جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین  محمود رضا جمشیدی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: به مسئله محیط زیست نباید نگاه بخشی داشت، بلکه نگاه باید جامع باشد؛ چرا که همه در این زمینه مسئول هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، در نشست مشترک با مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، به بررسی جایگاه مسائل زیست محیطی از منظر دین مبین اسلام پرداخت.

وی بیان کرد: سرتاسر سبک زندگی اسلامی به بیان اهمیت محیط زیست در جنبه فردی و اجتماعی می‌پردازد. حتی در جنگ‌ها نیز نبی اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) نسبت به دوری از کارهایی که سبب تخریب محیط زیست می‌شد، تأکید می‌کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یادآور شد: در روایات متعدد اهمیت محیط زیست بیان شده که در این زمینه باید موضوع شناسی، پالایش، تحقیق و ارائه در قالب‌های نو صورت گیرد و حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

وی بیان کرد: تبیین موضوعات محیط زیست را می‌توان در قالب جزوات نیز ارائه داد و خواهران طلبه برای فعالیت در این زمینه انگیزه‌های زیادی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان این‌که ظرفیت بالای فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران به سبب اهمیت موضوع محیط زیست می‌تواند در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد، گفت: کار را باید در دو مدل ملی و استانی پیگیری کرد.

وی تأکید کرد: به مسئله محیط زیست نباید نگاه بخشی داشت بلکه نگاه باید جامع باشد؛ چرا که همه در این زمینه مسئول هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به شرایط زائر پذیری شهر مقدس قم تصریح کرد: این شهر در مناسبات ملی، مذهبی و جهانی پذیرای جمعیت فراوانی است که اگر برای مسائل زیست محیطی آن فکر مناسبی نشود، چهره استان را مخدوش می‌کند.

وی بیان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران استعداد و ظرفیت بسیار خوبی دارند که در بخش ملی و استانی می‌تواند مددکار سازمان محیط زیست و اداره کل باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی خواستار برگزاری همایش تخصصی "زن، خانواده و محیط زیست"، با همکاری حوزه‌های علمیه خواهران و اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم برای ایجاد فضای مناسب جهت تحقیق مسائل زیست محیطی در سطح ملی و استانی شد و بیان کرد: در زمینه برگزاری جشنواره‌های مشترک نیز می‌توان فعالیت کرد.

وی ادامه داد: همچنین باید گروه علمی مطالعات زیست محیطی و دینی مشترک با حضور کارشناسان دو مجموعه ایجاد شود تا زمینه‌های مطالعاتی و پژوهشی را با شناخت بیشتری تبیین کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: توسط حوزه‌های علمیه خواهران در سال ده‌ها کارگاه پودمانی و آموزشی در رده‌های مختلف برگزار می‌شود که می‌توان مسائل زیست محیطی را در آن تبیین کرد. به طور کلی اگر طرفین عزم جدی داشته باشند، کارهای بسیار خوبی می‌توان انجام داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha