پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله بشیر النجفی و ایزدی ها

حوزه/ تعدادی از نمایندگاه اقلیت دینی «ایزدی ها» با حضرت آیت الله بشیر النجفی از مراجع مقیم نجف اشرف دیدار و از موضع اخلاق مدارانه مراجع در نحوه برخورد با اقلیت ها تشکر کردند. آیت الله النجفی هم در این دیدار خواستار مطالعه و بررسی اسلام اصیل شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، تعدادی از نمایندگان ایزدی ها از کشورهای مختلف به ویژه "عراق، سوریه، ترکیه، آلمان" با آیت الله بشیر النجفی دیدار کردند.

این نمایندگان از موضع گیری های پدرانه و مناسب ایشان در خصوص ایزدی ها و اقلیت های عراق تشکر و قدردانی کردند و شخصیت اخلاق مدارانه و انسانی مراجع شیعه در حفظ شأن انسانیت از هر طایفه و نژادی را ستودند.

آیت الله بشیر النجفی نیز در این دیدار بر حرمت خون، آبرو و اموال انسان از هر طایفه یا نژادی باشد تاکید کرده و افزودند: باید با ابزار های مختلف و راه های شرعی موجود با متجاوزان به این مسائل مقابله شود.

ایشان هم چنین خواستار مطالعه و بررسی اسلام اصیل شدند؛ چراکه تکفیری ها و تروریست ها هیچ دینی ندارند و بهره ای از اسلام نبرده اند. اسلام از اقداماتی که این ها انجام می دهند مبراست و این گروهک ها  از سوی قدرت های شر جهانی حمایت می شوند؛ قدرت هایی که می خواهند به اسلام و آوازه ی بلند آن ضربه بزنند.

آشنایی با «ایزدی ها»

خاطر نشان می شود ایزدی‌ها از اقلیت‌های مذهبی کرد هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند.

 ایزدی‌ها به زبان کردی و با گویش کرمانجی صحبت می‌کنند، و آیین آنان ایزدی است که یک دین باستانی کردی است و در آئین‌های باستانی چون مانوی و زرتشتی ریشه دارد.

البته عمده اجداد ایزدیان به وسیله شیخ عدی مسلمان شدند و اکنون آمار رسمی و مشخصی در مورد شمار ایزدیان در دست نیست، و شمار آنان در عراق، سوریه، ترکیه و قفقاز، تا پانصدهزارنفر برآورد می‌شود که حدود دویست‌هزارنفر از آنان در عراق زندگی می‌کند. البته تحسین سعید بیک رئیس ایزدیان گفته است که آنان در عراق بین ۶۰۰٬۰۰۰ الی ۷۰۰٬۰۰۰ نفر و در دنیا نیز حدود ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ نفر هستند.

گفته می شود که ایزدی از واژه فارسی ایزد مشتق شده است که به معنی الهه یا رب‌النوع است. نام ایزدی، که ایزدی‌ها خود را به آن می‌نامند، به معنی "پرستندگان خدا" است.

این دین پیش از ورود اسلام در مناطق یاد شده، وجود داشته‌است و تحت تأثیر ادیان زرتشتی و مانوی قرار گرفته‌است و عقاید مهرپرستانه و ثنویت زرتشتی بر آن تأثیر داشته‌اند. تأثیراتی از دین یهود و فرقهٔ «نسطوری» و عقاید صوفیه (پس از اسلام) نیز در منابع برشمرده شده‌اند.

 ایزدی‌ها، قرن‌ها در کوهستان حلوان و نواحی آن در عراق این سکونت‌گاه‌ها در روستاهای دورافتاده و در انزوا زیسته‌اند ولی برخی آنان را با نام «شیطان‌پرست» می‌شناسند، عنوانی که ایزدی‌ها با آن مخالفند.

 البته با وجود آن‌که در باور ایزدی‌ها، دین آنان پیشینه‌ای به قدمت تاریخ بشر دارد اما مورخان، کیش ایزدی را در شمار دیگر فرقه‌هایی طبقه‌بندی می‌کنند که پس از اسلام، به نیت احیای سنت‌های پیشینیان و با انگیزه حفظ و بازیافت هویت تاریخی در نقاط مختلف خاورمیانه زاییده شدند و رشد کردند؛ هرچند بنیان‌گذاران‌شان صوفی‌های مسلمان بودند.

ایزدی‌ها تاریخ مذهب خود را به چهارهزارسال‌پیش می‌رسانند اما به گفته گروهی از پژوهشگران، کیش ایزدی در قرن چهاردهم میلادی در جنوب جلگه بین‌النهرین پدید آمده‌است.

عقاید ایزدی‌ها تلفیقی از مذاهب گوناگون است که در این منطقه رواج داشته‌اند.

 اعتقاد به تناسخ و سیر تکاملی روح از طریق زایش‌های پی‌در پی و دمیده‌شدن در کالبدهای پیاپی، ایزدی‌ها را با مسالک شرقی پیوند می‌دهد.

ایزدی‌ها همچون صوفیان در مراسم خود به ذکر و سماع می‌پردازند و پیروان این کیش، به طبقات پیر و شیخ و مرید تقسیم می‌شوند.

 البته برخی جوانان ایزدی صرف نظر از باورهای اجدادی خود مبنی بر دوری‌گزیدن از پیروان دیگر ادیان، وارد جنبش‌های چپ‌گرا در میان کردهای عراقی شدند و در صف پیشمرگه‌ها با رژیم صدام جنگیدند. خانواده‌های آنان نیز چون بسیاری دیگر از کردهای عراقی آماج حملات ارتش رژیم سرنگون شده بعث قرار گرفتند.

 پس از سرنگونی رژیم بعث و خروج اشغالگران آمریکایی از این کشور، ایزدی‌ها برای نخستین‌بار در قانونگذاری و حکومت سهیم شده‌اند، و نمایندگانی در مجلس محلی منطقه کردستان عراق و همچنین پارلمان ملی این کشور دارند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha