سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سید مرتضی کشمیری

حوزه/ گروهی از مبلغان و روحانیون اروپا در مرکز اسلامی امام علی(ع) در لندن با حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا دیدار کردند تا از رهنمودهای ایشان درباره تبلیغ در انگلستان بهره مند شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گروهی از مبلغان و روحانیون اروپا در مرکز اسلامی امام علی(ع) در لندن با حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا دیدار کردند تا از رهنمودهای ایشان درباره تبلیغ در انگلستان بهره مند شوند.

در این دیدار حجت الاسلام سید منیر الخباز سخنرانی کرد و در سخنان خود ضمن اشاره به آیه «فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ولینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون»: (پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى كوچ نمى‏كنند تا [دسته‏اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را- وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند- باشد كه آنان [از كيفر الهى‏] بترسند؟) گفت: این آیه به سه عنصر اصلی تبلیغ برای یک مبلغ موفق اشاره می کند که عبارتند از: تفقه در دین، انذار و هشدار.

وی در مورد تفقه در دین گفت: تفقه در دین با فهم دینی و داشتن اطلاعات کلی درباره دین تفاوت دارد و تفقه در دین به معنای رسیدن به عمق مفاهیم دینی و آموختن اصول و فروع دین با دقت است و اگر مبلغی چنین فهمی از دین نداشته باشد، تبلیغ او کامل و موفق نخواهد بود.

الخباز در توضیح عنصر انذار در تبلیغ نیز گفت: انذار به معنای ارتباط دادن مفاهیم و معارف با واقعیت زندگی مردم است و هنری است که مبلغ باید آن را فرابگیرد، زیرا انذار به معنای تذکر دادن مکلف به آغاز و پایان انسان و خداوند و آخرت است و این در صورتی محقق می شود که مبلغ بتواند میان معارف دینی و احساسات مکلف ارتباط برقرار کند و او را بیدار کند.

وی سومین عنصر تبلیغ را هشدار (تحذیر) دانست و گفت در انذار دادن هدف مبلغ این نیست که مکلف بترسد، بلکه انذاری مطلوب است که منجر به تحذیر بشود و در جان مکلف تاثیر بگذارد و اثر آن در زندگی او مشهود شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha