یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین  محمود رضا جمشیدی

حوزه/ خانواده بزرگ حوزه علمیه خواهران، متشکل از ۴۹۰ مدرسه علمیه در سراسر کشور است که طلاب آن در چهار سطح ۱ تا ۴ از کاردانی تا دکتری مشغول به تحصیل می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی، پیش از ظهر امروز در نشست «هم اندیشی آسیب های اجتماعی و نقش حوزه های علمیه خواهران در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی» که با معاون سیمای رسانه ملی در مرکز مدیریت حوزه خواهران در قم برگزار شد، اظهار داشت: این حوزه بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب، پدیده مبارکی است که از ظرفیت های علمی، فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی بالایی برخوردار است.

وی ابراز داشت: پیشاپیش این بشارت را می دهیم که حوزه علمیه خواهران از دیرزمان مباحث خود را درباره آسیب های اجتماعی شروع نموده که خواهران طلبه در برخی از استان ها حضوری جدی داشته اند.

*فعالیت 490 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور

مدیر حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: خانواده بزرگ حوزه علمیه خواهران، متشکل از 490 مدرسه علمیه در سراسر کشور است که طلاب آن در چهار سطح 1 تا 4 از کاردانی تا دکتری مشغول به تحصیل می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی خاطرنشان ساخت: همچنین تا سال 1394، بالغ بر 70 هزار طلبه در حوزه علمیه خواهران مشغول به تحصیل بوده اند که این آمار بنابر پیش بینی های موجود به 75 هزار نفر می رسد.

*حضور 7 هزار استاد در حوزه های علمیه خواهران

وی تصریح کرد: تعداد اساتید حوزه های علمیه خواهران در کشور نیز قریب به 7 هزارنفر است که این حرکت علمی را با همکاری نزدیک به 12 هزار نفر از کارکنان، راهبری کرده و تحت پوشش قرار می دهند.

*دانش آموختگی 90 هزار طلبه خواهر

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: قریب به 90 هزار نیز در طول این سال ها از حوزه علمیه خواهران دانش آموخته شده اند؛ البته پیشینه سازمان یافته این حوزه تا قبل از انقلاب اسلامی، آنچنان قوی نبوده و کمتر از انگشتان دو دست، مدرسه علمیه خواهران در کشور داشته ایم.

مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی، جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران راه اندازی شده که تا به امروز خروجی های مناسبی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی ابراز داشت: حوزه علمیه خواهران در حال حاضر در 13 رشته در حال تربیت طلاب می باشد که اخیرا رشته فقه خانواده نیز به آن افزوده شده است.

*پیشتازی حوزه خواهران در فضای مجازی

وی خاطرنشان ساخت: حوزه های علمیه خواهران نسبت به تمام مجموعه های درون حوزوی، پیشتاز در حضور در فضای مجازی است که در حال حاضر دو شبکه فعال و بزرگ در این مجموعه مشغول به فعالیت می باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: شبکه مجازی کوثرنت یکی از آنهاست که اخیرا این شبکه در اجلاس WSIS  سازمان ملل و در یکی از رشته های شانزده گانه، رتبه دوم را احراز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی اظهار داشت: با بیان این مطلب که طرح ما برای آینده، «هر طلبه، یک وبلاگ» است، ابراز داشت: شبکه کوثربلاگ، شبکه فعال دیگر ماست که  قریب به 7 هزار طلبه خواهر به شکل رسمی از این درگاه و پرتال جامع در فضای مجازی استفاده کرده و محتوای دینی تولید و عرضه می کنند.

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خواهران، ابراز داشت: از 5 سال گذشته تاکنون، پژوهش را به شکل ویژه به عنوان میدانی که خواهران می توانند بر آن متمرکز شوند، به صورت جدی دنبال کرده ایم که آمار حضور این بزرگواران تعجب آور بوده است.

*عضویت 5 هزار طلبه خواهر در 226 کانون پژوهشی

مدیر حوزه علمیه خواهران خاطرنشان ساخت: از سال 1387، کانون های پژوهشی در این حوزه تشکیل شده که 226 کانون در سراسر کشور با حضور 5 هزار نفر عضو، در حال فعالیت می باشند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: راه اندازی انجمن های پژوهشی، از دیگر فعالیت ها بوده که در حال حاضر، 41 انجمن در 13 گرایش داریم.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی بیان داشت: راه اندازی هسته های پژوهشی از کارهایی نو در حوزه علمیه خواهران بوده که هم اکنون قریب به 3 هزار نفر از دانش آموختگان خواهر در 507 هسته پژوهشی، سازماندهی شده و اکثر آنان فعال می باشند.

وی اظهار داشت: همچنین 262 هسته پژوهشی برای اساتید حوزه های علمیه خواهران راه اندازی شده است

* رتبه بالاتر بانوان طلبه  نسبت به برادران در جشنواره ها

مدیر حوزه علمیه خواهران ابراز داشت: در اکثر جشنواره های مشترک حوزوی، تعداد شرکت کنندگان و حائزان رتبه خواهران از برادران بیشتر بوده است.

*برگزاری 667 کرسی آزاداندیشی و نظریه پردازی

عضو جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان ساخت: برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی از دیگر فعالیت های حوزه علمیه خواهران بوده که تاکنون 667 کرسی در سراسر کشور برگزار کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی تصریح کرد: نتایج اکثر جشنواره ها و المپیادهایی که در حوزه علمیه خواهران برگزار شده، نشان دهنده آن است که اشتیاقی به شکل فراگیر در سطح ملی توسعه پیدا کرده و تعداد زیادی از نفرات برتر خواهر از حوزه ها و شهرستان های دوردست بوده که امکانات پژوهشی آنان کمتر از قم بوده است.

*امروز تولید علم منحصر در قم نیست

وی یادآور شد: امروز به این نتیجه رسیده ایم که تولید علم انحصار به حوزه های علمیه بزرگ ندارد؛ به خصوص با گستره ارتباطی که امروز در کشور وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران بیان داشت:  از دیگر فعالیت های این حوزه، آموزش غیرحضوری یا مجازی است که از چند سال گذشته راه اندازی شده است.

*فعالیت طلاب خواهر در 900 مدرسه امین

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خواهران با اشاره به فعالیت های طلاب خواهر در مدارس آموزش و پرورش، اظهار داشت: حضور در 900 مدرسه امین خواهران به شکل جدی با عنوان مشاوره، اقامه نماز و ... از جمله فعالیت ها بوده است.

*تحصیل طلاب خواهر اهل سنت در حوزه های علمیه خواهران

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی ابراز داشت: حضور طلاب اهل سنت در حوزه های علمیه خواهران از جمله فعالیت های این حوزه است که در محیطی آکادمیک در حال تحصیل می باشند.

وی خاطرنشان ساخت: طرح های مشترکی را با برخی از وزارت خانه ها و نهادهای مهم کشور با حضور طلاب خواهر داشته ایم که نتایج مناسبی داشته است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه ظرفیت این حوزه بسیار مناسب بوده و می تواند در خدمت مقابله با آسیب های اجتماعی قرار بگیرد، تصریح کرد: این ظرفیت به شکل تخصصی، سازمان یافته و با رعایت الزامات متناسب و مهارت هایی که باید کسب کنند، می تواند در اختیار رسانه ملی قرار بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان بیان داشت: از افتخارات جمهوری اسلامی آن است که این فرصت ایجاد شده تا خواهران به شکل تخصصی و سازمان یافته وارد مباحث دینی می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha