پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه به موضوع حوزه و وظایف پیش رو پرداخت و گفت: امروز مسئولیت حوزه بسیار بالاست و بارها شب تا صبح از عظمت مسئولیت و انتظارات عظیمی که رویاروی ما قرار دارد، خوابم نبرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه عالی خاتم الاوصیاء قم، ضمن تقدیر از مؤسسان، ناظران، مدیران و اساتید این مدرسه علمیه، اظهار داشت: همچنین از آیت الله علیدوست که از فضلای خوش فکر حوزه بوده و در این مدرسه عالی مشغول به فعالیت هستند، تقدیر و تشکر می کنیم.

*نگاهی بر خطبه 87 نهج البلاغه

وی با اشاره به خطبه 87 نهج البلاغه، ابراز داشت: أمیرالمؤمنین(ع) در این خطبه فرمودند: «عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَيْهِ عَبْداً أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ وَ تَجَلْبَبَ الْخَوْفَ فَزَهَرَ مِصْبَاحُ الْهُدَى فِي قَلْبِهِ وَ أَعَدَّ الْقِرَى لِيَوْمِهِ النَّازِلِ بِهِ فَقَرَّبَ عَلَى نَفْسِهِ الْبَعِيدَ وَ هَوَّنَ الشَّدِيدَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ ذَكَرَ فَاسْتَكْثَرَ وَ ارْتَوَى مِنْ عَذْبٍ فُرَاتٍ سُهِّلَتْ لَهُ مَوَارِدُهُ فَشَرِبَ نَهَلًا وَ سَلَكَ سَبِيلًا جَدَداً قَدْ خَلَعَ سَرَابِيلَ الشَّهَوَاتِ وَ تَخَلَّى مِنَ الْهُمُومِ إِلَّا هَمّاً وَاحِداً انْفَرَدَ بِهِ فَخَرَجَ مِنْ صِفَةِ الْعَمَى وَ مُشَارَكَةِ أَهْلِ الْهَوَى وَ صَارَ مِنْ مَفَاتِيحِ أَبْوَابِ الْهُدَى .../ بندگان خدا، محبوبترين بندگان در پيشگاه خداوند بنده‏اى است كه خداوند به تسلّط بر نفسش او را يارى داده، پس اندوه را شعار خود كرده، و خوف از عذاب را تن پوش خويش، از اين رو چراغ هدايت در دلش روشن شده، و طاعت و عمل براى روز مرگ آماده كرده، پس روز قيامت را بر خود نزديك، و سختى را بر خويش آسان نموده است. انديشه كرد و بينا شد، ياد حق كرد و كوشش بيشتر نمود، از آب گواراى معنى كه راههاى ورودش براى او هموار شده بود سيراب شد، و با اولين بار نوشيدن هم سيراب گشت، و به راه راست و هموار رفت. لباسهاى شهوات را از وجودش به در آورد، و از تمام غم‏ها جز غم طلب رضاى دوست خالى شد، در نتيجه كور دلى و مشاركت ارباب هوا بيرون آمد، و وجودش كليد درهاى هدايت و قفل ابواب ضلالت شد ...».

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حضرت امیر(ع) در این خطبه، سلوکی را تصویر می کنند که انسان های الگو می توانند از این ریل عبور کرده؛ از این نردبان صعود کرده و به قله هایی که در پایان این خطبه وجود دارند، برسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آغاز این سلوک الی الله،  از وظایف طلاب است؛ چرا که به حوزه آمده ایم تا این مسیر را پیموده تا به قله های موجود در پایان این خطبه برسیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: منطق اسلام و ادیان الهی آن است که در درون و نهان شما کارزاری برقرار و جنگی برپاست؛ البته گاهی این جنگ، نمایان و گاهی مخفی شده و در بسیاری از مواقع، این درگیری بسیار پیچیده است که خود انسان از آن آگاهی ندارد.

رئیس المصطفی اظهار داشت: این جنگ درونی ما در میان جنودالرحمان و جنودالشیطان برقرار بوده که صف آرایی مناسبی در مقابل هم داشته و کارزار عجیبی را به وجود آورده اند، باید تمام تهذیب نفس ما بر این پایه استوار باشد که خودآگاهی و عدم غفلت نسبت به این جنگ درون داشته باشیم.

*متن کار طلاب و حوزه های علمیه، خودآگاهی نسبت به جنگ درونی است

وی تأکید کرد: متن کار طلاب و حوزه های علمیه، خودآگاهی نسبت به جنگ درون و اصلاح نفس به صورت دائمی و مستمر است و مباحثی همچون فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، کلام و ... از حاشیه ها می باشند،  طلاب باید بر این جنگ سنگین وقوف؛ بر این نفوذ همه جانبه شیطان، آگاهی و از خدای متعال کمک بخواهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر از این جنگ غفلت نکرده و آن را شناختیم، می توانیم بگوییم که طلبه حوزه هستیم؛ و الا طلبه حوزه نمی توانیم باشیم.

*متأسفانه بسیاری از مفاهیم کلیدی اخلاق بر زمین مانده است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر محوریت اخلاق در حوزه های علمیه، بیان داشت: امروز متأسفانه به درستی به دانش اخلاق پرداخته نشده و بسیاری از مفاهیم کلیدی اخلاق بر زمین مانده است و امیدواریم از میان شما عزیزان، عالمانی که در زمینه اخلاق کارهای مناسبی انجام داده اند، بیرون آیند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: طلاب عزیز؛ همیشه جنگ را باور کرده، استعانت خدا را دنبال کرده و حزن مقدس به همراه شما باشد، همچنین طلاب باید نسبت به آینده نیز بیم داشته باشند تا بتوانند پیشرفت کنند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه خطبه 87، از خطبه های دلنشین و جذاب نهج البلاغه است، خاطرنشان ساخت: این خطبه، بنده را به یاد استاد شهید مطهری(ره) می اندازد که آن را در ابتدای دوران طلبگی در قم از زبان ایشان شنیدم؛ چراکه امام راحل(ره) در جریان هجوم افکار گوناگون به قم، به شهید مطهری(ره) فرموده بودند که چهارشنبه و پنج شنبه در قم حضور داشته و با طلاب و فضلا جلساتی داشته باشید و ما نیز در دروس اسفار، اخلاق و ... این عالم شهید شرکت می کردیم.

*بارها از عظمت مسئولیت حوزه تا صبح خوابم نبرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر از سخنان خود به حوزه و وظایف پیش رو پرداخت و گفت: امروز مسئولیت حوزه بسیار بالاست و بارها شب تا صبح از عظمت مسئولیت و انتظارات عظیمی که رویاروی ما قرار دارد، خوابم نبرده است، بنده از سن 21 سالگی تا به امروز نزدیک به 100 کشور برای فعالیت های دینی سفر کرده و شاهد نیازهای بسیار بوده ام که فعالیت های مناسب حوزه را می طلبد.

رئیس المصطفی تصریح کرد: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که فعالیت بسیاری را طلبیده و ایران اسلامی نیز موتور محرک و پیشران حرکت دینی در جهان امروز است، در گذشته مشکلات بسیاری برای حوزویان وجود داشت و صدای حوزویان در همین شهر قم هم منتشر نمی شد؛ اما خدای متعال بود که درب های جهان را به سوی حوزه باز کرده است که آینده سخت و دشواری را در پیش روی داریم.

*پایه پاسخ مناسب به شبهات، تحصیل مناسب در حوزه است

وی اظهار داشت: امروز نیازهای بسیاری در کشور و عالم وجود دارد که پاسخی برای آن آماده نکرده و نباید این وظایف را فراموش کنیم، پایه پاسخ مناسب به شبهات و سوالات موجود، دروسی است که در حال حاضر مشغول به تحصیل آن هستید.

*طلاب منتظر تغییر و تحول در حوزه نمانند/ برای تحصیل زحمت بکشید

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان ساخت: طلاب نباید منتظر تغییر و تحول در حوزه بمانند؛ چراکه تحول در حوزه، تغییر کتب نیست؛ چراکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که چه حلقات بخوانیم؛ چه کفایه، باید این دروس را پشت سر گذاشت و برای آن زحمت کشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از روز انتصاب بنده به مدیریت حوزه تا به امروز، صدها طرح مناسب از طلاب و فضلا به دست ما رسیده که نشان دهنده نشاط و سرزندگی حوزه می باشد.

*تشکر از صاحب نظران

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: از همه طلاب و فضلایی که بنده را مخاطب قرار داده و مطالب خوبی فرستاده اند، تشکر کرده و ان شاءالله قدم های مناسبی را بر خواهیم داشت، طلاب و فضلا، درس و اخلاق را به چیزی گره نزده و ادبیات قوی، فقه و اصول مناسب و منطق درست بیاموزند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha