پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
صادق رمضانی - رایزن ایران در تونس

حوزه/ رایزن فرهنگی ایران در تونس رویکرد تقریبی و وحدت بخش مراجع عظام تقلید را عنصری مهم در شکل گیری جریان بیداری اسلامی در جهان اسلام دانست.

دکتر صادق رمضانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فعالیت های گسترده رسانه ای در جهان عرب و اسلام گفت: پس از سالها حضور و فعالیت  در خارج از کشور به خصوص در جهان عرب و حضور 5 ساله در سمت رایزنی جمهوری اسلامی در تونس باید عرض کنم که خوشبختانه خبرگزاری حوزه به عنوان یکی از پر مخاطب ترین خبرگزاری های شمال آفریقا و مغرب عربی مطرح است.

وی افزود: این مساله از این حقیقت ناشی است که اگر تولید خبر، صادقانه و بر مبانی استوار باشد طرفداران خود را پیدا می کند؛ کشور تونس در عرصه مجازی حرف های زیادی دارد و خبرگزاری حوزه توانسته است که جایگاه بسیار خوبی در این کشور باز کند.

وی اظهارکرد: از همین رهگذار وارد بحث ارتباط با جهان عرب و اسلام می شویم و در همین رابطه نیز باید گفت؛‌ اگر به سراغ فضاهای منطقی گذشته ای که علما و مردم جهان اسلام ایجاد کرده بودند برگردیم می توانیم ظرفیت های عالی را برای اتحاد مسلمین ایجاد کنیم.

اختلافات به خاطر دوری از هم است

رایزن سابق جمهوری اسلامی ایران در تونس بیان کرد: امروزه اختلافات در جهان اسلام به دلیل دوری از فضای همگرایی عمیق تر شده و روز به روز در حال گسترش است.

وی افزود: در زمینه این دوری می توان عناصر مختلفی را رصد کرد که یکی از گروه هایی که بر طبل جدایی می کوبند به دنبال منافع شخصی و گروهی خود هستند.

رمضانی گفت: متاسفانه این منفعت خواهی اثرات منفی بسیاری در بین گروه های مذهبی در کشورهای اسلامی ایجاد کرده است؛ اما اگر کسی به طور روشن و دقیق به هویت خالص مذاهب اسلامی توجه کند متوجه می شود که اختلافات این مذاهب بسیار اندک است که حتی می توان آن را به حد صفر نیز نزدیک کرد.

وی اظهارکرد: جریان سومی که به دنبال جریان منفعت گرایی خاص خود می گردد در دایره کشورهای عربی و اسلامی یافت نمی شود، بلکه این جریان سوم، جریانی است که از بیرون به دنبال اختلاف است، باید آن را به شدت مهار کنیم.

رمضانی بیان کرد: آنچه  در ارتباطات بین کشورهای اسلامی حاکم است؛‌ این که اصل راهبردی فی مابین، باید مبتنی بر تقریب باشد؛ اصل تقریب می تواند دشمنی ها را به دوستی و مودت مبدل کند؛ امروز جریان سومی در خارج از دنیای اسلام و عرب است طراحی های گسترده ای را به معرض اجرا درآورده است، ولی متاسفانه هنوز نتوانسته ایم در عرصه جهان اسلام این دشمن را به خوبی بشناسیم و باور کنیم.

مشکل جهان اسلام، عدم دشمن شناسی دقیق است

وی گفت: یکی از مهمترین مشکلات جهان اسلام، عدم دشمن شناسی دقیق است زیرا این دشمن واقعی همیشه و در همه عرصه ها به آنها ضربه زده است ولی متاسفانه این جریان دشمنی هنوز برای همه آشکار نشده است.

معاون بین الملل دانشگاه اهل بیت(ع) بیان کرد: یکی از حقایقی که در دنیای اسلام قابل مشاهده است، برخی گروه های اسلام گرا گوش خود را به جریان های رسانه ای سپرده اند که مبلغ جریان های منفعت گرایانه هستند؛ این رسانه هابه دنبال گسترده گردن و بزرگنمایی اختلافات اند تا اینکه بتوانند چند صباحی به حکومت برسند.

وی گفت: این جریان های منفعت طلب در جریان بیداری اسلامی با شکست های بسیاری روبرو شد و شکستهای متعددی را نیز تحمل کرد.

این فعال عرصه بین الملل جهان اسلام بیان کرد: نامه ای که بزرگان و مراجع عظام تقلید برای بزرگ الازهر و بزرگان جهان اهل سنت نگاشته و می نگارند در حقیقت تاثیرات بسیاری مهمی در توسعه باورمندی نسبت به اصول حقیقی جهان اسلام خواهند داشت.

وی گفت: حضرات آیات مراجع از دهه های گذشته تا کنون سعی در تقریب مذاهب اسلامی داشته اند و این نامه نگاری ها تاثیرات مثبت خود را به جای گذاشته است و علما و کشورهای اسلامی را به هم نزدیک کرده است.

رایزن سابق جمهوری اسلامی ایران در کشور تونس بیان کرد: علما و مراجع عظام تقلید قم و نجف همیشه علمای جهان اسلام از کشورهای مصر و تونس و... را به وحدت و بازگشت به هویت اصیل اسلامی دعوت می کنند؛ این دعوت بر اساس مبانی اسلام ناب محمدی و قرآن کریم بوده است.

وی گفت: اعتقاد علما نسبت به مساله وحدت و تقریب یک نگاه جامع و قرآنی به دور از مصلحت اندیشی های رایج سیاسی است؛ آنها هیچگاه به مساله تقریب به عنوان یک راهبرد و تاکتیک سیاسی نگاه نمی کردند، بلکه این مساله به عنوان یک اصل و ایمان قطعی و قلبی و دینی بود.

جهان اسلام پیام مراجع ما را دریافته است

این استاد دانشگاه بیان کرد: جهان اسلام پیام مراجع ما را دریافته است و نامه بزرگانی چون آیت الله العظمی مکارم شیرازی به علمای بزرگ جهان اسلام این پیام را به تمام مردم و علما رسانده است که وحدت درعمق جریان ناب اسلامی و شیعی جای دارد.

وی گفت: این نامه نگاری ها، در واقع نشان دهنده اعتقاد قلبی ما به مساله وحدت است و این وحدت نیز زمانی محقق می شود که دانایی و علم جای جهل را در میان مسلمانان بگیرد.

رمضانی اظهار کرد: مشکلی که امروز در جهان اسلام و عرب کاملا به چشم می خورد در دایره عقل نیست، بلکه آنچه در این زمینه رخ نمایی می کند، از جهل ناشی می شود؛ مساله و عنصری که امام علی(ع) نیز به آن اشاره کرده اند و ریشه دشمنی ها و کینه ها را همین جهل دانسته اند.

رایزن سابق جمهوری اسلامی ایران در تونس بیان کرد: قطعا اگر کشورهای اسلامی به خصوص افراد و شخصیت های تاثیر گذار در جهان اسلام به جای پرداختن به مسایل اصیل و قطعی به مسایل جهل آلود بپردازند این دشمنی ها بیشتر و بیشتر خواهد شد، ولی اگر چهره واقعی اسلام را در میان خود به قضاوت بگذارند دلیلی برای دشمنی و عداوت باقی نخواهند ماند.

وی گفت: بحث ظهور گروه های تکفیری چون داعش نیز مساله نوظهوری نیست، بلکه برای هر دوره ای از تاریخ اسلام شاهد چنین گروه هایی بوده ایم؛ جریان سومی که از بیرون عداوت علیه اسلام را هدایت می کند، همین گروه ها را در هر دوره خلق و آموزش و پرورده می کند؛ به همین دلیل باید با دشمن شناسی دقیق، با حکمت و تدبیر سراغ آینده برویم و نیات دشمنان را شناخته و آنها را به مردم و علما در کشورهای مختلف گوشزد کنیم.

معاون دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) اظهارکرد: دشمنان از دست مایه های دینی برای گسترش عداوت در بین مسلمانان بهره برده اند؛ آنها سعی می کنند که مسایل و مشکلات سیاسی فی مابین خود و دیگران را به ریشه مذهبی گره بزنند؛ این مساله، مساله بسیار خطرناکی است زیرا اگر ریشه مسایل سیاسی به مذهب گره بخورد دیگر به سختی می توان آنها را حل کرد.

داعش ریشه دینی ندارد

وی گفت: داعش یک جریان به هم پیوسته و دین داری نیست که ما را نگران کند زیرا آنها اصلا ریشه دینی ندارند، بلکه ساخته و پرداخته ایدئولوژی های غیر دینی هستند و قطعا طرح دعوی آنها هیچ کسی را به آنان راغب نخواهد کرد.

رمضانی بیان کرد: اگر برای مردم و نخبگان جهان اسلام ریشه های اعتقادی این گروه ها را شرح دهیم، کم کم مردم نیز از آنها متنفر می شوند و تحولات منطقه نیز خوشبختانه این جریان را برای همه آشکار کرده است.

وی گفت: نکته بسیار مهمی که رهبر انقلاب روی آن تاکید کرده اند، نقش علما و نخبگان دینی در شرح و بسط اسلام ناب بسیار مهم است، زیرا اگر مردم چهره واقعی اسلام را بشناسند دیگر مجالی برای فعالیت این گروه ها نخواهد ماند.

رایزن جمهوری اسلامی در کشورهای اسلامی بیان کرد: امروز در دنیای اسلام و جهان عرب تشنگی بسیاری برای شنیدن صداهای جدید و اصیل دینی وجود دارد، باید این رغبت و تشنگی به خوبی درک شود و برای آن برنامه ریزی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه عنصری مهمترین دستاورد بیداری اسلامی بوده است گفت:  به عنوان کسی که در معرض این تحولات در کشورهای عربی بودم می توانم عرض کردم که نهضت بیداری اسلامی باعث شد که رویکرد انقلاب اسلامی در جهان اسلام مطرح شود و مخاطب این رویکرد انقلابی نیز، جوانان بودند.

وی افزود: جوانان انقلابی در کشورهای اسلامی ظرفیت مهم کشف شده در این تحولات بودند؛ اگر این پتانسیل مجددا برای تمام مسلمانان مطرح شود می توانیم روی این گروه برنامه ریزی کرده و یک جمعیت عظیم فعال عالم و هوشیار در جهان اسلام تربیت کرد و کاری کنیم که دیگر مجالی برای شکل گیری گروه هایی چون داعش ایجاد نشود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha