جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی - مدیر حوزه

حوزه/ رئیس جامعه‌المصطفی، به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۶ المصطفی در پیامی تصریح کرد: دست‌یابی به «مرجعیت علمی- اسلامی» در همه حوزه‌ها، از رسالت‌ها و مأموریت‌های حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی در عرصه بین‌المللی و گفتمانی است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن پیام آیت‌الله اعرافی رئیس جامعه‌المصطفی، به مناسبت آغاز سال تحصیلی  المصطفی بدین شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم و به نستعین انّه خیر ناصر و معین
 قال‌الله تعالی: وَ اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ‌الله
 بهار تحصیلات، دل‌های شیفتگان «تزکیه و تعلیم» را پرنشاط می‌سازد و شوق پرواز را تا ملکوت دانایی در جانشان بر می‌انگیزاند. بهره‌مندی از آبشخور وحی و سیرابی با «جوامع الکلم» الهی، بهشت سماوی را در جهان مادی در برابرشان می‌آورد و جام دلربای «شراباً طهورا» را ساقی سیمین ربوبیت، در کام جانشان می‌ریزد و با هلهله فرشتگان و «قالوا سلاما سلاما»، آسمانیانی که فرش سرخ فام جهاد و شهادت در «جهاد کبیر علمی» را زیر پایشان پهن نموده، تاج معرفت ناب الهی به کتب انزالی آسمانی بر سر می‌گذارند و در کلاس معرفت جلوسی دوباره می‌کنند تا به تعلیم و تزکیه محمد مصطفی(ص) و عنایت اولیای مرتضی(علیهم‌السلام)، اسباب تمکن در «عند ملیک مقتدر» را با شاباش «ادخلوها بسلام آمنین» در جنات «فادخلی فی جنتی» فراهم آورند و فرحناک و مسرور به  فخر «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل» از ابواب هشتگانه معرفت و طهارت معنوی در «رضوان‌الله اکبر» در آیند و خشیت الهی را به جمال و جمال در تمامیت کمال دریابند.
اکنون، فصل شدن‌ها و صیرورت‌ها در مکتب محمد مصطفی(ص) و اهل‌بیت ایشان آغاز شده است و کبوتران حرم تعلیم و تزکیه، عشق و عفاف، رحمت و صفا، مبتلا به بلا و ابتلای حُسن الهی، بر آن هستند تا با تقوای سه‌گانه در ساختار عبودیت، شریعت در مسیر علم الیقین، عین‌الیقین و حق‌الیقین، توحید سه‌گانه در ذات و صفات و فعل را در جانشان با «تفویض امر الی‌الله» تجربه دوباره کنند و بقا در فنای الهی را در «قرب‌النوافل و قرب‌الفرایض» به حکم«فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ قَتَلَهُمْ  وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ رَمَىٰ وَلِيُبْلِىَ ٱلْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَآءً حَسَنًا  إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌۭ» در ساختار الهی سنت «وَ إِنَّآ إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ» بیازمایند، چون سلف صالح این لطیفه را واگویه سازند که: اول العلم معرفه الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه؛ چنان که خداوند خود می‌فرماید: وَ اُفوِّضُ أمرِی إلَی اللهِ إنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالعِبَادِ.
بر همه طلاب، دانش‌پژوهان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی فرض است که هماره در این راستا گام بردارند و غایت قصوای تعلیمات اسلامی خویش را نیل و وصول به مقامات مقربین و ابرار قرار دهند و به کمتر از این قانع نشوند و تعلیم و تزکیه را تنها در ساختار عبادت شریعت مدار تقواسازی قرار دهند که ایشان را به مقام سیر الی‌الله برساند و در صیرورت‌های متوالی در دنیا، از خسران عظیم به ایمان و عمل صالح و تواصی بالحق و بالصبر برسند و چونان «طبیب دوار بطبه»، ریسمان آویخته از عرش را به دست مردمان برسانند.
در این جا، نکاتی برای طلاب و دانشجویان و دانش‌آموختگان و دیگر عزیزان در المصطفی از باب «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ ٱلذِّكْرَىٰ تَنفَعُ ٱلْمُؤْمِنِينَ» بیان می‌شود:
1. باید هویت علمی حوزه را به درستی شناخت و گام‌های درست در این مسیر، به راستی برداشت. باید بدانیم در عصری که در آن حضور و قرار داریم، چه نیازهایی جلو روی ما قرار دارد و براساس نیازهای جوامع و مقتضیات زمان و مکان در بهبود علمی و عملی و نیز روشی و کوششی بکوشیم و در برآورد این نیازها و پاسخ‌گویی براساس فلسفه و سبک زندگی اسلامی قرآنی پیشگام باشیم تا گفتمان اسلامی در جهان به عنوان گفتمان بی‌بدیل مطرح و جایگزین گفتمان‌های باطل امروزی شود.
2. باید با تکیه بر فقه جواهری، به همان متد و روش علمی فقاهتی و اجتهادی، به قلمروهای نو بپردازیم و به نیازهای جدید پاسخ دهیم. مانایی و پویایی فقه اسلامی در سبک زندگی جوامع بشری، متوقف به بهره‌مندی از روش‌های علمی ساختارمند و اصولی است. با اعتماد و تکیه بر روش اجتهادی اصیل هم چون فقه جواهری است، باید مرزهای دانش بزرگ فقه را گسترش داد و این امر جز با درس خواندن و برنامه دقیق برای آینده مسیر نمی‌شود.
3. وضعیت امروزی جهان اقتضائاتی دارد که توجه بدان، ضروری و بایسته است. حوزه‌های علمیه و جامعةالمصطفی امروز بیش از هر دوره دیگر در تاریخ اسلام، با هجمه‌های اعتقادی عظیمی مواجه است که به سمت اسلام روانه است. با نگاهی به فضای مجازی  و رسانه‌ای، با حجم عظیمی از شبهات و متشابهات‌سازی مواجه می‌شویم که جهان اسلام و جوانان آن را آماج حملات خویش ساخته است؛ لذا برای مبارزه با این هجمه‌ها باید بحث کلام اسلامی و منطق را رشد داده، به قلمرو جدید بپردازیم. این یکی از رسالت‌های حوزویان در افق جدید حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی است.

4. آینده حوزه، بر دوش شما طلاب و دانشجویان فرهیخته و مهذب و مزکی است. فیلسوفان، بزرگان و  مجتهدان باید از میان شما برخیزند و این امر نیازمند جهان‌شناسی و نیازشناسی، نیازسنجی، درایت، بصیرت، مدیریت، شهامت و شجاعت است تا بتوانید از مرزهای اسلام دفاع کنید.
5. اهتمام حوزویان به علوم انسانی و اجتماعی، امروزه فریضه و واجب عینی است؛ هر چند این علوم در غرب توسعه پیدا کرده و در زندگی بشر رشد یافته، اما بر حوزه‌ها و حوزویان و طلاب و دانشجویان علوم اسلامی است تا کارهای بزرگی در تولید فکر علوم اسلامی و انسانی انجام دهند و براساس الگوهای اسلامی و فلسفه و سبک زندگی اسلامی بتوانند در این عرصه به خوبی پاسخ‌گو باشند و بنیان‌های اساسی و اصولی آن را براساس آموزه‌های وحیانی اسلام ساختارمند نمایند و الگوی جدید از علوم انسانی اسلامی به جهانیان در قالب گفتمان فراگیر اسلامی در چارچوب نظریه‌های مستند و مستدل کاربردی ارائه دهند.
6. «هویت حوزوی»، از دو بخش جداناشدنی علمی و اخلاقی سامان یافته و هماره «تزکیه و تعلیم» در آن آمیخته و ممزوج است. «هویت اخلاقی» حوزه چیزی جز پاکی، خلوص، معرفت و فعالیت در عرصه‌های دینی و انقلابی با حفظ زیّ طلبگی نیست. تعالی و رشد اخلاقی و معنوی و وارستگی از تعلقات دنیوی و هوشیاری در برابر آسیب‌ها و آفت‌هایی که انسان در تعامل مستقیم با جهان مادیات با آن مواجه می‌شود، باید هماره مدنظر المصطفائیان باشد و برای آن تلاش کنند.
7. حوزه‌های علمیه، خاستگاه گفتمان انقلاب اسلامی و آموزه‌های ناب وحیانی در مدل فرهنگی و تمدنی اسلامی در جهان معاصر است؛ بنابراین، ضرورت دارد همگان به این مهم اندیشه و در تولید و حمایت از گفتمان انقلاب اسلامی فعال باشند و با ستم‌سوزی و استکبارستیزی، جهان‌بینی مبتنی بر عدالت فراگیر و اصلاحگر را با صلح و صفا به جان جهانیان و حق‌طلبان عالم برسانند و از تولید فکر سازنده و مفید فرهنگی و تمدنی غافل و عقب نمانند.
8. دست‌یابی به «مرجعیت علمی- اسلامی» در همه حوزه‌ها، از رسالت‌ها و مأموریت‌های حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی در عرصه بین‌المللی و گفتمانی است. این مهم، تنها در سایه غنا و عمق علمی و رعایت همه شاخص‌ها و ضوابط «آموزش پژوهش‌محور» در همه مراحل تحصیل و در تدوین پایان‌نامه و عنایت به «سنت مباحثه»، «کرسی‌های آزاداندیشی»، «کاربردگرایی فرضیه‌ها و نظریه‌های علمی»، «مسئله‌شناسی»، «مقتضیات‌شناسی» و «نیازسنجی از نیازهای واقعی جوامع انسانی» شدنی است؛ بنابراین، جامعه‌المصطفی در همه سطوح تصمیم‌سازی تا تصمیم‌گیری تا برنامه و اجرا، باید این اصول بنیادین را مدنظر قرار دهد و برای تحقق آن تلاش نماید.
در پایان، بار دیگر، فرارسیدن فصل مبارک و میمون شاگردی در مکتب المصطفی و آغاز سال تحصیلی جدید را به همه عشاق تعلیم و تزکیه از طلاب، فضلا، استادان و مسئولان این کاروان ‌هادی و هدایتگر در عرصه جهانی و همه رهجویان حقیقت و حوزویان و دانشجویان علوم اسلامی  و معارف غنی قرآنی و اهل بیتی(علیهم‌السلام) در جامعةالمصطفی در سرتاسر جهان تبریک گفته، سالی سرشار از سعادت و توفیق روزافزون برای همه شما عزیزان از خدای منان مسئلت می‌نمایم و همچون گذشته، بر تلاش و مجاهدت‌های بی‌شائبه و مخلصانه شما ارج می‌نهم و سپاس می‌گویم.
و آخر دعوينا ان الحمدلله رب‌العالمين
 علیرضا اعرافی
 شهريورماه 1395

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha