پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
...

مدیر مدرسه علمیه محمدیه تهران از تغییر نظام آموزشی حاکم بر این مدرسه خبر داد و گفت: در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ براساس تحول در علوم انسانی، نظام آموزشی پرورش مآل را اجرایی خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص نظام آموزشی مدرسه علمیه محمدیه تهران در سال ۹۵-۹۶ اظهار داشت: بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تحول در علوم انسانی، مدرسه علمیه محمدیه در سال تحصیلی پیش رو با تغییر نظام آموزشی حاکم بر خود به نظام آموزشی "پرورش مآل"، در این راستا گام بر خواهد داشت. 

وی با اینکه در تغییر نظام آموزشی حاکم بر مدرسه علمیه محمدیه تهران، چندین هدف را به صورت مشخص دنبال می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تغییر در روش آموزش حوزه است، گفت: در نظام آموزشی پرورش مآل، و در راستای تغییر در روش آموزش، از ابزارهایی چون احیای روش سامرایی، حرکت به سوی پژوهش گرایی، استفاده از آموزش‌های غیر مستقیم و استفاده از فضای مجازی در امر آموزش اقدام خواهیم کرد. 

مدیر مدرسه علمیه محمدیه تهران با بیان اینکه در نظام آموزشی پرورش مآل، از علوم مکمل دروس حوزه استفاده خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: منظور از علوم مکمل، علومی است که قبل از ورود به علم لازم است به آن‌ها پرداخته شود و البته در حین تحصیل هم طلبه به آن علوم نیازمند خواهد شد؛ برای مثال، تاریخ علوم، مکاتب آن علم خاص، نظریات مختلف موجود در آن علم و... در ردیف علوم مکمل قرار می‌گیرد. 

وی با تأکید بر اینکه در راستای حرکت در مسیر نظام آموزش پرورش مآل، نگاه کاربردی و عملیاتی به علوم داریم، گفت: منظور از طرح مسئله کاربردی کردن و عملیاتی کردن علوم این است که طلبه در مقام عمل، کارکرد و کاربرد لوازم علم را مشاهده نماید که برای نیل به این هدف، برپایی کارگاه‌های علمی پیش بینی شده است. 

حجت الاسلام و المسلمین همتی با تأکید بر اینکه یکی از محورهای مهمی که در نظام آموزشی پرورش مآل مورد توجه قرار گرفته، احیای علوم مغفول برای تمدن سازی نوین نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: علومی وجود دارند که در سابقه تمدنی ما بوده اما فراموش شده است، که این مهم در نظام آموزشی پرورش مآل مورد توجه و بررسی قرار گرفته است؛ موضوعاتی مانند نگاه تاریخی با برگزاری کلاس‌های تاریخ اسلام، تاریخ تمدن، تاریخ معاصر، تاریخ حوزه، فلسفه هنر، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و... از جمله موضوعاتی است که در این راستا مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی افزود: همچنین در نظام آموزشی پرورش مآل، تحول در آموزش عقاید بر اساس شبهات مطرح در جامعه و همچنین پرسش‌های روز با محوریت کلام جدید و اندیشه‌های بنیادین شهید مطهری مورد توجه قرار گرفته است. 

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران در پایان گفت: نکته مهم دیگری که در نظام آموزشی پرورش مآل به آن توجه ویژه‌ای شده است، آموزش مهارت‌های مورد نیاز صنفی و طلبگی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha