جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام رجبی

حوزه/ قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) زنده ماندن نام و راه علامه طباطبایی را به واسطه ارتباط با خدا دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رجبی  جمعه شب در نشست اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: قرآن کریم، در آیات متعدد، پیامبر اکرم(ص) رابه یادآوردن ، یادکردن و بزرگداشت انبیا و مردان الهی توصیه و امر فرموده است.

وی افزود: در سوره مریم، آیات بسیاری در همین زمینه بیان شده است و به پیامبر اکرم(ص) امر شده است که از کتب انبیای الهی یاد کند؛ در سوره ص نیز  از چندین مرد و پیامبر الهی و حتی زنان بزرگ و الهی سخن به میان آمده است.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: سه نکته در این آیات وجود دارد؛ نخست اینکه اصل بزرگداشت و به خاطر آوردن و یاد مردان الهی مطلوب و پسندیده است؛ همین توصیه به پیامبر ،‌نشان این امر است که از منظر فرهنگ دینی و قرآن، زنده نگاه داشتن یاد و خاطره مردان الهی امری پسندیده و مطلوب است.

وی گفت: در همین آیات، راز این نکوداشت مردان الهی نیز یاد شده است؛ در نوع این آیات بیان شده است که این افراد، رسول و نبی و صدیق نبی بودند یعنی در اینجا خداوند روی نبوت و ارتباط با خدا تاکید کرده است؛ پس اگر می خواهیم نکوداشتی داشته باشیم باید به دلیل ارتباط با خدا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: نکته سومی که در این آیات به چشم می خورد، یادآوری جنبه الگویی این مردان الهی است؛ یعنی اگر بیان شده است که یاد مردان خدا را زنده نگاه دارید و یادآور باشید، به این دلیل است که این افراد می توانند الگو باشند.

وی افزود: بزرگداشت شخصیت هایی چون علامه طباطبایی به این دلیل است که از زندگی و شخصیت و ویژگی های شخصیتی و روحی و علمی و... ایشان درس والگو بگیریم و سعی کنیم که در آن مسیر قدم بگذاریم.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: هر چیزی که با خداوند رابطه داشته باشد ماندگار می شود وهرچیزی که با خداوند پیوند نخورد از بین می رود؛ قرآن بر این حقیقت صحه گذاشته است و اگر نام و آثار علامه زنده و حیات بخش است به خاطر روح عبودیتی است که ایشان در پیشگاه خداوند متعال داشتند.

وی گفت: از دیگر ویژگی های علامه، ساده زیستی های ایشان بود؛ یکی از دلایل بازگشت ایشان از نجف به تبریز به دلیل تنگنای مالی شدید بود؛ ایشان در تبریز در کنار فعالیت های علمی مشغول کشاورزی شدند.

عضو جامعه مدرسین  گفت: به نقل از بسیاری از شاگردان، وضع مالی علامه نسبت به یک طلبه عادی نیز درآمد کمتری داشتند زیرا ایشان حتی سهم امام و شهریه نیز دریافت نمی کردند.

وی افزود: ایشان بیشتر وقت خود را به مطالعه اختصاص می دادند؛ ایشان با این وضعیت، در انواع علوم دینی و غیر دینی جامعیت داشتند و در عرصه تلاش های علمی و پژوهشی و تربیت شاگردان برجسته و تولید فکر و نوآوری و نظریه پردازی و ترویج اندیشه کوشا بودند.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: از دیگر ویژگی های ایشان، آن بود که در انتخاب کاری که می خواستند انجام دهند کار کارشناسی دقیقی بر اساس و محور انجام وظیفه داشتند.

وی گفت: ایشان بر این باور بودند که حوزه است که باید نیازهای امروز جامعه را پاسخ دهد؛ ایشان در آن سه زمان سه خلاء از جمله تفسیر ،مباحث عقلی و اخلاقی را رصد کردند که در هر سه حوزه نیز فعالیت کردند و به تربیت شاگردان بزرگ  همت گماشتند.

 

پ

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha