یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمين عاملي

حجت الاسلام و المسلمین عاملي گفت: نحله‌هاي به ظاهر انقلابي و گروه‌‌هاي سياسي معاند، پيش و بيش از همه اقشار حوزه علميه را هدف گرفته‌اند تا با تضعيف روحيه انقلابي طلاب، روحيه انقلابي جامعه را نيز مورد هجمه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين عاملي در جمع اساتيد اعزامي حوزه علميه خراسان در مدرسه علميه سليمانيه،  وجود علم، تزكيه و حكمت را در تحقق حوزه انقلابي و پرورش انقلابي طلاب ضروري برشمرد و اظهارداشت: موضع‌گيري‌هاي درست سياسي و اجتماعي و اسوه بودن استاد در انقلابي‌گري، باعث الگو گرفتن طلبه از استاد و اثرگذاري هر چه بيشتر سخنان وي خواهد شد.

وي با تأكيد بر رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در مورد ارتقاء آگاهي‌‌هاي سياسي و اجتماعي طلاب، تصريح كرد: نحله‌هاي به ظاهر انقلابي و گروه‌‌هاي سياسي معاند، پيش و بيش از همه اقشار حوزه علميه را هدف گرفته‌اند تا با تضعيف روحيه انقلابي طلاب، روحيه انقلابي جامعه را نيز مورد هجمه قرار دهند.

تأكيد بر اخلاق عملي

وي در ادامه سخنان خود به اهميت موضوعات اخلاقي اشاره كرد و گفت: آن‌چه در ارتقای اخلاقي طلاب حوزه علميه تأثيرگذار است و تا عمق روح مخاطب نفوذ مي‌كند، برگزاري كلاس‌هاي درس اخلاق نيست، بلكه اخلاق عملي مي‌باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وجود سليقه‌هاي مختلف در عرصه مسائل سياسي، ابراز كرد: بسياري از مسائل موجود در عرصه سياست، ريشه اخلاقي دارد و اگر افراد ابتدا خود را بسازند و سپس وارد عرصه مسائل سياسي شوند،شاهد بروز چنين مسائلي نخواهيم بود.

امتيازات علم و عالم

حجت الاسلام و المسلمين عاملي در ادامه با اشاره به آيه «يرفع الله الذين آمنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات»، دو امتياز مشترك اهل علم را تعليم و تربيت و احياگري برشمرد و ابراز كرد: همه توصيف‌ها و تجليل‌هايي كه از مقام معلم شده به علت كار تعليمي و تربيتي اوست كه جامعه مرده را زنده مي‌كند.

امتيازات ويژه اساتيد اعزامي

مدير حوزه علميه خراسان در ادامه به امتيازات ويژه اساتيد اعزامي اشاره و خاطرنشان كرد: حركت اساتيد اعزامي كاري جهادي است و ديگران چنين امتيازي ندارند؛ در واقع  بايد گفت عنوان مجاهد و اين نشان افتخار را به هر كسي نمي‌دهند.

وي مهاجر بودن را دومين ويژگي اساتيد اعزامي برشمرد و تأكيد كرد: مهاجرت انبياء و اوليای الهي بزرگ‌ترين عامل سازنده بشريت در طول تاريخ بوده است.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي با بيان اين‌كه هجرت و جهاد در طول تاريخ عامل تغيير و تحول بوده و تاريخ را ساخته، افزود: اگر قرار بود همه افراد در يك مكان بوده و مهاجرت نداشته باشند، اتفاقي نمي‌افتاد و تاريخ راكد و ساكن مي‌ماند.

وي ويژگي ديگر اساتيد اعزامي را تشابه كاري شان با پيامبران الهي در تعليم و تزكيه و حكمت دانست و عنوان كرد: علم بدون اخلاق، دانش بي‌ثمري است كه تغييري در رفتار ايجاد نمي‌كند و علم و تزكيه بدون وجود حكمت، علمي سطحي و زودگذر است.

معلّم؛ مشعل‌دار و احياگر انسانيت

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان معلم را زندگي‌ساز و مشعل‌دار انسان‌ها دانست و در تعريف علم و معلم ابراز كرد: علم، نور و زندگي به معناي واقعي است و تعليم دهنده آن منوّر، مشعل‌دار، احياگر و زندگي‌ساز مي باشد.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي تزكيه را عامل پالايش و از بين بردن عوامل مخرب و بازدارنده و نيز سازنده و حيات دهنده عنوان كرد و يادآور شد: اگر تعليم، تزكيه و حكمت در كنار يكديگر قرار بگيرند، معلمي به معناي جامع، كامل و همه جانبه محقق خواهد شد.

وي هم‌چنين در مورد اهميت روش صحيح در تدريس ابراز داشت: كلاس درس خوب، زنده، پرنشاط و فعّال كلاسي است كه طلبه‌محور و شاگردپرور باشد و به ذهن طلبه تلنگر بزند و اين مهم با روش تدريس صحيح محقق مي‌شود.

بايسته‌هاي اخلاقي، علمي و رفتاري اساتيد حوزه

حجت الاسلام و المسلمين عاملي به بررسي بايسته‌هاي اخلاقي، علمي و رفتاري اساتيد حوزه علميه پرداخت و با تأكيد بر به‌روز بودن اساتيد حوزه علميه و تسلّط و آگاهي ايشان بر مسائل روز و هم‌چنين نقش فعال استاد در پيگيري روند تحصيلي طلاب، عنوان كرد: نظارت بر روند تحصيل و فراگيري علوم توسط طلبه بر عهده استاد است و آنان نبايد منتظر فعاليت مديران و نظارت ايشان بر طلبه ها باشند، بلكه نظارت اصلي توسط استاد انجام مي شود.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، اجتهاد و فقاهت را محور و هدف اصلي حوزه علميه ابراز و تصريح كرد: اساتيد بايد تفكرِ همراه با استدلال و روحيه اجتهاد و فقاهت را از همان سال‌هاي ابتدايي تحصيل در وجود طلبه نهادینه کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha