پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمد الهی خراسانی

حوزه/ یک مبلغ باید از فهم دینی، اشراف بر سیره ائمه(ع)، بینش سیاسی و بصیرت انقلابی، آمادگی کار گروهی و مدیریت پذیری، بردباری و بی تکلفی، متانت گفتاری و رفتاری و مهارت ارتباط مؤثر و توانایی بداهه گویی برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی، امروز در کارگاه مبلغین نهمین دوره جشن های "زیر سایه خورشید"، در مشهد، اظهار کرد: ماهیت شناسی زیر سایه خورشید برای مبلغان این حرکت فرهنگی، ضروری است.

وی تجربه محسوس شور ولایی مردم و تأثیر معنوی امام هشتم(ع)، ارزیابی شاخص های دینی و فرهنگی مناطق گوناگون کشور، حضور تبلیغی در میان اصناف و اقشار گوناگون مردم و معارفه و تعامل با تشکل های فرهنگی مناطق مختلف را از جمله فرصت های فراهم شده در زیر سایه خورشید برشمرد.

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به کارکردشناسی مبلغان، خاطرنشان کرد: تداعی ارزش های دینی برای همراهان و مخاطبان، ارائه پیام های معرفتی در فرصت ها و قالب های گوناگون، جهت دهی صحیح و مناسب به گفتارها و رفتارهای تبلیغی اعضای کاروان، هدایت صحیح و مناسب عواطف و احساسات مخاطبان تشویق و تقویت روحیه فعالان ارزشی  و مراقبت و تذکر نسبت به رعایت ضوابط شرعی از دیگر وظایف مبلغان زیر سایه خورشید است.

وی با بیان این که شاخصه های فعالیت های مبلغان در دو بخش بینش و مهارت تداعی می شود، گفت: یک مبلغ باید در انجام وظیفه دینی اش از فهم دینی، اشراف بر اخبار و سیره رضوی، بینش سیاسی و بصیرت انقلابی  و همچنین آمادگی کار گروهی و مدیریت پذیری، بردباری و بی تکلفی، متانت گفتاری و رفتاری، مهارت ارتباط مؤثر و توانایی بداهه گویی برخوردار باشد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: تحقیق درباره ویژگی های فرهنگی و اجتماعی منطقه اعزامی، توجه تام و مستمر به تحت نظر بودن حرکات و سکنات، برنامه ریزی برای چگونگی ارائه پیام های تبلیغی، استفاده بهینه از فرصت ها برای ارائه پیام های تبلیغی و پایبندی به قرارهای قبلی و پرهیز از تصمیمات ناگهان از جمله بایسته های کلی مبلغان زیر سایه خورشید است.

لزوم آسیب شناسی جشن های زیر سایه خورشید

وی، آسیب شناسی جشن های مردمی زیرسایه خورشید را ضروری دانست و گفت:  پرگویی، طرح ذوقیات و سلایق شخصی، تکروی و عدم همراهی با گروه، برخورد از موضع بالا، توقعات و شکایات بیش از حد، تعارفات بی جا در اجرای برنامه ها، مداحی و روضه خوانی به جای مداح و... از جمله مهمترین آسیب هایی است که باید با آن ها مقابله کرد.

استاد حوزه علمیه مشهد افزود: پرهیز از رقابت با سخنران اصلی مراسم، تقدیر از زحمات همراهان، میزبان و سازمان ها و تبیین رویکرد محتوایی جشن با بیانی شیوا و جذاب از دیگر موضوعات مورد توجه در جشن اصلی زیر سایه خورشید برای مبلغان است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha