جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ دستگاه های استکباری با بهره گیری از گروه های تبلیغاتی و رسانه های خود تلاش می کنند تا سدی در برابر نشر معارف الهی باشند، یکی از این موارد آل سعود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی(ص)، که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد تصریح کرد:خداوند متعال را شاکریم که بار دیگر دروازه های مدرس ها و مراکز علمی را به روی ما ، طلاب و علاقه مندان به علوم اسلامی در جامعه المصطفی(ص) و واحدهای گوناگونآن در جهان گشود و توفیق یافتیم تا در محضر اساتید زانوی ادب نهاده درس علم و معرفت بیاموزیم.

وی در ادامه ،مسئولیت پذیری را از مهمترین ویژگی های انسان ذکر نمود و اظهارداشت: در قرآن کریم انسان به عنوان موجود مسئول، شناخته شده و آخرین آیه سوره تکاثر نیز قانون عام قرآنی بوده تاکیدات چندگانه را مورد توجه قرار داده، به حق الیقین و عین الیقین اشاره نموده  است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مسئولیت به عنوان ویژگی انسانی در همه ادیان و مذاهب مورد توجه قرار گرفته، مسئولیت بدون وظیفه و چشم انداز انسانی و اخلاقی متصور نیست، وقتی می گوییم انسان مسئول است، یعنی انسان کمال متصور است و برای رسیدن به آن کمال وظایفی دارد که باید به سمت رو به رشدحرکت نماید.

وی مسئولیت مندی و مسئولیت داری را از مهمترین فصل های آدمی ذکرد کرد و ابراز داشت: اگر انسان دارای توانایی و حق انتخاب بوده راه خیری برای ایشان فراهم باشد، در این صورت مسئولیت، متصور خواهد بود.

رئیس المصطفی با اشاره به این که مسئولیت به معنای پاسخ گویی در برابر چیزی، الگو و مدل واحدی ندارد و تابع مجموعه ای از پیش شرط ها است، افزود: این که راه ما به سمت کمال مطلوب چه نوع راهی است و در برابر چه کسی پاسخگو هستیم، افتراق مکاتب را رقم زده است.

وی یادآور شد: مدل و الگو و نظریه مسئولیت در ادیان و دیدگاه های مختلف بسیار متفاوت بوده، عناصر اصلی «کمال مطلوب بشری» راه رفتن به سمت کمال و نیز سوال کننده، سوال شونده و موضوع سوال و... متفاوت است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اصل مسئولیت مندی بشر از ذات انسانی برخاسته است، خاطرنشان کرد: همه ما مسئولیم و این مسئولیت در منطق ادیان الهی و اسلام عزیز مشخصاتی دارد.

وی در ادامه به مشخصه ها و مولفه های اصلی مسئولیت در منطق اسلام اشاره نمود و اظهار داشت: سوال کننده در مسئولیت بشری فوق همه سوال کننده های بشری است که در عالم وجود دارد. در عالم سوال کننده مطلقی وجود دارد که بر همه عالم سیطره دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که وجدان اخلاقی در بسیاری از مکاتب مهمرترین ساحت بشری است که انسان در برابرآن مسئول است، اظهار داشت: طیفی از سوال گری در عرصه های بیرونی و طیف دیگری از سوال گری در درون آدمی است، که همچون فطرت پاک خطاهای آدمی را گوشزد می کند.

وی تاکید کرد: در ادیان الهی به ویژه منطق قرآن تاکید می نماید که علاوه بر پرسشگرهای ذکر شده، پرسشگر مهمی است که هیچ گریزی از آن نیست؛ بشر در هیچج قلمرو رفتاری و انگیزشی از تور خداوند متعال نمی تواند بیرون رود.

رئیس المصطفی(ص)  با اشاره به این که سطح محیط و غالب بر بشر به عنوان سوال گر، خداوند متعال و دستگاه پرسشگر الهی است، تصریح کرد:  در این نظام هوشمند الهی 15 دستگاه کنترل گر آدمی بوده، بشر را زیر زره بین های گوناگون قرار داده است. یادآور شد: سوال  کننده اصلی و به کار گیرنده اصلی این نظام هوشمند ذات اقدس الهی است.

وی دومین مولفه را حیطه مسئولیت دانست و یادآور شد: در منطق اسلام نیز موضوع و مورد سوال نیز شمول های زیادی دارد. نظامات حقوقی و اخلاقی تنها بخشی از موضوعات را مورد سوال قرار می دهد، در منطق اسلام، همه آنچه که در عالم به ما سپرده شده و ما به گونه ای در ارتباط با او از آگاهی و اختیار برخورداریم، مورد سوال است.

عضو شورای عالی حوزه در ادامه با اشاره به آیاتی از قران کریم، خاطر نشان کرد: نعیم همان چیزی است که خداوند متعال نصیب آدمی نموده و سعه مسئولیت بشر همان چیزی است که خداوند متعال به آدمی اعطا نموده است.

وی با اشاره به این که هدف و مطلوب تصویر شده در اخلاق و فقه و منطق دین است، یادآور شد: مسئولیت ما در برابر نعمت ها تابعی از اهمیت نعمت و جایگاه شخص است؛ این مهم مسئولیت آدمی را کم و زیاد می کند.

آیت الله اعرافی خطاب به طلاب  تاکید کرد: ما و شما که به خاستگاه اسلام و معارف اهل بیت (علیهم اسلام) آمده پای در جای پای بزرگان دین و اولیای الهی نهاده ایم، مسئولیت ما را افزایش می دهد و هیچ چیزی در عالم ارزشی بالاتر از علم الهی و معارف دینی ندارد.

عضو جامعه مدرسین  تصریح کرد: از شما توقع می رود که پرچم نورانی معارف اسلام را در همه عالم به احتراز در آورید. این عنصر علمی الهی و عنصر وظیفه جهانی، دو مولفه ای است که مسئولیت شما را بیش از دیگران نموده است.

وی با بیان این که همواره باید مسئولیت های الهی خود را مرور نماییم، ابراز داشت: شما از میان عالم برگیزده شده اید تا با معارف الهی آشنا شوید، مبادا قدر این نعمت الهی را ندانیم، پهنه نقش آفرینی شما همه عالم و فتح میدان های جدید در گسترده جهانی است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: عیار شما به عنوان طلبه المصطفی در عصر انقلاب اسلامی و پیچ تاریخی که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید نموده اند، ارزش شما را افزایش نموده، باید قدردان عناصر شریف باشیم؛ پروانه های عشق و انسان های از دنیا گذشته ای که دل به اندیشه الهی سپرده اید، باید قدر جایگاه بالای خود را بدانید.

وی با تاکید بر این که دستگاه های استکباری در صدد بستن راه های تببین معارف ناب الهی در سراسر عالم هستند، اظهار داشت: با بهره گیری از گروه های تبلیغاتی و رسانه های خود تلاش می کنند تا سدی در برابر نشر معارف الهی باشند.  یکی از این موار آل سعود است که تلاش می کنند تا سدی در برابر نشر معارف ناب الهی ایجاد نموده، آن را محدود نمایند.

آیت الله اعرافی افزود: سپاه دشمن با به کار گیری همه تکنیک ها در میدان رزم و آوردگاه فکری و معرفتی حضور فعالانه ای داشته ، انسان ها و قدرت ها را با پول جذب نموده و عده ای را تهدید می کند تا موانعی را پیش روی گفتمان الهی ایجاد نمایند.

وی با بیان این که ما مبشّر سعادت بشر و امت اسلامی هستیم، اظهار داشت: خوب درس خواندن از مهمترین پایه های این مسئولیت بوده، مرجعیت علمی المصطفی وابسته به نکاتی است که همه بادی مورد توجه قرار دهند.این که فضای المصطفی(ص) حکیمانه، مجتهدانه و دقیق بوده، با گفتمان انقلاب اسلامی معطر باشد، این از مهمترین اصول فعالیتی ما به شمار می رود.

رئیس المصطفی(ص)  در پایان با بیان این که باید توجه داشته باشیم که همواره در برابر سوال های الهی قرار داریم، خاطرنشان کرد: المصطفی(ص) همواره تلاش می کند تا در برابر سپاه های شیطانی ایستادگی نموده، روح گفتمان الهی را در سراسر گیتی نهادینه نماید.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha