پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مریم معین الاسلام

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران و عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) ضمن ابراز نگرانی از وجود برخی مظاهر بدحجابی در شهر مقدس قم تصریح کرد: لازمه مقابله با این معضل تقویت حیا و غیرت دینی در جامعه است.

مریم معین الاسلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که در سال های اخیر، بارها و بارها علما و مراجع عظام تقلید و در راس آن ها مقام معظم رهبری نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن به ویژه در مساله بدحجابی و بی عفتی در جامعه هشدارهای صریح و دلسوزانه ای را بیان داشته اند، اظهار داشت: واقعیت انکارناپذیری که وجود دارد این است که فرهنگ عمومی جامعه ما به شدت تحت تاثیر تهاجم فرهنگی است و در این میان باید توجه داشت که اساساً هر گونه کار فرهنگی بدون توجه به نقش بانوان در جامعه ، ابتر و ناقص خواهد بود.

وی همچنین افزود: اتفاقاً مخالفان و معارضان فرهنگ دینی و ملی ما به عینه دریافته اند که نقش و اهمیت زنان در جامعه تا چه حد است ولی متاسفانه متولیان فرهنگی ما به طور دقیق و واقعی به این موضوع وقوف و شناخت لازم را ندارند.

استحاله فرهنگی دشمن و هدف گذاری ویژه بانوان

رییس موسسه علمی فرهنگی زنان منتظر گفت: زنان علاوه بر آن که نیمی از پیکره اجتماع را تشکیل می دهند بر نیمه دیگر نیز به صورت مستقیم در مقام مادری یا همسری و ... تاثیر مستقیم دارند و از این رو در برنامه ریزی های فرهنگی باید لزوماً مورد توجه جدی و نه شعاری قرار بگیرند.

وی همچنین اضافه کرد: این مساله اتفاقی نیست که می بینیم امروز دشمن بیشترین سعی و کوشش خود را در راستای تغییر سبک زندگی دینی جامعه و استحاله فرهنگی متوجه بانوان و زنان ما کرده است و آن ها هدفشان این است که به اسم تسامح و تساهل، زنان جامعه نسبت به مباحث و قید و بندهای دینی و فرهنگی بی توجه و یا کم حساسیت شوند تا بعد دشمن بتواند مرحله به مرحله اهداف و برنامه های شوم خود را اجرایی کند.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران یادآور شد: میلیاردها تومان هزینه کردِ دشمن برای استحاله فرهنگی و تغییر باور و سبک زندگی بانوان جامعه ما به همین خاطر است و متاسفانه باید بپذیریم که آن ها در شبیخون و تهاجم فرهنگی خود توانسته اند برخی از سنگرهای مهم فرهنگ عمومی در حوزه زنان را فتح کنند.

ایراد کار را پیدا کرده و مرتفع کنیم

وی تاکید کرد: آنچه مهم و ضروری است این که عدم توفیق ما در این عرصه ها باید به درستی ریشه یابی و کارشناسی شود تا بدانیم ایراد کار ما کجاست که روز به روز آسیب های اجتماعی و فرهنگی بیشتری بر جامعه ما حادث می شود.

معین الاسلام ادامه داد: در حال حاضر به خصوص در مساله فرهنگ و مسایل مبتلابه آن، جامعه ما دارد هزینه سنگینی را پرداخت می کند و بی تعارف و رودربایستی باید اذعان داشت که ما در دفاع از عرصه های فرهنگی خود گاهی دچار کم کاری هایی بوده ایم که باید سریعاً آن ها را جبران کنیم.

هنجارشکنی برخی بازیگران زن نشانه چیست؟

وی با اشاره به این که در همین هفته ها و ماه های اخیر، هنجار شکنی برخی از بازیگران زن سینما و تلویزیون یکی از نشانه هایی است که باید ما را نسبت به اوضاع فرهنگی به هوش آورد، گفت: این هنجارشکنی های گاه و بیگاه در کنار معضل بدحجابی و بدپوششی برخی بانوان حتی در شهرهای مذهبی کشور همچون قم و مشهد ، باید ما را به خودمان بیاورد که بدانیم دشمن برای تاخت و تاز در عرصه فرهنگی تا چه حد پیچیده و حساب شده کار می کند.

وی افزود: در این میان ما باید مراقب باشیم که خدای ناکرده به دست خودمان این فرصت را به دشمن ندهیم که ضربات بیشتری بر پیکره فرهنگ عمومی کشور ما وارد آورد.

اصلاح فرهنگ عمومی در پرتو عزم و اراده ملی

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) همچنین ابراز داشت : گرچه بنده معتقدم که مسئولان باید با هنرمندان و سینماگران هنجارشکن برخورد کنند ، اما مهم تر از آن این است که به اصلاح وضع کلی فرهنگ عمومی باید پرداخت و این امر البته نیازمند یک عزم و اراده ملی است .

وی اضافه کرد: از سویی با نگاه به آموزه های دینی به خوبی متوجه می شویم که اساساً سیاست و برنامه شیطان حرکتی گام به گام و تدریجی است ؛ در حال حاضر نیز دشمن در مقطع فعلی با همین برنامه ها ازجمله حمایت از هنجارشکنی های برخی به ظاهر هنرمند می خواهد غیرت و حساسیت دینی ما را محک بزند تا بعد ببیند آیا مردان و زنان ما غیرتمندانه و متعهدانه اعتراض می کنند؛ آیا اصلاً واکنشی نشان می دهند یا ...؟!

خطر بدحجابی، شهر مقدس قم را هم تهدید می کند

رییس موسسه فرهنگی زنان منتظر همچنین گفت: این نکته کلیدی را هم نباید از یاد برد که در حال حاضر زنان جامعه ما از جمله بانوان شهر مقدس قم را مساله تهاجم فرهنگی به شدت تهدید می کند و آسیب های این حوزه کاملاً جدی و خطرناک است.

وی افزود: قم به هر حال از دیرباز مرکز اهل بیت (ع) بوده است و در طول تاریخ همیشه پرچمدار دفاع از ارزش های دینی بوده و مردان قم غیرتمندانه در مقابل دفاع از ارزش ها حاضر بوده اند اما در سال های اخیر به نظر می رسد یک مقدار این حساسیت ها و غیرت دینی کمرنگ تر از گذشته شده است.

معین الاسلام بیان داشت: در حال حاضر انسان که در برخی خیابان های مرکزی قم به خصوص پاساژها که می رود از دیدن برخی بانوان با پوشش و حجاب نامناسب ، متاسف می شود که چرا در شهری که عش آل محمد(ص) است باید وضع به این گونه باشد.

لزوم تقویت امر به معروف و نهی از منکر مردمی

وی تصریح کرد: لازمه مقابله با ادامه چنین وضعی که به یقین فرهنگ عمومی قم را به شدت تحت تاثیر نامطلوب خود قرار می دهد این است که مردم از باب امر به معروف و نهی از منکر البته با رعایت مراتب آن، حساسیت خود را نشان داده و اعتراض کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: این که در بسیاری از احادیث از جمله حدیثی از امام صادق(ع) از مردم قم به نیکی یاد شده به خاطر اهتمام به ارزش های دینی و به خصوص غیرت دینی آن هاست و ما باید این وجه و شاخصه را در قم همچنان پررنگ و ممتاز نگاه داریم.

بیشتر بدحجاب ها دچار جهل هستند نه غرض و لجاجت!

وی با بیان این که تجربه نشان داده که بیشتر  افراد بدحجاب از روی جهل و ناآگاهی رفتار می کنند و نه غرض ورزی خاص یا لجاجت، گفت: ضمن آن که باید آن ها را به درستی هدایت و ارشاد کرد اما در عین حال متولیان فرهنگی همچنین شورای سیاست گزاری فرهنگ عمومی استان باید اقدام جدی و اساسی در برابر این ناهنجاری ها انجام دهند .

معین الاسلام در خاتمه ابراز داشت: همچنین وضع برخی فروشگاه هایی که فروشنده زن دارند یا آرایشگاه های زنانه با موازین شرعی همخوانی ندارد که برای اصلاح این وضع نیز هم از جهت قانونی و هم از جهت فرهنگی باید چاره اندیشی کرد و این را هم باید بدانیم که اگر عکس العمل جدی در برابر این وضع نامطلوب فرهنگی در قم نداشته باشیم، کل جامعه و فرهنگ عمومی استان ضربه می بیند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha