چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ مدير حوزه علميه خراسان، با بیان این که هویت حوزه به انقلابی بودن است، گفت: شبهات به صورت موجي فراگير از طرف رسانه هاي معاند منتشر مي شود، در چنين فضايي از طلبه انقلابي انتظار مي رود فعال تر باشد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سيد مصباح عاملي، امروز در مراسم آغاز سال تحصيلي مدرسه علميه عالي نواب و توديع و معارفه مدير اين مدرسه، روزآمدي و كارآمدي را از ويژگي هاي اصلي طلبه انقلابي برشمرد و اضافه كرد: شبهات به صورت موجي فراگير از طرف رسانه هاي معاند منتشر مي شود و ايادي استكبار در داخل و خارج در حال فعاليت هستند؛ در چنين فضايي از طلبه انقلابي انتظار مي رود بار سنگين تري را به دوش كشیده و فعال تر باشد.

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به تأكيدات ولي امر مسلمين درباره انقلابي ماندن حوزه هاي علميه، عنوان كرد: فرمايشات رهبر معظم انقلاب، مسئوليت هاي سنگيني را بر دوش همه طلاب و روحانيون قرار داده است.

عضو شورای حوزه علمیه خراسان، انديشه و عمل را به عنوان پايه ها و ماهيت حوزه انقلابي معرفي كرد و افزود: رسالت، هويت، چيستي و سمت و سوي حوزه علميه، انقلابي بودن آن است و اين مسئله با شعار دادن محقق نمي شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملي در بيان تأثير انديشه ناب اسلامي در دنياي كنوني، ابراز كرد: مراد از انديشه به عنوان يكي از پايه هاي حوزه انقلابي، فهم عميق، دقيق و همه جانبه و هم چنين مسلّح و مجهز شدن به نرم افزارهاي فكر، عقل و علم است كه توان پاسخگويي به جامعه اسلامي و جهان را داشته باشد.

وی با اشاره به گسترش و فراگير شدن پيام انقلاب اسلامي ايران در سراسر دنيا، گفت: امروز براي پاسخگويي به تمام آن چه كه جهان به آن نياز دارد، نمي توان به يك سلسله دانستني هاي خاص و فروع هزار سال قبل اكتفا كرد.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، فراگيري علوم عقلي و فهم فلسفي را از ضروريات پاسخگويي به شبهات روز دانست و فقاهت و مجتهدپروري را به عنوان اصل اساسي و تعيين كننده و فلسفه وجودي حوزه هاي علميه معرفي كرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملي، فراز و نشيب هاي حوزه علميه در طول تاريخ را يادآور شد و افزود: سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه علميه انقلابي، يك سخن جديد نيست؛ ايشان به دنبال يادآوري ماهيت و اساس حركت حوزه هاي علميه به طلاب بودند و اين سخن بسيار بجا و شايسته بود.

وي همچنين مبارزات بي امان و مستمر ائمه (عليهم السلام) با انحرافات و كجي ها را ستود و گفت: حركت انقلابي و مسئولانه حوزه هاي علميه، علما و دانشمندان ديني در طول تاريخ نقش بسيار مؤثري در رسيدن معارف ديني به دست ما داشته است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمايشات اخير رهبر معظم انقلاب در مورد توسعه و ارتقاء علوم عقلي، عنوان كرد: توسعه به معناي گسترش و ارتقاء به معناي عمق دادن به علوم عقلي است و اميدواريم اين مسئله در حوزه هاي علميه پيگيري شود.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، مديران، اساتيد و طلاب حوزه هاي علميه را به عنوان سه عنصر اساسيِ انساني در انقلابي ماندن حوزه هاي علميه و تحقق تحول در آن معرفي و ابراز كرد: بايد باور كنيم كه با توجه به استعدادهاي ارزنده موجود در حوزه علميه خراسان مي توانيم فعاليت هايي گسترده و تحول آفرين را انجام دهيم.

وي در پايان با تأكيد بر تلاش مديران حوزه علميه خراسان جهت شناسايي نخبگان و استعدادهاي برتر پژوهشي، عنوان كرد: استعدادهاي برتر حوزه بايد گروه بندي شده و روي موضوعات اساسي و نيازهاي روز جامعه و نظام اسلامي تمركز كنند.

برپایه این گزارش،  پس از سخنان مدیر حوزه علمیه خراسان، مراسم توديع حجت الاسلام كاظمي و معارفه حجت الاسلام محمد اسفندياري به عنوان مدير جديد مدرسه علميه عالي نواب، برگزار و از ممتازين و نخبگان برتر آموزشي و پژوهشي اين مدرسه تقدير شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha