سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سیروس سلامتی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم

حوزه/ در سال گذشته، ۱۰ هزار و ۵۵۱ ازدواج و ۲ هزار و ۹۲۷ طلاق در استان قم ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سیروس سلامتی در نشستی خبری با أصحاب رسانه استان قم که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک سازمانی شبه قضائی و حاکمیتی است که وابسته به قوه قضائیه می باشد.

وی با اشاره به برخی از وظایف این سازمان، ابراز داشت: تثبیت مالکیت مشروع اشخاص حقیقی و حقوقی، ارتباط بخشیدن به قرارها از طریق تنظیم سند رسمی، تنظیم روابط حقوقی رسمی و اجتماعی، جلوگیری از اختلافات و ایجاد نظم عمومی در جامعه، ثبت اختراعات و مالکیت معنوی و ثبت مؤسسات تجاری و غیرتجاری و ... برخی از وظایف این سازمان می باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم با بیان این مطلب که امروز 88 درصد کارها اینترنتی انجام می شود، خاطرنشان ساخت: در این سازمان فعالیت های شایسته ای در فضای مجازی انجام شده که سبب کاهش تردد ارباب رجوع، ترافیک شهری، کاهش پرونده مرجع قضایی، شفاف سازی امور و توسعه سند رسمی شده است.

 سلامتی تصریح کرد: تشکیل بانک جامع اسناد، تنظیم سند آنی در دفاتر اسناد رسمی، صدور اسناد مالکیتی تک برگی، راه اندازی سامانه ثبت شرکت ها، حذف اوراق بهادار در کلیه دفاتر اسناد رسمی، اتصال به سامانه ثبت احوال و ... از جمله فعالیت های اینترنتی سازمان می باشد.

وی بیان داشت: قانون سازمان ثبت اسناد و املاک در سال 1290 به تصویب رسیده که امروز تجربه 100 ساله را می گذراند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم اظهار داشت: تنظیم سند رسمی در این سازمان، گامی بزرگ است که در برنامه ششم رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید کرده اند.

 سلامتی ابراز داشت: تعداد کل اسناد صادره شامل اسناد تک برگی و تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگی در سال گذشته، 48 هزار و 238 سند بوده است، در این میان تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگی 23 هزار و 619 سند بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم تصریح کرد: استان قم سهمیه صدور 490 سند مالکیت روستایی داشته که کل آن صادر شده است.

دکتر سلامتی بیان داشت: 48 هزار واحد مسکن مهر در شهر قم وجود دارد که تاکنون 12 هزار و 462 سند مالکیت صادر شده است.

وی اظهار داشت: در سال گذشته، 254 هزار هکتار سند مالکیت برای أراضی ملی و 68 هزار هکتار برای اراضی وقفی صادر کرده ایم.

سلامتی خاطرنشان ساخت: در اداره کل ثبت اسناد و املاک، بیش از 12 میلیارد تومان درآمد داشته ایم که 5 میلیارد تومان مازاد بر پیش بینی دولت بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین در استان قم از 113 دفتر اسناد رسمی، 99 دفتر آن فعال، از 66 دفتر ازدواج، 59 دفتر فعال و از 13 دفتر طلاق، 11 دفتر فعال می باشند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم با بیان این مطلب که در این استان ازدواج 4 درصد و طلاق 3 درصد در سال 94 کاهش داشته است، اظهار داشت: در سال گذشته، 10 هزار و 551 ازدواج و 2 هزار و 927 طلاق در استان قم ثبت شده است.

 سلامتی ابراز داشت: مقابله با حاشیه نشینی و طلاق از جمله مباحثی است که بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب به دنبال آن هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: دفاتر اسناد رسمی استان قم در سال گذشته، 275 هزار و 364 فقره سند تنظیم کرده اند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم با بیان این مطلب که مالکیت ها در قم شفافیت ندارد، تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز مردم قم در دست نداشتن سند رسمی برای املاک خود است؛ امروز سند عادی بسیاری در دست مردم وجود دارد که سبب تنازعات و اختلافات بسیاری می شود که با تبدیل آن به سند رسمی می توان از این مشکلات کاست.

سلامتی به موضوع اسناد مشاع اشاره و بیان داشت: سند شش دانگ از مزیت بالایی برخوردار است و قیمت ملکی که سند شش دانگ دارد با ملک دارای سند مشاع، تفاوت فاحشی دارد؛ اما متأسفانه در قم برخی از سودجویان به نحوی فعالیت کرده اند که تفاوت قیمت آنچنانی میان این دو وجود ندارد که به ضرر مردم می باشد.

وی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha