شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام غلامرضا پیوندی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پیوندی، مدیر و عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به معرفی اثر علمی خود با عنوان «حقوق کودک» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی، مدیر و عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دارای مدرک دکترا در رشته فقه و حقوق جزا است که از سال ۱۳۸۲ با پژوهشگاه همکاری دارد و در حوزه حقوق کودک به تحقیق و پژوهش پرداخته است. 

 اثر وی با عنوان فلسفه حقوق خانواده، در سال ۱۳۸۷ در جشنواره کتاب خانواده کشور و نیز جشنواره هفته پژوهش حائز رتبه اول شده است. 

این محقق حوزوی که مولف اثر ارزشمند «حقوق کودک» نیز می باشد با معرفی این اثر، آورده است: این تحقیق که در یک پروژه کلی فقه کودک تعریف شده در طی چهار سال انجام شده است و تلاشی است بر این بحث که کودکان از چه حق ‌هایی برخوردار بوده و ساز و کار مناسب از نظر مقررات برای حمایت و برقراری این حقوق کدام است. همچنین تلاش شده است تا از سه جنبه به این بحث مهم و حساس پرداخته شود؛ منظور مطالعه تطبیقی در حقوق اسلام، اسناد بین المللی، حقوق موضوعه ایران و به مناسب حقوق برخی از کشور‌ها می‌باشد. 

مباحث این کتاب در دوبخش آمده است. بخش اول دو فصل دارد و فصل اول، دو مبحث. در مبحث اول، مباحث کلی و تعریف مفاهیم مهم بحث، از جمله مفهوم حقوق کودک و مفهوم کودکی و تبیین دوره کودکی (آغاز و پایان آن) و مباحث رشد و بلوغ مطرح شده است. در مبحث دوم، از منظری تاریخی، وضعیت کودکان و همچنین حقوق کودک در گذشته و حال و در جهان، ایران و اسلام تشریح شده است. فصل دوم نیز دو مبحث دارد: ابتدا، مبانی عام و اختصاصی حقوق کودک بررسی شده است و سپس در مبحث روش‌شناسی، دیدگاه‌های مختلف مطالعه و بررسی شده‌اند. 

بخش دوم کتاب نیز حاوی دو فصل است، در فصل اول، حقوق کودک قبل از تولد و همچنین زمینه‌های شکل گیری آن تحلیل شده است. این مسائل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دوران بعد از تولد کودک مربوط می‌شود و برای آینده کودک اهمیت بسیار دارد. در ‌‌نهایت، در فصل دوم از بخش دوم، سه مبحث پیش بینی شده است: مبحث اول به حقوق مدنی کودکان، بعد از تولد تا پایان دوران کودکی، اختصاص دارد: حق بر نام، حق بر رضاع، حق بر حضانت، ولایت و قیمومیت و.... در مبحث دوم، حقوق اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کودکان، مانند تابعیت و ملیت، حق برخورداری از آزادی، حق بر آموزش و تربیت و پرورش و... مطالعه و بررسی شده است. در پایان، در مبحث سوم، وضعیت کودکان خاص و کودکان دارای وضعیت‌های خاص بررسی شده است. 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha