جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عاملي

حوزه/ مدير حوزه علميه خراسان گفت: ارتقا و توسعه علوم عقلي به معناي حركتي فراگير در حوزه علميه است و اين مسئله كه يك يا دو موسسه به صورت تخصصي كاري انجام دهند، كافي نيست، بلکه طلبه باید همراه با علوم وحیانی، در زمينه علوم عقلي نيز تربيت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سيدمصباح عاملي در ديدار اعضاي هيئت مديره مجمع عالي حكمت اسلامي، در محل مركز مديريت حوزه علميه خراسان، در مشهد با اشاره به تعبير مقام معظم رهبري در زمينه توسعه و ارتقاي علوم عقلي، گفت: اين امر به معناي كافي نبودن فضاي فعلي در اين زمينه است.

وي افزود: بنا به فرمايش مقام معظم رهبري، ارتقا و توسعه به معناي حركتي فراگير در حوزه علميه است و اين مسئله كه يك يا دو موسسه به صورت تخصصي كاري انجام دهند، كافي نيست و در واقع يك طلبه مي بايست همراه با علوم وحیانی، در زمينه علوم عقلي نيز تربيت شود.

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به تدریس فلسفه در قالب متون بدايه و نهايه در دروس حوزه، ابراز كرد: بايد برنامه هاي حوزه علميه متحول شود و وضع موجود رشد يابد، در همين زمينه در سال آينده تحصيلي اين توسعه و ارتقاي كمي و كيفي را در حوزه خراسان شاهد خواهيم بود.

تربیت صدها نظریه پرداز؛ اولویت حوزه خراسان

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، هدف از فعاليت هاي حوزه خراسان را رسيدن به انتظارات مقام معظم رهبري در تربيت صدها نظريه پرداز عنوان و خاطر نشان كرد: به همين دلیل بايد نسبت به ارتقا و توسعه علوم عقلي در دروس توجه كرد و فضاي حوزه نيز متحول و كرسي هايي با سطح بالاي علمي در آن تشكيل شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملي در ادامه، تربيت اساتيد را اولين و مهمترين كار خواند و گفت: تلاش مي كنيم تا در سطوح مختلف نسبت به تربيت استاد و نظريه پرداز موفق شويم.

وي با اشاره به اهميت توجه به فلسفه ناب اسلامي ابراز كرد: به طور قطع در اين مسير از مراكز و دوستان هم انديش بهره خواهيم برد و با تعامل صورت گرفته، در مسير حركتي قوي و سريع كاري انجام خواهيم داد كه انتظار رهبر معظم انقلاب، حوزه هاي علميه و نياز جامعه و نظام را تامين كند و در عرصه بين المللي پاسخگو باشد.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اين كه اين حوزه به دنبال انجام كاري شفاف و روشن در ارتباط با فلسفه اسلامي است، اظهار كرد: در اين امر از كرسي هاي نظريه پردازي، مناظره و... استفاده و زمينه آن براي بيان سخن افراد در قالب هاي ياد شده، فراهم خواهد شد.

بايد انتظارات مقام معظم رهبري برآورده شود

مدیر حوزه علمیه خراسان با بيان اينكه بايد انتظارات مقام معظم رهبري برآورده شود، ابراز كرد: بايد در اين زمينه كاري اصيل، ناب و بدون خلط و التقاط انجام شود و مجمع عالي حكمت اسلامي نيز در اين حركت جمعي و تعامل همه جانبه همسو در هر دو زمينه ارتقا و توسعه و نيز برگزاري كرسي هاي نظريه پردازي و مناظره همكاري كند.

امضای تفاهم نامه

برپایه این گزارش، در اين ديدار که حجت الاسلام و المسلمين فياضی، رئيس هيئت مديره مجمع عالي حكمت اسلامي، حجت الاسلام و المسلمين فرزانه، دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان، سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير ارشاد و مدير مجمع عالي حكمت اسلامي شعبه مشهد حضور داشتند، تفاهم نامه اي ميان حوزه علميه خراسان و شعبه مشهد مجمع عالي حكمت اسلامي، امضا شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha