسکین و آرامش و قوت قلب آن حضرت نیز بودند؛ همچنین با توجه به این که از تجار و ثروتمندان بزرگ مکه بوده و سرمایه عظیمی داشتند، خدمت بسیار بزرگی به اسلام کردند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران ادامه داد: حضرت خدیجه(س) در پیشرفت جهانی اسلام نقش بسزایی داشت و آیه وَ وَجَدکَ عائلاً فَأغنی اشاره به همین مطلب دارد که پیامبر(ص)، پس از ازدواج با ثروت حضرت خدیجه(س) أغنی و بی نیاز شد.

وی تاکید کرد: با توجه به این که اقتصاد در اسلام نقش مهمی دارد و گاهی ممکن است فشار اقتصادی موجب به زمین ماندن احکام الهی، مانع رشد و پیشرفت اسلام و تسلط دشمنان بر جامعه گردد؛ لذا  سران قریش جهت جلوگیری از پیشرفت اسلام، تصمیم به محاصره اقتصادی و قطع تعامل، معاشرت و خرید و فروش با پیامبر(ص) و مسلمانان را گرفتند؛ لذا مسلمانان 3 سال در شعب ابی طالب در محاصره بودند؛ اما در این مدت با توجه به فشار بسیار، براساس اصل مهم  و ضروری اقتصاد مقاومتی بر داشته های خود خصوصا سرمایه حضرت خدیجه اکتفا نموده و دست نیاز به سوی دشمنان دراز نکرده و در نتیجه توطئه مشرکان را نقش بر آب کردند.

خانم ساروی اظهار کرد: خداوند در مقابل بخشش و فداکاری حضرت خدیجه(س) جزای بسیار خوبی مقرر نموده و در قرآن آمده است: الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ(بقره/262) کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند، سپس به دنبال انفاقی که کرده اند، منت نمی گذارند و آزاری نمی رسانند؛ پاداش آنها نزد پروردگارشان محفوظ است و نه ترس دارند و نه غمگین می شوند.

وی تصریح کرد: یکی از پاداش حضرت خدیجه در این دنیا این است که ایشان اولین أم المومنین قرآنی است.( وَ أزواجِکُم أمّهاتِکُم) علاوه بر آن خداوند گوهری چون حضرت فاطمه(س) را که دردانه هستی است به ایشان عطا نموده است، لذا حضرت خدیجه(س) از طریق حضرت زهرا(س) مادر 11 امام معصوم است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران در پایان خاطر نشان کرد: یکی از فضایل آن بانوی نمونه اسلام، پذيرش ولايت اميرالمومنين علي(ع) است. اگرچه واقعه غدير خم و آيه مربوط به مسئله ولايت اميرالمؤمنين در سالهاي آخر رسالت پيامبر اكرم نازل شد و حضرت خديجه چند سال قبل از هجرت رحلت نمودند ؛ اما پيامبر اكرم در زمان حيات حضرت خديجه مسئله ولايت اميرالمؤمنين را - چنانكه نقلها روايت مي كند - به ايشان بیان نمودند؛  که ايشان ولايت اميرالمؤمنين را پذیرفته و با ولايت اميرالمؤمنين از اين دنيا مي روند، با این اين كه هنوز مكلف به اين پذيرش نبودند؛ اما از آنجايي كه حضرت مطيع پيامبر(ص) و مطيع رهبرشان بودند؛مسئله ولايت را هم كه هنوز در موردش آيه نيامده بود، پذيرفتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha