پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید مصباح عاملی- حوزه خراسان

حوزه/ مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري درباره حوزه انقلابي و تحول در حوزه، چهار مولفه "علم"، "تفكر و انديشه"، "اخلاق" و "عمل و كردار" را در اين راستا مهم ارزيابي كرد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سيد مصباح عاملي، در ديدار با طلاب مدرسه علميه حضرت مهدي(عج)، فعاليت اين مدرسه را به گونه اي مطلوب و خوب ارزيابي كرد كه مي تواند نتيجه‌بخش و الگو باشد.

مدير حوزه عليه خراسان با اشاره به روايت « مَن تَعَلَّمَ للّه وعَمِلَ للّه وعَلَّمَ للّه دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما»، ابراز كرد: ماندگاري براي انسان يك آرمان است كه بر اساس بيان شيواي حضرت علي(ع) از راه علم آموزي و پيوند با هدفي ماندگار محقق مي‌شود كه همان «تعلم لله» است.

وي در توضيح ادامه روايت، گفت: لازمه علم آموزي، عمل به آن براي خداست و سپس بايد آثار وجودي اش به ديگران منتقل شود كه اينگونه انساني آسماني شده و با ملكوت سنجيده مي‌شود.

تحول، به تلاش همه نياز دارد

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با اشاره به حوزه انقلابي به عنوان يكي از تاكيدات مقام معظم رهبري، گفت: تحول در حوزه علميه به تلاش، فعاليت و خلاقيت نياز دارد و تصميم سازي‌هاي آن مبتني بر ديدارها و گفت وشنود هايي است كه بايد از متن حوزه اتفاق بيفتد.

مدير حوزه علميه خراسان با بيان اينكه تحول بايستگي ها و شايستگي هايي دارد، چهار عنوان كلي در اين مسير را "علم"، "تفكر و انديشه"، "اخلاق" و "عمل و كردار" دانست و با اين توضيح كه نبايد با مقوله علم به طور سطحي برخورد كرد، گفت: علم آموزي بايد اساسي باشد، زيرا در برخورد سطحي با آن، خيانت، اضلال و  مرگ صورت مي‌گيرد نه اينكه خدمت و احيا و زندگي بخشي انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي، با اشاره به توصيه مقام معظم رهبري در دوران انقلاب به شاگردان شان، ابراز كرد: ايشان نسبت به داشتن سرمايه علمي و عمل در مبارزه با رژيم طاغوت را متذكر مي شدند و مي توان الگوي اين كار را حضرت امام (ره) دانست كه انقلابي عظيم در مسير اتصال به انقلاب حضرت مهدي(عج) ايجاد كردند.

 آگاهي سياسي و اجتماعي لازمه كار فقيه

وي، بايستگي فكري و انديشه اي را دومين نكته خواند و با بيان اينكه ارتقاء آگاهي هاي سياسي و اجتماعي از تاكيدات مقام رهبري در حوزه است، گفت: فقه، اجتهاد و مجتهد پرورى در حوزه علميه اصل است، اما اگر مجتهدي از آگاهي هاي سياسي اجتماعي برخوردار نباشد و در واقع در فقه موضوعي در صحنه هاي بين المللي، اجتماعي و سياسي چيزي نداند و آگاهي كمي داشته باشد، فقه حكم را نداشته و حرفي براي گفتن ندارد.

مدير حوزه علميه خراسان، اخلاق را سومين نكته مهم درسازندگي و هدايت مردم دانست و گفت: اخلاق، معجزه كاربردي پيامبر(ص) در راستاي معجزه قرآن بود و به همين علت بايد سعي كنيم اخلاق را دركنار درس و تحصيل خود به‌كار گيريم.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اينكه مردم داري و اخلاق در موضوع احياي دين و رسالت حوزويان مهم مي باشد، يادآورشد: راهكار پياده كردن قرآن و قرآني شدن سبك زندگي مردم، همان داشتن اخلاق است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، عمل، كردار و حضور در صحنه را مهم ارزيابي و خاطر نشان كرد:عالم بي عمل، علم منفعت بخش ندارد و به مردم سود نمي رساند.

مدير حوزه علميه خراسان در پايان با استفاده از اين تعبير كه طلاب جوان با فرمايش مقام معظم رهبري نسبت به ايجاد تحول در حوزه انقلابي همراه شوند، به اقدام تحول گرايانه حوزه علميه خراسان اشاره و يادآور شد: نسل جوان به علت تحول خواهي، تحرك و... در اين زمينه مي تواند به خوبي موفق باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha