پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسینی خراسانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با تاکید بر این که نظام اسلامی، امانتی الهی و ثمره خون هزاران شهید است، تصریح کرد: اگر حوزه علمیه ضعیف باشد، نظام اسلامی اقتدار خود را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در دیدار با طلاب مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) مشهد، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد انقلابی ماندن حوزه های علمیه و با بیان این که نظام اسلامی، امانتی الهی و ثمره خون هزاران شهید است، بیان کرد: طلاب اگر می خواهند عنصری ارزشمند برای کشور و برای اسلام باشند، باید خوب درس بخوانند و عالم باشند؛ اگر حوزه علمیه ضعیف باشد، نظام اسلامی اقتدار خود را از دست خواهد داد.

عرفه روز دعا، نیایش و درخواست است

وی با تأکید بر آیه پایانی سوره فرقان «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا»، اظهار کرد: وزن، قدر، قیمت و ارزش هر کسی در نزد خداوند بستگی به میزان و قدر دعای او دارد و منزلت و اعتبار انسان با دعا بالا می رود؛ اگر اهل دعا نباشیم، خداوند هیچ اعتنایی به ما نخواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نماز، اساس و مادر عبادات و عالی ترین نوع بندگی است، گفت: ماهیت و حقیقت نماز، کتاباً، سنتاً، لغتاً و محاورتاً دعا است؛ در واقع بخش اعظم و اهمّ نماز و روح آن را دعا تشکیل می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی افزود: دعا در هر حالی، همیشه، همه جا و برای هر کسی سازنده است، اما در برخی زمان ها و برخی مکان ها از ویژگی خاصی برخوردار می باشد که از جمله آن زمان ها روز عرفه می باشد؛ به نحوی که در روایات این روز را روز دعا، نیایش و درخواست نامیده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایت «الدعاء افضل من القرائة» از امام باقر(ع) و با تأکید بر این که روزۀ روز عرفه نباید کماً و کیفاً خللی در حالت معنوی انسان و دعای روز عرفه ایجاد کند، عنوان کرد: اگر امکان جمع میان اعمال وجود نداشت، باید با توجه به روایات، عمل ارجح را انجام داد و دعا در روز عرفه اولویت اصلی را داراست .

پيشنهاد نامگذاري روز عرفه، روز دعا و مناجات

وی در ادامه موضوع نامگذاری روزهای سال به عناوین و مناسبت های گوناگون ملی و بین المللی را مورد توجه قرار داد و در این رابطه تصریح کرد: اگر قرار باشد روزی از روزهای سال را به نام روز دعا و مناجات انتخاب کنیم، آن روز قطعاً باید روز عرفه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی روز عرفه را اوج بندگی خداوند و فرصتی برای کسب معرفت، خودشناسی و خداشناسی معرفی و بیان کرد: عبادت یعنی بندگی و بندگی یعنی قبول مولویت یک حقیقت و تجلی این بندگی در زمان دعا ظهور و بروز می یابد؛ حالت بندگی دعا بالاتر از حالاتی است که بنده در حالت نماز، روزه، اعطاء خمس، جهاد و شهادت و امر به معروف و نهی از منکر دارد.

وی با بیان این که نفسِ خواستن چیزی از کسی، انسان را در برابر آن شخص کوچک می کند، گفت: تنها درخواستی که انسان را بزرگ می کند، درخواست از خداوند است که نقش بسیار مهمی در موفقیت انسان دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: برخی فروتنی ها، خضوع و خشوع ها و درخواست ها، زشت و نشانه ذلت انسان است، اما برخی از فروتنی ها، هم چون درخواست و سؤال از پدر یا استاد، هر چند که انسان را کوچک می کند، اما ممدوح است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha