یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: رهنمودهای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در طول تاریخ بی‌نظیر بوده و دستاويز محكمي براي استمرار حركت انقلاب و ايجاد تحول در حوزه‌هاي علميه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، امروز در مراسم افتتاح ساختمان جديد مدرسه علميه امام صادق عليه‌السلام (مشير التجار) بردسكن ضمن تبريك ايام دهه كرامت، با اشاره به آيه 30 سوره فصلت «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» عنوان كرد: مأموريت ما مأموريت سنگيني است و براي رسيدن به اهدافمان بايد پايمردي و استقامت بورزيم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بيان اين‌كه در زمانه كنوني راه ديگري جز ايستادگي و مقاومت وجود ندارد، تصريح كرد: زماني مي‌توان به تحقق اهداف اميدوار بود كه بتوانيم جريان مقاومت و ايستادگي را به بهترين شكل سازماندهي و عملياتي كنيم، در واقع اگر مي‌خواهيم فضيلت‌ها را در جامعه محقق كنيم و رذيلت‌ها را از بين ببريم، بايد فرهنگ مقاومت را گسترش دهيم.

وی، رسالت روحانيت را حركت در مسير انبياء توصيف كرد و افزود: اهداف انبياء اهداف بزرگ، جامع و شاملي بود، هم‌چون توحيد و عدالت‌گستري و اگر روحانيت خود را دنباله‌رو مسير الهي ايشان مي‌داند، بايد برنامه‌هايي براي تحول جامعه بين‌المللي داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي با بيان اين‌كه جبهه باطل به دنبال اين است كه از بي‌عدالتي، گمراهي و جهالتي كه خود گسترش دهنده آن است، حداكثر نفع را ببرد، ابراز داشت: علاوه بر تقويت كرامت‌هاي انساني، وظيفه ديگر روحانيت، مقابله با هر آن‌چه كه نماد كفر و شرك و ظلمت و نفاق است، مي‌باشد.

مدير حوزه علميه خراسان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه علميه انقلابي و تغييرات جامعه اسلامي در سال‌هاي اخير، تصريح كرد: جامعه و انسان‌ها امروز بسيار پيچيده‌تر از گذشته هستند و در اين شرايط وظيفه حوزه علميه براي انقلابي ماندن خود و انقلابي نگه داشتن جامعه سنگين‌تر شده است و هيچ غفلتي نبايد در اين شرايط صورت پذيرد.

وي، استفاده از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب را بهترين الگو براي ايجاد تحول و بهترين مسير براي تحقق حوزه انقلابي برشمرد و افزود: روحانيتي كه مي‌خواهد رسالت پيامب(ص) را بر دوش بكشد بايد به نائب امام زمان(عج)اقتدا كند.

علم و اخلاق؛ دو بال براي پرواز به سمت تحول

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي بيان داشت: علم و اخلاق دو بال روحانيت براي حركت به سمت حوزه علميه انقلابي و تحول در حوزه است.

وي بر ضرورت پرداختن به علوم نافع، كارآمد و پاسخگو تأكيد كرد و گفت: بسياري از انسان‌هاي آزادي‌خواه جهان به انقلاب اسلامي ايران دل بسته‌اند و انتظار دارند روحانيت به عنوان جلودار اين انقلاب، پاسخگوي شبهات و سؤالات مطرح شده در رسانه‌هاي بين‌المللي باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي ابراز داشت: نمي‌توان با علم لاينفع پاسخگوي نيازهاي جامعه بود و كسي را هدايت كرد و انحرافات ديني و مذهبي را شناخت و در مقابل آن‌ها ايستاد.

مدير حوزه علميه خراسان، ويژگي‌هاي علمي قرآن و سيره اخلاقي نبي مكرم اسلام(ص) را مكمل يكديگر دانست و بيان داشت: علم بدون اخلاق و اخلاق بدون علم، كامل نخواهد بود و همراهي اين دو مي‌تواند اثرگذاري تمام را داشته باشد.

وي با اشاره به روايت «اِنِّي بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَكارِمُ الاَخلاق» و آيه «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ...» (آل عمران/ 159) عنوان كرد: محوري كه انسان‌ها با نيروي آن جذب دين مي‌شوند، اخلاق است.

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي خاطرنشان كرد: اخلاق قبض و بسط دارد؛ گاهي بايد با لبخند و چهره گشاده مخاطب را تحت تأثير قرار داد و گاهي بايد رو ترش كرد؛ بايد هر كدام از اين دو را در جاي خود بكار برد.

مدير حوزه علميه خراسان تصريح كرد: درب خانه پيامبر(ص) و آغوش ايشان براي هدايت انسان‌ها به سوي حق باز بود و نه براي رفاقت؛ با جاسوس و ضدانقلاب نبايد با روي خوش و گشاده برخورد كرد.

وي، لازمه طبابت روان، انديشه و روح و قلب انسان را كسب اطلاع و آگاهي و درك كافي از پيچيدگي‌ها و ظرافت‌هاي انساني دانست و تصريح كرد: بايد درد و درمان مخاطب را به خوبي بشناسيم تا بتوانيم مبلّغ، مدرّس، مفسّر و يا مبيّن احكام دين باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي با اشاره به آيه شريفه «... مَنْ أَحْياها فَكأَنَّما اَحيا النَّاسَ جميعاً ...» (مائده/32) گفت: احياگري جزو رسالت‌هاي لاينفك علماي ديني است.

مدير حوزه علميه خراسان همچنين با اشاره به ظرفيت استثنايي به وجود آمده براي حوزه‌هاي علميه پس از انقلاب اسلامي ايران، رهنمودهاي امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب را دستاويز محكمي براي استمرار حركت انقلاب و ايجاد تحول در حوزه‌هاي علميه معرفي كرد و گفت: رهنمودهاي امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در طول تاريخ بي‌نظير بوده است.

وي، سال جاري را سال مدرسه سازي دانست و اظهار اميدواري كرد: به كمك خيّرين، آحاد مردم و همت مسئولين حوزوي، مشكل وجود فضاهاي آموزشي كافي و با كيفيت مطلوب را در سطح سه استان خراسان حل نماييم.

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي، استعدادهاي موجود در حوزه را ستود و اذعان كرد: اصلي‌ترين عنصر تحول در نگاه رهبر معظم انقلاب نيروي انساني است و حوزه‌هاي علميه بايد نيروهاي انساني درخور و شايسته‌اي تحويل جامعه دهند.

مدير حوزه علميه خراسان در پايان از اجراي نظام جامع پذيرشي، آموزشي، پژوهشي، تبليغي و معيشتي در آينده‌اي نزديك خبر داد و تأكيد كرد: يك نظام جامع و كارآمد آموزشي، بايد همه‌جانبه و داراي خروجيِ پاسخگو و توانمند باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha