پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی در نشست بررسی تعطیلی حج در بستر فقه و تاریخ

حوزه/ چون حاکم شرع تشخیص می دهد، اگر حج صورت گیرد باعث تضعیف دین، نظام و کشور می شود و عربستان هم به دنبال این دو هدف است؛ وقتی حاکم تشخیص داد، شخص نمی تواند عمل حج را انجام دهد و اگر انجام داد، باید بعد که شرائط آن فراهم شد، دوباره بجای بیاورد چون جای حج اصلی را نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری «حوزه»، آیت الله فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در نشست بررسی «تعطیلی حج در بستر فقه و تاریخ» که در پژوهشکده حج و زیارت در قم برگزار شد با بیان اینکه برخی فکر می کنند که تعطیلی حج از زمان انقلاب اتفاق افتاده و حتی بعضی ها به دنبال بهانه تراشی هستند، گفت: تعطیلی حج ربطی به انقلاب ندارد، بلکه اگر کمی تاریخ را جستجو کنید به این حقیقت می رسید که تعطیلی حج مربوط به گذشته  است.

 عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه کلمه تعطیلی حج یک عنوان کلی است و عناوین متعدد دارد، بیان داشت: کسی که در محور تعطیلی حج بحث و تحقیق می کند باید به دنبال مباحث متعددی چون خروج مسلمانان از بیت الله الحرام، شرایط داشتن متولی حرمین شریفین از لحاظ فقهی، وظایف متولیان حرمین در بعد فقهی، حکم صد عن سبیل الله از لحاظ فقهی، وظیفه مسلمانان در مقابل صد عن سبیل الله هم باشد.

 وی ابراز داشت: در فقه عنوان تعطیلی احکام مطرح شده و برای تعطیلی آن ادله نقلی و عقلی هم ارائه شده است.

 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: اگر چه در فقه تعطیلی احکام به عنوان قائده وجود ندارد، ولی قابل تاسیس است و باید بگوییم  بر حاکم اسلامی اقامه دین واجب است، یکی از آن قوائد است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: اگر حاکم دین ببیند که احکام بر اساس مسائلی در حال تعطیلی است، باید بر اساس قایده الزام دین موانع را بردارد. بنابر این در عین حال که اقامه دین واجب است، برای تعطیلی احکام هم دلیل  عقلی و نقلی وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: در مورد تعطیلی حج هم مباحثی در فقه مطرح است اگر حاکم شرع انجام حج برای گروهی  از افراد را مصلحت نداند آیا این شخص می تواند آن عمل را انجام دهد،اگر انجام داد  عمل او مجزی است یا نه؟ قطعا بنابر دستوری که حاکم گفته عملی که انجام داده نه تنها مجزی نبوده، بلکه قبول هم نمی شود و موجب پذیرش قبول نمی گیرد.

وی ابراز داشت:  چون  حاکم شرع تشخیص می دهد، اگر حج صورت گیرد باعث تضعیف دین،  نظام و کشور  می شود و عربستان هم به دنبال این دو هدف است؛  وقتی حاکم تشخیص داد، شخص نمی تواند عمل حج را انجام دهد و اگر انجام داد، باید بعد که شرائط آن فراهم شد، دوباره بجای بیاورد چون جای حج اصلی را نمی گیرد.

 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد:  قرآن در سوره بقره تصریح می کند که اولیاء و متولیان باید متقی باشند ما از این علما و روحانیون اهل سنت سوال می کنیم، دولتی که این  همه جنایت را انجام داده و مردم را به خاک و خون کشیده جزء متیقن هستند، آیه به صراحت بیان می کند نه اینها جزء متقین نیستند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: اگر هم بگوید جزء متقین می باشند پس شما  باید این حرف را قبول داشته باشید، سران اسرائیل و وهابیت هم جزء متقین می باشند این به زعم شما باید این گونه باشد در حالی که آیه چیز دیگری می فرماید.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: آیه 25 سوره حج هم می فرماید، آیا کسی می تواند بگوید مسجد الحرام متولی ندارد،  یعنی به حسب واقعی همه انسانها یکسان هستند؛ فقها از این آیه استفاده کرده اند که همه زمینهای مکه برای مسلمانان  است، یعنی همه شریک می باشند و کسی حق فروش آن را ندارد، ولی بعضی ها از این آیه استفاده می کنند که این آیه مربوط به عبادت است، یعنی همه مسلمانان به طور مساوی در عبادت یکسان هستند.

 وی ابراز داشت: نهایت امر این است که  از این آیه استفاده می شود که مسجد الحرام  متولی ندارد و اگر هم دارد باید جزء متقین باشد و هر کسی نمی تواند متولی باشد  و متقین هم تنها 5 و 10 نفر نیستند.

 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار عنوان کرد: دخالت حکومت آل سعود در مسجد الحرام حرام بیّن از لحاظ فقهی است و همه علمای دو مذهب با مراجع به آیه 25 سوره حج  می توانند به این قضیه فتوا دهند که متولی حکومت آل سعود حرام است و این مسئله به خوبی روشن است و بالاخره این که آنها اصلا اهلیت متولی شدن را ندارند.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: از لحاظ فقهی عمل این گروه هم صد عن سبیل الله است به دلیل سوره بقره، چون آیه می فرماید در جواب بگو قتال در شهر حرام، قتل کبیر است و کسانی که صاد عن سبیل الله می کنند عمل آنها بدتر از قتال است «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ».

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: اما در زمان فعلی بحث در این است که آیا دولت عربستان صد کرده  و مصداق صاد است یا نه. الان  حج تعطیل شده، ولی فقیه نگفته حج تعطیل شود، بلکه چون عنوان صاد واقع شده است.

 وی ابراز داشت: باید این سوال را پرسید کسی که متولی حرمین شده  چرا به ناحق این همه کشتار را ایجاد می کند و اصلا باید پرسید به چه حقی عربستان باید متولی شود، این کشور که متقین نیستند و اگر متولی است، آیا به میل خود می تواندجلوی مسلمانان را بگیرد و نگذارد مردم به جح بروند، باید پاسخ داد این دولت حق چنین کاری را ندارد و در واقع یکی از ضروریات متولی شدن تامین امنیت است، سوال این است آیا عربستان تامین امنیت کرده؟  مشخص است که انجام نداده است پس مصداق صاد درست است.

 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: شیوخ عربی پول می گیرند و در خطابه های خود علیه شیعه سخن می گویند و کشتن آنها را جایز می دانند و می گویند شیعیان مسلمان نیستند؛ باید از آنها پرسید معنای شما از مسلمانی چه چیزی است، مسلمانی یعنی خون مردم را به ناحق ریختن این همان کاری است که دولت مردان عربستان انجام می دهند.

آیت الله فاضل لنکرانی عنون کرد: صاد یعنی منع کردن، آنها مانع از حضور مسلمانان شدند و نتوانستند امنیت را تامین کنند، همه مردم دنیا این حرف را  قبول دارند، اما چطور است که آنها حاضر به پذیرش آن نشدند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha