پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تحقیق و پژوهش

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از پژوهش به عنوان یکی از شاخص های مهم تحول در حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: حوزه برای تحول و جهش علمی نیازمند توجه زیربنایی به پژوهش و تحقیق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جمع معاونان پژوهش مدارس علمیه استان، پژوهش را رکن جدایی ناپذیر در حوزه های علمیه دانست و گفت: مسأله تحقیق و پژوهش همواره به عنوان یک مطالبه مهم مورد توجه علما و بزرگان دینی ما از حوزه بوده است.

وی با بیان این که امروز بسیاری از کتب و تألیفات گرانبهایی که از بزرگان دینی برایمان به یادگار مانده نتیجه یک عمر تحقیق و پژوهش آن عالمان دینی است، افزود: امروز نیز باید همان رویکرد گذشته در مدارس علمیه وجود داشته باشد.

حجت الاسلام زارع از پژوهش به عنوان یکی از شاخص های مهم تحول در حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: حوزه برای تحول و جهش علمی نیازمند توجه زیربنایی به پژوهش و تحقیق است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پژوهش در حوزه علمیه باید از همان پایه های ابتدایی در میان طلاب نهادینه شود، تصریح کرد: باید از ظرفیت های موجود در جهت نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در حوزه بهره گیریم.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است، ادامه داد: به همین دلیل نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود.

حجت الاسلام زارع، حوزه های علمیه را مهم ترین پایگاه های تولید علم در جامعه دینی معرفی کرد و افزود: رونق فعالیت های علمی در حوزه های علمیه در گرو تقویت مسأله تحقیق و پژوهش است.

وی با بیان این که پایه و ‌اساس حوزه‌های علمیه از دیرباز، بر استنباط، اجتهاد و فهم فقیهانه دین و معارف ناب الهی استوار بوده است، گفت: علمی که در مدارس علمیه تدریس می شود باید پژوهش محور باشد و به یقین توجه به پژوهش در کنار آموزش می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که برای ترغیب طلاب به پژوهش، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق امر پژوهش نخستین گام در انجام این امور است، گفت: ایجاد انگیزه و موضوعات پژوهشی از دیگر نکات مهم در ترغیب طلاب به امر پژوهش است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

حجت الاسلام زارع، تقویت روح پژوهش را حرکت در مسیر تحول در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال تحول در حوزه هستیم باید زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه را فراهم کنیم. 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، حوزه های علمیه را مهم ترین مرکز تولید علوم دینی معرفی کرد و با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: با گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha