جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر لزوم تلاش برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: سعی کنیم راه شهدا را بزرگ بداریم و راه ترسیم شده امام راحل(ره) را فراموش نکنیم و اجازه ندهیم ارزش های اسلام و انقلاب کم کم به فراموشی سپرده شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی عصر سه شنبه در دیدار با دانشجویان بسیجی طرح ولایت استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از خواهران بسیجی ناحیه مقاومت بسیج امام رضا(ع) که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک عید قربان و دهه ولایت، اظهار داشت: تردیدی نیست انسان در زندگی دنیا در ساحت مسائل "فردی یا اجتماعی" و "مادی یا معنوی" باید براساس فعالیت آگاهانه خودش تلاش کند و به اهدافش دست یابد.     

وی با بیان اینکه اهداف برخی از مردم به مسائل جاری خلاصه می شود و تا پایان حیات به مسائل مادی، خانوادگی و کاری می پردازند، گفت: حتی اگر این مسائل اهداف انسان باشد، بازهم باید تلاش کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر متوجه شویم که زندگی اصلی بعد از دنیا است و این ها مقدمه انتخاب می باشد، انسان باید برای دستیابی به اهداف آخرت تلاش کند و راه خود را بشناسد و توشه خود را فراهم کند. 

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: شرط نخست برای اینکه زندگی موفقی داشته باشیم دانستن علم به هدف، راه، ابزار راه و کیفیت پیمودن راه است.

وی ادامه داد: موجودات از ابتدا تا آخر حیات تفاوتی ندارند اما انسان خلق شده تا خود هدف را انتخاب کند ولازم است بداند برای چه آفریده شده و به کجا می خواهد برود و راه صحیح کجاست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: زندگی انسانی براساس فکر تشخیص داده می شود تا انسان راه را بشناسد و برای رسیدن به آن همت کند که البته ماحصل آن می تواند سقوط یا صعود باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه کسب علم شرط نخست داشتن زندگی انسانی است، گفت: اگر این مولفه نباشد زندگی انسانی نخواهیم داشت.  

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عمر انسان محدود است باید در میان علوم مختلف، علم مفید را انتخاب کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه هدف از بعثت انبیاء، آموزش علوم و مسائلی بود که انسان نمی تواند بداند، گفت: پیامبران برای هدایت انسان ها مبعوث شدند تا انسان به عالی ترین مقام انسانی دست یابد و از عذاب رها شود؛ منافع هرحرفه ای تا لحظه مرگ است اما نتیجه کار انبیاء الی الابد است.

وی تصریح کرد: دین به معنای دانستن این است که چرا خلق شدیم و چه باید انجام دهیم تا به هدف برسیم و از موانع این راه عبور کنیم. 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: آنقدر واجبات برای عرصه فردی، خانوادگی اجتماعی و بین المللی داریم که فرصتی برای غیر از پرداختن به آنها بوجود نمی آید.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: امکان متخصص شدن در همه امور واجب وجود ندارد اما حداقل اسکلت برخی معلومات را باید بدانیم.     

وی افزود: علومی که انبیاء آوردند دسته بندی هایی دارد که ریشه، شاخه، برگ ها و میوه های دین هستند. 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: گروهی به برکت انقلاب به این فکر افتادند که شمای کلی از دین را ترسیم کنند و به تبیین کلیت این شجره بپردازند.   

آیت الله مصباح یزدی افزود: امروز بواسطه نیازهای فراوان بشر، ارتباطات جدی که بین انسان ها برقرار می شود، کل زمین همچون دهکده ای شده است و وسایل زیادی مطرح شده که تخصص های خاص می طلبد اما این تخصص ها زمانی نتیجه مطلوب دارد که بداند کجای کار است.

وی تصریح کرد: شرکت کنندگان طرح ولایت توجه داشته باشند این مجموعه گردهم آمده، حاصل موفقیت ده ها نفر در شصت سال است که توانستند چنین مجموعه ای را فراهم کنند که حکم شمای کلی از دین دارد و تلاش شود بیشتر و بهتر یاد گرفته شود و در آینده پیرامون هریک از مباحث مطالعاتی صورت گیرد.  

وی با بیان اینکه همه این دستاوردها در سایه رهنمودهای امام راحل(ره) و فداکاری یاران مخلص ایشان نصیب جامعه ما شده است، تصریح کرد: هنگامی که در دوره کودکی بودیم، این فکرها به ذهن استادان ما هم نمی آمد اما امروز تفاوت زیادی در جامعه پیش از انقلاب و بعد از انقلاب نسبت به امور دینی وجود دارد. 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: پیش از انقلاب در شهر یزد، فقط یک نفر حافظ قرآن بود اما امروز به برکت انقلاب در خیلی از حتی روستاها، کودکان حافظ قرآن داریم و البته این قیاس باید در علوم و رشته های مختلف نیز بررسی شود.        

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: انقلاب اسلامی و دین نسبت به یکدیگر تاثیر متقابل زیادی داشتند.

وی با بیان اینکه باید خدا را شکر کرد که در دورانی زندگی می کنیم که خدای متعال این چنین نظام اسلامی در کشور برقرار نموده است، ابراز داشت: امام حسین(ع) در بخشی از دعای عرفه می فرماید «خدایا تو را شکر می کنم من را در دورانی متولد کردی که در زمان برقراری اسلام است نه طاغوت ها»؛ ما هم باید هرروز خدا را شکر کنیم که طاغوت در این کشور سقوط کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: البته کمبودهایی وجود دارد که باید با همت خودمان رفع کنیم؛ همانطور که مردم انقلاب کردند، بقیه امور را نیز باید خودمان انجام دهیم و نباید منتظر باشیم کسی از آسمان نازل شود.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: باید متوجه شویم خدا چه نعمتی به ما داده و شکر نعمتش لازم است؛ اگر کفران نعمت کنیم بی مهری و جفا کرده ایم؛ نادیده گرفتن نعمت های خدا و چشم دوختن به کمبودها کفر نعمت است.

وی افزود: خدای متعال را شکر می کنم در جایی زندگی می کنیم که بر روی کره زمین چنین حکومت و قانونی که مبتنی بر قرآن و سنت باشد و در راسش نائب امام زمان(عج) باشد، وجود ندارد.         

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر لزوم تلاش برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: سعی کنیم راه شهدا را بزرگ بداریم  و راه ترسیم شده امام راحل(ره) را فراموش نکنیم و اجازه ندهیم ارزش های اسلام و انقلاب کم کم به فراموشی سپرده شود؛ البته همه این مسائل وقتی است که بینش صحیحی نسبت به اسلام، انسان و هستی داشته باشیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha