شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با بیان این که فقه و اجتهاد، محور اصلی فعالیت‌های حوزه‌ است، ابراز داشت: اجتهاد، موتور حرکت حوزه علمیه در بستر پاسخگویی به نیازهای زمانه به صورت به‌روز و کاربردی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، امروز در نشست هم اندیشی ممتحنان شفاهی دروس خارج حوزه علمیه خراسان،  گفت: پاسخگویی به نیازهای زمانه و جامعه، ضرورتی انکارناپذیر در عصر حاضر و یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان این که فقه و اجتهاد، محور اصلی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه است، ابراز داشت: اجتهاد، موتور حرکت حوزه علمیه در بستر پاسخگویی به نیازهای زمانه به صورت به‌روز و کاربردی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه تحول در حوزه‌ علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: دروس خارج متکفل بالاترین مرحله اجتهاد هستند و حرکت مطلوب اجتهاد در عصر حاضر نیز نیازمند تحولی جهادی در این زمینه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به برنامه‌های سازنده‌ای که در زمینه ایجاد تحول در کیفیت تحصیل و آموزش، محتوا، شکل و... در دست اقدام است، گفت: این برنامه ها پس از بررسی نهایی در کمسیون‌های مربوطه، موجب حرکت به سمت تحول در حوزه علمیه خراسان خواهند بود.

وی  با تاکید بر اهمیت ضرورت بازنگری جامع و دقیق در دروس خارج، ابراز داشت: همان‌طور که دروس در سطوح پایین‌تر سطح‌بندی شده‌اند، باید در سطوح خارج نیز سطح‌بندی صورت گیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، زمانبندی و داشتن برنامه زمانی را از دیگر ضرورت‌های تحصیل در سطح خارج دانست و عنوان کرد: باید برنامه جامعی در زمینه اخلاق، تهذیب، آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی، علوم عقلی و... تهیه شود تا با اجرایی کردن آن بتوانیم طلبه‌ای جامع و کاربلد را به جامعه تحویل دهیم.

در این نشست حجت‌الاسلام علوی، معاون آموزشی حوزه علمیه خراسان نیز به بیان گزارشی از شیوه برگزاری آزمون دروس خارج پرداخت و در پایان نشست نیز برخی از اساتید حوزه علمیه خراسان، نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دادند.

گفتنی است، امتحانات شفاهی خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان از امروز به مدت ۹ روز در دو نوبت صبح و عصر با حضور بیش از ۱۱۰۰طلبه این مقطع تحصیلی در محل مدرسه علمیه عالی نواب مشهد، آغاز شده است‌.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha