شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سيدجعفر طباطبايي

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علميه مشهد گفت: نسبت به اين امر كه به همه اعمال خود جهت خدایی بدهیم و آن ها را برای حق تعالي خالص کنیم، موظفیم.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر طباطبائی، در کلاس درس اخلاق مدرسه جوادالائمه (علیه السلام) با بيان اينكه تبسّم و برخورد خوب با دیگران در بازار دنیا برای جلب مشتری و حمایت آن ها توصیه می شود، تصريح كرد: در عين حال، موظفیم به همه اعمال خود جهت خدایی بدهیم و آن ها را برای حق تعالي خالص کنیم.

اين خطيب حوزوي با تأکید بر مشقّت ایجاد تغییر در روح و باطن آدمی، اظهار کرد: یکی از گام های ضروری در به دست آوردن مکارم اخلاقی و حفظ آن، تضرّع در پیشگاه خداوند است.

وی با اشاره به سبک زندگی امیر مؤمنان (علیه السلام)، راه دیگر تعالی روح و باطن را مجاهده با نفس معرفی کرد و افزود: ریاضت یکی از سنت های ائمه (علیهم السلام) است که به وسیله آن می توان توجه به خدا و خلوص در عمل را ارتقاء داد.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی با استناد به روایت «إنی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» (بحار الانوار، ج 68، ص 382)، سه بخش اخلاق را محاسن، فضائل و مکارم برشمرد و توصيه کرد: برای آن مقدار از مکارم اخلاقی كه در وجودتان هست، سپاسگزار خدا باشید و برای به دست آوردن سایر مکارم اخلاقی همه تلاش خود را بکار گیرید.

ايشان در بخش دیگری از سخنان خود موضوع استفاده از ایام عمر را مورد توجه قرار داد و با اشاره به روایت «نافسوا فی المکارم و سارعوا فی المغانم»، گفت: برای این که در زندگی غنیمت های باارزش اخلاقی و معنوی به دست بیاوریم، باید با سرعت زیاد در جهت رشد و تعالی خود گام برداریم.

وی با بیان این که عمر از بزرگ ترین سرمایه های انسان است، عنوان کرد: باید از فرصت و ظرفیت جوانی حداکثر استفاده را ببرید، چرا که در ایام کهولت، ضعف بدنی و کند شدن ذهن، سرعت انسان را در حرکت به سمت تعالی کاهش می دهد و غنیمت های کمتری نصیب او می شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی هم چنین با نقل روایت «إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ لَمْ تَزَلْ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى یُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ: عَنْ عُمُرِهِ فِیمَ أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِیمَ أَبْلَاهُ وَ عَمَّا اکْتَسَبَهُ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَهُ وَ فِیمَ أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ» (بحارالانوار، جلد74، صفحه 162)، اظهار کرد: ما باید در مورد تک تک ثانیه های عمرمان پاسخگو باشیم، اما بازخواست از چگونگی صرف عمر در جوانی به طور ویژه مد نظر است.

وی افزود: برای این که میراث گرانبهای پیامبر(ص) و اهل بیت (علیهم السلام) به دست ما برسد، جان های زیادی فدا شده و خون های زیادی ریخته شده است و بر این اساس وظیفه بسیار سنگینی بر دوش ما قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha