پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 387529
۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
وقایع کشمیر

حوزه/ دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و صفحات روزنامه‌های محلی عکس‌ها، فیلم‌ها و کل حساب‌های کاربری‌شان پس از اینکه حوادث کشمیر را اطلاع رسانی کرده بودند، توسط فیس بوک حذف شده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از گاردین، شبکه اجتماعی فیس بوک ده‌ها پست و حساب‌های کاربری  را که مربوط به   رهبر مخالفین هند که در اوایل ماه جولای بدست ارتش هند کشته شده بود سانسور کرده است.

دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و صفحات روزنامه‌های محلی در میان کسانی هستند که عکس‌ها، فیلم‌ها و کل حساب‌های کاربری‌شان پس از اینکه وقایع و حوادث اخیر کشمیر را در فیس بوک اطلاع رسانی کرده بودند، توسط فیس بوک حذف شده‌اند.

برهان مظفر وانی که به برهان وانی شناخته می شود، رهبر گروه شبه نظامی حزب مجاهدین کشمیر بود که کشته شدن او باعث خروش در خیابان ها و نیز در شبکه های اجتماعی شده است.

پوشش تلفن همراه، خطوط تلفن ثابت و خدمات اینترنت در سراسر منطقه به جز در شهر اصلی سرینگر محدود شد و پلیس به دفاتر روزنامه نیز حمله کرده و هزاران نسخه روزنامه چاپ شده را به غارت برده است.

در این میان مردم کشمیر معتقدند که خاموشی مطلق اطلاعات در کشمیر با سانسور فیس بوک تشدید شده است.

زرگر یاسر یک وبلاگ نویس کشمیری و دانشجوی دکترا می‌گوید حساب کاربری فیس بوکش بیش از 1 هفته است که توسط فیس‌بوک بسته شده و بعضی از پست‌هایش حذف شده‌اند. این اتفاق زمانی برای او می‌افتد که لینک‌های وبلاگ مربوط به شهید وانی را در فیس‌بوک می‌گذارد.

یاسر در این باره می‌گوید: هیچ روزنامه‌ای اینجا وجود ندارد و فقط2 کانال تلویزیونی داریم. در این شرایط ما معمولا اطلاعات را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنیم. لااقل به این شکل می‌توانیم با هم مکالمه کنیم و از حال اقوام و خانواده‌هایمان مطلع شویم. در چنین شرایطی فیس بوک حساب کاربری من را بسته است!

مبشر بخاری روزنامه نگاری که برای مانیتور کشمیر کار می‌کند نیز می‌گوید: دیروز که سرکار رفتم متوجه شدم که فیس بوک ویدئویی را که فرستاده بودم حذف کرده است. این ویدئو نشان می‌داد که سید علی شاه گیلانی کشته شدن  برهان وانی را محکوم می‌کرد. پیش از این هیچ‌گاه هیچ پستی از فیس بوک ما حذف نشده بود!

عملکرد فیس بوک اسلام‌هراسی را ترویج می‌دهد

رضوان ساجد نیز پس از اینکه تصویر فیس‌بوکش را به تصویر برهان وانی تغییر می‌دهد، حساب کاربری خود را بسته می‌بیند. او با بیان اینکه عملکردهای فیس بوک به اسلام‌هراسی می‌افزاید می‌گوید: چرا تنها حساب کاربری مسلمانان بسته می‌شود؟ فیس‌بوک به طور یک طرفه از جنایات مرتکب شده توسط ارتش هند حمایت می‌کند. دیگر افراد هر چه بخواهند می‌توانند بگویند اما اگر مسلمانان حرفی بزنند سخنانشان مسدود می‌شود و این بی‌طرفانه نیست!

هما دار یک دانشگاهی کشمیری در کالیفرنیا نیز که پروفایلش بدون هیچ هشداری روز یکشنبه پس از گذاشتن تصویر وانی بسته شده است می‌گوید: روز کشته شدن  وانی پیامی از دوستانم در هندوستان دریافت کردم که می‌گفتند عکس‌هایشان در فیس بوک حذف شده است. من تصور کردم که این کار دولت هندوستان است. و چنین اتفاقی برای من که در کالیفرنیا زندگی می‌کنم نمی‌افتد!

من خیلی درباره پست‌هایی که می‌گذارم محطاط هستم. معمولا درباره مشکلات سیاه پوستان و جنگ در غزه پست می‌گذارم و جالب اینجاست که همیشه تهدیدهای وحشتناکی از جانب کاربران شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنم و هر گاه که به فیس بوک شکایت می‌کنم، آن‌ها هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و در عوض مرا سانسور می‌کنند!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha