پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اینکه آزادی اعطایی در این اعلامیه، بشر را به سمت مباحثی همچون همجنس بازی سوق می دهد، گفت: این اعلامیه، نافی شرعیت است؛ لذا متفکران، عالمان و به خصوص محققان اسلامی باید به دور از جنجال های سیاسی این اعلامیه را مورد نقد علمی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله فاضل لنکرانی صبح امروز در سمینار بین المللی حقوق بشر اسلامی ضمن  بررسی حق و تکلیف از منظر اسلام، بر نقد عالمانه اعلامیه حقوق بشر تأکید کرد و گفت: گرچه در ظاهر اعلامیه مطالب مناسبی مشاهده می شود؛ اما باید مورد نقد عالمانه قرار گیرد؛ چراکه متأسفانه شیفتگی هایی را در دنیا و در میان برخی کشورهای اسلامی و متفکران داخلی به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه روح این اعلامیه به سمت نفی بشر حرکت کرده است، اظهار داشت: با بررسی مجتهدانه و عالمانه مواد و دیباچه این اعلامیه متوجه خواهیم شد که نافی حقوق بشر بوده؛ بشر را در آزادی قرار داده و نسل بشریت را تهدید می کند.

*آزادی اعطایی در اعلامیه، بشر را به همجنس بازی سوق می دهد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اینکه آزادی اعطایی در این اعلامیه، بشر را به سمت مباحثی همچون همجنس بازی سوق می دهد، ابراز داشت: این اعلامیه، نافی شرعیت است؛ لذا متفکران، عالمان و به خصوص محققان اسلامی باید به دور از جنجال های سیاسی این اعلامیه را مورد نقد علمی قرار دهند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: برای عرضه منشور حقوق بشر اسلامی به دنیا، نیازمند بررسی شیفتگی هایی هستیم که در بسیاری از نقاط دنیا، برخی از کشورهای اسلامی و برخی از متفکران ایرانی وجود دارد، می باشیم.

*اعلامیه حقوق بشر برای نفی شرایع آسمانی تدوین شده است

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشر برای نفی شرایع آسمانی تدوین شده است، تصریح کرد: نزاع میان حق و تکلیف، دعوایی مطرح در بین کلمات حقوقدانان و اهل نظر در زمان معاصر می باشد.

وی با بیان این که بحث از حق و تکلیف آثار فراوانی دارد، اظهار داشت: در قوانین سماوی و قوانین کشورهای اسلامی، اموری به عنوان حق و اموری به عنوان تکلیف مورد توجه قرار گرفته که باید مصادیق حق را از مصادیق تکلیف بازشناسی نماییم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه تکامل قوانین سماوی و دنیوی در پرتو آن است که از هر دو مؤلفه حقوق و تکلیف برخودار باشد، ابراز داشت: کسانی تنها مسئله حق را مطرح می کنند که به دنبال تکلیف زدایی بوده و تکلیف را به معنای تحمیل قرار داده اند؛ اما در واقع تکلیف گرچه به معنای مسئولیت است؛ ولی به معنای تحمیل و منافی با ذات بشری نیست؛ به طور مثال عدم جواز تضییع حقوق دیگران به عنوان تکلیفی است که کاملا مطابق با نفس انسانی بوده و با فطرت الهی هیچ منافاتی ندارد.

*برخی به دنبال کمرنگ نمودن حضور دین هستند

این استاد حوزه با بیان این که برخی به دنبال کمرنگ نمودن حضور دین هستند، خاطرنشان ساخت: از نظر منطق فقهی اسلام و قواعد تحقیق، چه اشکالی دارد که فعلی از زوایه ای حق و از زاویه ای دیگر تکلیف باشد؛ چرا باید به یک فعل تنها آثار حق را بار کنیم؟.

آیت الله فاضل ریشه یابی حق در مسئله حقوق بشر و تدوین حقوق بشر اسلامی را مهم  دانست و تصریح کرد: بسیاری از ریشه های حقوق انسانی، ریشه در خلافت الهی داشته و این که خداوند عالم را مسخر انسان قرار داده نیز این حقوق را بر انسان حمل می کند.

وی افزود: انسان حق ندارد به این دلیل که عالم مُسخر اوست، هرگونه که خواست با طبیعت برخورد نماید و این مسئله یکی از زیبایی های حقوق بشر اسلامی است که در آن نهفته می باشد.

*قوه و ضمانت اجرایی؛ حلقه های مفقوده اعلامیه حقوق بشر

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این مطلب که بیانیه حقوق بشر بین المللی از حلقه مفقوده قوه و ضمانت اجرایی برخودار است، اظهار داشت: بشر به وسیله نهادهای بین المللی که در اختیار دارد، اجرای این بیانیه را تضمین کرده و سؤالی که مطرح می شود، آن است که با گذشت چند سال، آیا این نهادها توانسته اند ضمانت های اجرایی را فراهم کنند یا خیر؟.

این استاد حوزه یادآور شد: اسلام، دین کامل را دینی می داند که هم حقوق را در تمامی ابعاد برای بشر بیان کرده و هم ضمانت اجرایی آن را تبیین نماید.

آیت الله فاضل ابراز داشت: نظام امامت در اسلام؛ نه تنها تضمین کننده حقوق انسان؛ بلکه تضمین کننده حقوق الهی بر روی زمین است؛ همانطور که  حضرت زهرا (سلام الله علیها) می فرمایند: خداوند امامت را نظام الامه قرار داده و این مهم به معنای تضمین کننده است؛ به همین دلیل، غیبت حضرت ولی عصر(عج) از موضوعات مهم این عصر می باشد.

*ولایت فقیه تنها راه سعادت بشر در عصر غیبت است

وی با بیان این که ولایت فقیه تنها راه سعادت بشر در زمان غیبت امام عصر(علیه السلام) است، خاطرنشان ساخت: امروز اگر بشر بخواهد به حقوق خود برسد،  باید به ریسمان ولایت فقیه چنگ بزند؛ چراکه تنها تضمین کننده نظام امامت و در عصر غیبت، برجستگی ولایت فقیه می باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان با بیان این که باید میان قضاوت اسلامی و قضاوت سایر کشورها مقایسه ای صورت گیرد، تصریح کرد: مسئله حق، بَیّنه و شاهد به مراتب اعلا در قضاوت اسلامی وجود دارد و دنیا نیز بر این امر معترف است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha