جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام سلیمی

حوزه/ عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان، حافظ قانون اساسی و یکی از با ارزش ترین نهادی نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد سلیمی به مناسبت سالگرد تاسیس شورای نگهبان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: شورای نگهبان از نهادهای بسیار مهم و با ارزش نظام مقدس جمهوری اسلامی است و در واقع مکمل نهاد قانون گذار کشورمی باشد، بطوری که به موجب غصور قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان به جزء تصویب اعتبار نامه نمایندگان نمی تواند بدون حضور و تایید این شورا مصوبه قانونی داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامي ايران يكي از مهم ‏ترين نهادهای حكومتي به شمار مي آيد چنانکه اين نهاد شباهت زيادی با بعضی از نهادهای حافظ قانون اساسی در تعدادی از كشورها دارد.

دادستان سابق دادگاه ویژه روحانیت افزود: شورای نگهبان وظيفه دارد تمام مصوبایِ مجلس را از حيث تطبیق با موازین شرعی و عدم مغايرت با قانون اساسی بررسي كرده تا در صورت عدم مغايرت، مصوبه مجلس، صورت قانونی به خود گيرد.

حجت الاسلام  والمسلمنی سلیمی با اشاره به اصل 4 قانون اساسی گفت: در جمهوری اسلامي ايران که احكام اسلام، حاكم است و قانون‏گذاری بايستي در چارچوب اين احكام صورت گيرد. اصل 4 قانون اساسي از ضرورت انطباق كليه قوانين و مقررات با موازين شرعي سخن می گوید و مرجع تشخيص آن را فقهای شورای نگهبان قرار داده است. علاوه بر آن، در اصل 96 آمده است: «تشخيص عدم مغايرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احكام اسلام با اكثريت فقهای شورای نگهبان است» بنابراين به مجلس شورای اسلامی يا هيچ نهاد تصميم‏گيرنده ديگری اجازه داده نشده است كه بر خلاف احكام شرعي، مصوبه اي داشته باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از برجسته ترین وظایف شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: شوراي نگهبان مأموريت نظارت بر انتخابات را داشته و مرجع رسمي تفسير قانون اساسي نيز به شمار مي‏آيد.

وی « نگهبانی از احکام اسلام » و « صیانت از قانون اساسی » را شاکله اصلی این شورا عنوان کرد و اظهارداشت: از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران استفاده مي شود كه علت اصلي پيش بيني نهاد شوراي نگهبان، دو مسئله حراست و نگهباني از «احكام اسلام» و صيانت از «قانون اساسي» بوده است؛ به همين دليل از اين نهاد به شورای «نگهبان» تعبير شده است و اصل 91 قانون اساسي در عبارتی كوتاه و گويا به اين مطلب اشاره كرده است.

حجت الاسلام  والمسلمین سلیمی در ادامه ایران را الگویی برای نظام اسلامی دانست و گفت: نظامی که به همت مردم استقرار یافت و با حمایت و پشتیبانی مردم استمرار یافته است بدون تردید دستگاه های نظارتی، اجرایی و قانونگذار در راستای اجرای سیاست های مردمسالاری دینی و وحدت کلمه که امام (ره) و رهبری نسبت به آن تاکید دارند، گام برخواهند داشت.

استاد حقوق دانشگاه افزود: طی 37 ساله گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی با حمایت های مردمی و حضور آگاهانه و مسئولانه مردم در صحنه های مختلف موجب تقویت بنیان های نظام اسلامی شد و شورای نگهبان به عنوان مهمترین نهاد نظارتی نظام بدون هیچ نگاه جانب گیرانه و مغرضانه و بهره گیری از قاعده بیطرفی در طول این سالها به دنبال صیانت از آرائ مردم و اجرای قوانین مطابق با موازین شرعی و قانون اساسی بوده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: امروز نهادها و سازمان های نظام اسلامی باید با دقت و وسواس بیشتری قوانین را اجرا کنند تا مبادا از اعتماد مردم به نظام کاسته شود.

حجت الاسلام  والمسلمین سلیمی تاکید کرد: امروز شورای نگهبان با نگاه جذب حداکثری و دفع حداقلی به دنبال صیانت از نظام و حراست از احکام اسلام و قانون اساسی است چرا که حیات و ممات نظام و انقلاب به انجام این مهم بستگی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، سابقه وجود شورای نظارت بر قانون اساسی را در زمان مشروطه دانست و افزود: پيش بينی مسئله «نظارت بر قانونگذاري» در حقوق ايران، موضوع جديدي نيست، بلكه مي توان گفت كه از نظر قدمت، همزاد تدوين اولين قانون اساسي و تولد نهاد قانون گذاری در ايران است.

وی ادامه داد: در آن دوران مقرر شده بود هيئتی از علمای طراز اول بر مصوبات مجلس نظارت داشته باشند چرا که ما مردمی مسلمان و معتقد بر کتاب آسمانی و آموزه های دینی هستیم و لازم است قوانینی که برای اجرا مصوب می شود مغایر با موازین شرعی نباشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به خدمات ارزشمند شهید دکتر بهشتی در تدوین قانون اساسی، اظهارداشت: امام راحل در آن زمان با این نگاه که باید قانونی را در اختیار داشت که بتواند نیازهای امت اسلامی را در بر بگیرد، شهید بهشتی با سعه صدر مسائل و مواردی را تنظیم کردند که هم مسائل شرعی در آن رعایت شود و هم دموکراسی و مردم سالاری دینی  در قانون اساسی گنجاده شود.

حجت الاسلام  والمسلمین سلیمی تصریح کرد: امام خمینی(ره)، جمهوری اسلامی را برای یک سال و دوسال تاسیس نکرد بلکه به دنبال اجرای الگویی برای نظام اسلامی بود و این هدف عالی موجب گردید تا امام (ره) شورای نگهبان را برای حفظ و صیانت از نظام اسلامی و قانون اساسی منطبق با شرع تاسیس و با درایت و رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دنبال گردد.

وی بیان داشت: نظام اسلامی ایران امروز به الگویی برای جهان اسلام تبدیل شده است، در طول تاریخ اسلام و تشیع دوره ای همانند این عصر نداریم که حکومتی شیعی با قوانینی منطبق با اسلام و شرع مقدس شکل گرفته باشد و با وحدت کلمه ای که امام و رهبری نسبت به آن تاکید داشته اند از مشروعیت بالای مردمی برخوردار باشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ما باید آگاه و هوشیار باشیم ، حساب کشور ما از سایر کشورها کاملا متفاوت است، باید توجه داشت که کشمکش های حزبی و سیاسی دولت های منطقه را به چه روزی انداخته است! از همان روزی که استکبار جهانی در مقابل استقلال و آزادی مردم ایران شکل گرفت، امام خمینی(ره) بر « وحدت کلمه » تاکید کرد و امروز نظام ما به برکت همین وحدت کلمه و پشتیبانی از ولایت فقیه هوشیارتر و مسنجم تر از گذشته به مسیر خود ادامه می دهد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha