شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام منصور فرجی مدیر حوزه کاشان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرجی با اشاره به قدمت ۴۰۰ ساله حوزه علمیه کاشان، از تحصیل بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ طلبه و تدریس ۲۰۰ استاد، در این حوزه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در کاشان، قدمت حوزه علمیه کاشان را بیش از 400 سال اعلام کرد و با اشاره به جایگاه این منطقه به عنوان دارالمومنین، گفت: وجود علمای بزرگی چون ملاحبیب الله شریف کاشانی، علامه بزرگ فیض کاشانی، نراقیین، ملا فتح الله  کاشانی، صافی فیض کاشانی، مدنی کاشانی، یثربی بزرگ، امامی کاشانی و حضور دو ساله شیخ انصاری  و همچنین نزدیکی به شهر مقدس قم، کاشان را از قدیم الایام به یک شهر مذهبی، پایگاه غنی شیعه و دارالمومنین تبدیل کرده است.

وجود هزار هیئت مذهبی در کاشان

مدیر حوزه علمیه کاشان، وجود بالغ بر یک هزار هیئت مذهبی در شهرستان کاشان را برگرفته از حضور علمای بزرگ و علاقه مندی مردم این منطقه به اهل بیت (ع) دانست و خاطرنشان کرد: تمام این شاخص ها نشان می دهد که در کاشان یک مکتب شیعی شکل گرفته که به عنوان ام القراء مطرح بوده و علمای بزرگی هم که به این منطقه سفر می کردند، در آن سکونت می یافتند.

وی، وجود بیش از 300 عالم برجسته دینی در زمینه های علمی، فقهی، کلام، تفسیر، شعر، ادبیات و ...  را از شاخص های علمی کاشان در قدیم الایام دانست و گفت: در حال حاضر کاشان دارای بیش از 1300  عالم شاخص است.

مدیر حوزه علمیه کاشان در ادامه افزود: تفسیر ملا فتح الله کاشانی، صافی فیض کاشانی، کتاب های زیاد ملا حبیب الله شریف کاشانی و ملامحسن فیض کاشانی که درهمه کتابخانه های جهان در دسترس عموم قرار دارند، از دیگر شاخص های علمی  و دینی کاشان می باشد.

فعالیت 20 مدرسه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین فرجی به جایگاه فعلی حوزه علمیه کاشان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این حوزه در رتبه چهارم علمی حوزه های  کشور قراردارد، افزود: وجود 20 مدرسه علمیه در حوزه کاشان این منطقه را در رتبه یازدهم کشور قرار داده است .

وی با بیان این که وجود شاخص های علمی و کثرت مدارس علمیه منطقه کاشان باعث شده تا مقام معظم رهبری به عنوان یک منطقه خاص به آن نگاه کنند، گفت: در ساختار سازمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، حوزه کاشان دارای مدیریت مستقل به عنوان منطقه ویژه همانند سایر استان ها دیده شده است.

آماری جالب توجه

مدیر حوزه علمیه کاشان با اشاره به این که درحال حاضر بیش از 2 هزار و 800 طلبه و 200 استاد در مدارس علمیه این منطقه مشغول تحصیل و تدریس می باشند، ابراز داشت: در مجموع با احتساب علما، بزرگان، منبری ها، اهل قلم  و طلاب، بالغ بر 4 هزار نفر در حوزه کاشان فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی در ادامه از الحاق دو مدرسه علمیه جدید از اصفهان و استان مرکزی به حوزه علمیه کاشان خبر داد و خاطرنشان کرد: حوزه علمیه نراق از استان مرکزی جدا شده و به کاشان ملحق گردیده است  .

ظرفیت مدارس ییلاقی کاشان بیش از 1500 نفر است

وی، ظرفیت مدارس ییلاقی کاشان شامل برزک، مشهداردهال، نیاسر، قمصر و نطنز  را بیش از 1500 نفر اعلام کرد و ادامه داد: تعداد طلبه های کاشانی مشغول تحصیل درقم دراوایل انقلاب اسلامی 300 نفر و طلبه های مشغول به تحصیل در خود کاشان نیز 300 نفر بودند و بعد از انقلاب رشد خیره کننده ای داشته است.

مدیر حوزه علمیه کاشان، تعداد شهدای طلبه و روحانی کاشانی را 103 نفر اعلام کرد و افزود: این آمار نشان از پیشقدم بودن  طلاب و روحانیون کاشان درجبهه های نبرد حق علیه باطل و شهید پرور بودن این منطقه دارد.

کاشان؛ رتبه اول امداد رسانی در دفاع مقدس

وی با بیان اینکه کاشان در امداد رسانی به جبهه های جنگ رتبه  اول کشور را به دست آورد، یادآورشد:  دارالمومنین بودن کاشان با حضورمالی، معنوی و فیزیکی مردم کاشان در جبهه های جنگ تحمیلی به صورت واقعی نمود پیدا کرد.

ضرورت رویکرد تخصصی به دروس حوزه

حجت الاسلام والمسلمین فرجی در ادامه با اشاره به ضرورت رویکرد تخصصی به حوزه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، تصریح کرد: همان طور که دررشته های پزشکی، علوم انسانی و ... به علت نیاز جامعه همه نوع تخصص وجود دارد، درحوزه های علمیه نیز نیاز به تربیت عالمان متخصص می باشد.

مدیر حوزه علمیه کاشان، ظرفیت بالای علمی وحوزه ای کاشان را نیازمند تخصصی کسازی مدارس علمیه دانست و تصریح کرد: با توجه به این که فضلای کاشانی شایسته ای در رشته های ادیان و مذاهب، کلام، مهدویت، نهج البلاغه، علوم قرآن و حدیث و ... در قم حضور دارند، باید به صورت جدی با استفاده ازاین ظرفیت به سمت تخصصی سازی حوزه کاشان حرکت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب برای تقویت حوزه علمیه کاشان، گفت: معظم له معتقد است کاشان باید به قم دوم تبدیل شود، چرا که در کاشان این ظرفیت با داشتن حوزه های با سابقه و قدمت طولانی وجود دارد.

حوزه از فضای مجازی غفلت نکند

مدیر حوزه علمیه کاشان در پایان به مسئله فضای مجازی و ضرورت تبدیل تهدیدهای این عرصه به فرصت نیز اشاره کرد و گفت: : حوزه علمیه با باید در عرصه آسیب شناسی فضای مجازی پیشقدم باشند و از این بستر برای ترویج فراگیر دین استفاده کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha