جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه حقانی قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه علمیه حقانی قم به بیان اصول و ضوابط عبادت و پیشرفت مسیر طلبگی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه حقانی قم با اشاره به  خاطره ورود خود به حوزه علمیه قم اظهار داشت: بنده از سال 1350 وارد حوزه علمیه قم شده و با دوستان بسیاری در این مدرسه علمیه رفت و آمد داشته و با حضور در آن، خاطرات زیادی برای ما مجسم می شود،  این مدرسه در دل خود خاطرات بسیاری را ثبت کرده و در حافظه خود شخصیت های بزرگی را به یاد می آورد که در صدر آن می توان از شهید بهشتی، قدوسی و .... نام برد.

*مدرسه علمیه حقانی از قداست بالایی برخوردار است

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: این مدرسه علمیه از جایگاه و قداست بالایی برخوردار بوده و انبوه دانش آموختگان آن، نقش مؤثری در اداره کشور داشته اند، اینکه یک طلبه در چه مدرسه ای تحصیل می کند، بسیار مهم است و از نظر تربیتی بسیار اثرگذار می باشد،‌ آنچه که به جهان، در و دیوار، مناطق و مدارس جان می دهد، انسان است و این مسئله، اصلی است که باید به یاد داشته باشیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه قداست عالم و جهان از انسان است، اظهار داشت: منابع انسانی است که به جامعه و جهان و به تمام اجزای عالم نور بخشیده و قداست می دهد،قله انسان ها نبی مکرم اسلام(ص) بوده و مطابق با این قانون، این قله بلند بشریت و این انسان کامل به همه عالم و بشریت جان و معنا می دهد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: روح عالم، انسان است و روح انسان، پیامبر و ائمه معصومین(ع) می باشند که فلسفه خلقت عالم و آدم هستند، شما طلاب با حضور در حوزه علمیه، به مسیر قله های معنای عالم راه پیدا کرده اید و باید برای رسیدن به کمال انسانیت تلاش کنید.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت:  روح و اصل کمال انسان، عبودیت خداوند متعال است که از مجرای عبادت عبور کرده و ما را به نتیجه اصلی خواهد رساند، حوزه و نظام عبادی ما باید این راه را طی کند؛ البته زیاده روی پسندیده نیست؛ چراکه دچار دلزدگی خواهد شد.

*طلاب برای عبادات خود برنامه داشته باشند

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اصول و ضوابط عبادت، خاطرنشان ساخت: معرفت، بصیرت و آگاهی نسبت به حقیقت عبادت یکی از اصول و ضوابط عبادت است که شرط هر موضوع می باشد،طلاب باید برای عبادت و اخلاق خود برنامه داشته باشند تا بتوانند در کنار تحصیل به کمالات دست پیدا کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از آسیب های عبادات، تکرار است که سبب می شود که عمق معنا را متوجه نشویم؛ اما نباید این تکرار را کنار گذاشت و باید با دقت در آن، به عمق معنا برسیم، انگیزه ناب و پاک، یکی دیگر از اصول و ضوابط عبادت است که باید به آن توجه کرد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: از دیگر اصول و ضوابط عبادت، نشاط در عبادت است که باید آن را مهم شمرد؛ اگر در مستحبات به جایی رسیدید که نشاط و سرزندگی مورد نظر را ندارید، آن را کم کرده و از آن صیانت نمود، حضور قلب و حواس جمع از دیگر اصول عبادت است که از نکات مهم است و انجام نوافل نیز برای جبران کمبودهایی است که بر اثر عدم حضور قلب به دست می آید.

مدیر حوزه های علمیه استمرار و مداومت را از دیگر ضوابط عبادت عنوان کرد و گفت: همچنین اولویت دادن به واجبات و عبادات مهم از دیگر اصول عبادت است که باید اصل را بر واجبات گذاشت.

*راه های پیشرفت در طلبگی از نگاه مدیر حوزه های علمیه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر از سخنان خود به راه های پیشرفت در دوران طلبگی اشاره و خاطرنشان ساخت: پیش مطالعه یکی از مباحث بسیار مهم است که در دوران ابتدایی طلبگی، سخت و در ادامه راه، راحت تر خواهد شد، طلاب نباید منتظر بمانند که مدرسه این مباحث را برای آنان برنامه ریزی کند؛ بلکه خود او باید برنامه فردی داشته و این موضوعات را برنامه ریزی نماید.

آیت الله اعرافی بیان داشت: «مباحثه»، «مطالعه کتبی در حاشیه درس و منابع تکمیلی در پایه های بالاتر به صورت آرام و سنجیده»، «مطالعه کتب غیردرسی در دوران تعطیلات دروس همانند آشنایی با تاریخ حوزه و زندگی و سیره بزرگان»، «ارتباط با استاد و پرسش و پاسخ در درس و بعد از آن» و ... از دیگر راه های پیشرفت طلاب می باشد که باید به آن توجه کرد،وجود طلاب با انوار استاد می تواند روشن شود؛ پس باید با او با حفظ کرامت استاد، تعامل و گفتگو داشت تا مطالب را به دست آورد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان از زحمات مدیر، اساتید و کارکنان مدرسه علمیه حقانی تقدیر و تشکر و خواهان پیشرفت روزافزون این مدرسه علمیه شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha