شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست مدیر حوزه های علمیه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم

مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه در 50 سال قبل، تحت سخت ترین فشارها بودند و کسی برای حوزه های ما در ایران و جهان جایگاهی قائل نبود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمانه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با تبریک ایام دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در طول این چندماه، بیش از هزار نکته و پیشنهاد برای بنده فرستاده شده است و در حد توان و مقدورات مورد عنایت توجه قرار می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه نور انقلاب از مدرسه فیضیه درخشید و در این پایگاه همه جهان مخاطب حوزه قرار گرفتند، اظهار داشت: حوزه های علمیه در 50 سال قبل،  تحت سخت ترین فشارها بودند و کسی برای حوزه های ما در ایران و جهان جایگاهی قائل نبود؛ بلکه برای دین و ارزش های الهی و معنوی کسی ارزشی قائل نبود.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه فلسفه، علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی غرب به طور یکپارچه دین را نفی می کردند، گفت: البته آنها فراتر از اسلام را یعنی ارزش های آسمانی و قدسی را نفی می کردند.

وی تصریح کرد: آن ندای رسایی که از فیضیه برخاست و امام بزرگواری که قد برافراشت و در برابر همه اینها سینه سپر کرد، تمام این معادلات را تغییر داد؛ همه اساتید و طلاب باید به این نهاد بزرگ که این همه افتخار در عرصه انقلاب آفرید، افتخار کنیم و درصدد یاری رسانی و هرجا هم لازم است، اصلاح و ارتقا باشیم. 

مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه یکی از مهم ترین ویژگی انقلاب اسلامی بیان حرف جدید و نو بود، گفت: انقلاب، حرفی برخلاف منطق ماده گرایانه غرب آورد و آن هم یک مجموعه ای که هیچ توانی نداشت؛ ما مستضعف بودیم و فاقد امکانات و اختیارات بودیم و این لطف الهی بود که این نور از فیضیه جهید و عالم را تحت تاثیر خود قرار داد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی فراتر از مرزهای ایران و قلمروهای سیاست، اقتصاد و فرهنگ است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در اعماق اندیشه و معرفت بشر عمق دارد و به همه انسان ها در هر جای عالم که باشند دامنه دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر مبنای اجتهاد، عقلانیت، منطق، حکمت و توجه به عالم قدس شکل گرفت، تصریح کرد: این انقلاب اسلامی ممیزات مهمی دارد که در حوزه باید پاس داشته شود و تقویت شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انیدشه تمدنی را نیابت می کند، گفت: فکر تمدنی بدین معناست که اجتهاد، فقاهت، کلام، حکمت و معارف ما عمق پیدا کند با همه عمقی که همیشه داشته است؛ دامنه پیدا کند بیش از هر زمانی که در دوره های قبل بوده است؛ این انقلاب اگر بخواهد بماند، فیضیه ما باید رشید، عالم، عقلانی، حکیم و تولید کننده فکر و اندیشه الهی باشد.

وی با بیان اینکه میراث حوزه های علمیه جایگاه واقعی در تمدن بشری دارد، گفت: در عین حال باید بدانیم برای اینکه این میراث استمرار پیدا کند و پیام حوزه در جهان انعکاس کند، حتما باید عرصه های جدید و قلمروهای نو گشوده شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: فقه ما بسیار غنی و مهم است اما همین فقه غنی باید ابواب نو و عرصه های جدید پیدا کند؛ در روش اجتهاد نو، فقاهت نو، کلام نو و حکمت نو نیاز داریم که بر پایه های گذشته تکیه کنیم اما در جایی نمانیم.

آیت الله اعرافی افزود: امروز دنیا دست نیاز به سمت ما دراز کرده است و مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی و حوزه انقلابی این است که با همت، صبوری، تحمل و توجه به مصالح عالیه حوزه در جایگاهی قرار گیرد که بتواند یک تمدن را در جهان امروز سامان دهد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و بزرگان تاکید دارند، ما در قامت تمدن اسلامی و تمدن نوینی که رقیب تمدن ماده پرستانه غربی شود، باید خیزش داشته باشیم.

آینده بسیار متفاوت است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه طلاب و فضلای جوان ما باید آماده پذیرش نقش های جدید و خیلی عمیق و آگاهانه باشند، گفت: روزگار آینده بسیار متفاوت است و نیازهای آینده، بسیار گسترده خواهد بود؛ ان شاء الله در صورت استمرار پیشرفت جبهه مقاومت، دنیاهای جدیدی به روی حوزویان باز می شود و حوزه در این قامت تمدنی باید تجلی پیدا کند.

وی افزود: ما سرمایه داریم و باید مهم بدانیم، اما نباید فکر کنیم قلمروهای جدید همینطور فتح می شود و نیازهای جدید به سادگی پاسخ داده می شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید بر این بُعد تمدنی انقلاب تاکید کنیم و باید به این مسئله در حوزه پاسخ داده شود و ما با این پاسخگویی فاصله داریم؛ این نیاز به آگاهی و خردمندی دارد تا این راه به روی ما گشوده شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نگاه انقلاب اسلامی فراتر از یک محدوده و منطقه بود، گفت: حوزه باید در قامت بین الملل نقش خود را تنظیم کند و تولیدات ما باید پاسخگوی جهان امروز باشد در حالی که ما هنوز تا رسیدن به حوزه بین المللی خیلی فاصله داریم.

وی افزود: بنده به عنوان کارشناس کوچک و طلبه ای کوچک که سال ها با جهان بیرون ارتباط داشته است باید بگویم، ظرفیت و دستاورهای بسیاری داریم، ولی با این بازار نیاز جهان فاصله داریم.

تولیدات قم به دنیا عرضه شود

مدیر حوزه های علمیه یکی از کمبودهای حوزه را عدم تسلط به زبان های خارجه عنوان کرد و گفت: ما در قدم اول از زبان عربی مشکل داریم تا سایر زبان ها؛ این تولیداتی که در قم داریم باید در قالب های مختلف به دنیا عرضه شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه از جزیره ای بسته خارج شد و به دانشگاه و محیط های مختلف اجتماعی و سیاسی اتصال پیدا کرد، گفت: این اتصال، خیلی هوشمندی می خواهد؛ از یک طرف حوزه باید بتواند خود را صیانت کند و از سوی دیگر باید بتواند به خوبی با نهادهای علمی ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه جامعه امروز ما با صدسال قبل متفاوت است، گفت: امروز در نظام علمی کشور باید روح اسلامی و اندیشه الهی تجلی پیدا کند، امروز 5 میلیون دانشجو، بیش از دو هزار دانشگاه و مراکز آموزش عالی، صدهزار استاد دانشگاه، چندصد رشته در قلمروهای مختلف، بیش از یک میلیون جمعیت در دوره های عالی و تحصیلات عالی، مراکز تحقیقاتی گوناگون و بیش از یک میلیون دانشجوی محصل در رشته های علوم انسانی و اجتماعی داریم که همه این ها نیازمند تجلی اندیشه الهی هستند.

آیت الله اعرافی افزود: انقلاب اسلامی درهای بیرون را به روی ما باز کرد و تلاش ما باید در جهت ارتباط بهتر و پاسخگویی به آن نیازها باشد.

وی یکی دیگر از ویژگی های انقلاب اسلامی را تلاش برای تغییر دادن معادلات جهانی عنوان کرد و افزود: این تغییر معادلات قدرت نکته مهمی است؛ امروز اختاپوست قدرت های استکباری، سیستم های تبلیغاتی، نظامات علمی و فناوری و فکری آنها در جهان حاکم است؛ به رغم انقلاب اسلامی و همه پیشرفت هایی که داشتیم هنوز در آغاز راه هستیم و ما نیاز داریم که این معادلات قدرت را تغییر دهیم.

مدیر حوزه های علمیه افزود: استعمار بر فناوری ها، علوم انسانی، اجتماعی و سبک های زندگی، سیستم های اطلاعاتی، امنیتی و تبلیغاتی ارکان قدرت استکبار جهانی هستند.

آیت الله اعرافی بر لزوم شناخت ارکان قدرت از سوی حوزویان تاکید کرد و گفت: حوزویان باید در تولیدات خود تلاش کنند که این ارکان قدرت به سمت قدرت الهی و دینی تغییر پیدا کند.

وی افزود: این سخنان، جملات راحتی است که از زبان ما جاری می شود اما تحقق آنها نیازمند همت بلند فقها، مجتهدان، فلاسفه، حکیمان، متکلمان، مفسران و عالمان بزرگی است که یک قامت بزرگ می خواهد؛ همه این ها را نمی شود به دیگران حواله داد؛ ما و شما هستیم که به عنوان طلبه باید وجود ما عشق به علم و دانش و تولید فکر و اندیشه الهی باشد.

مقام معظم رهبری در مقابل حرف های غلط ایستاده است

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه امروز تغییر معادلات قدرت، کار بسیار سختی است، ابراز داشت: بخشی از این تلاش باید معطوف به تولیدات علمی باشد؛ بالاترین شخصیتی که در طول این چند دهه برای پیشرفت علمی کشور مقاومت کرده و در مقابل حرف های غلط و اقدامات برخی جریان ها ایستاده تا رشد علمی کشور محفوط بماند، شخص مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای است. 

آیت الله اعرافی افزود: ارکان قدرت باید براساس دین و ارزش های الهی مبتنی باشد و حوزه انقلابی وظیفه دارد این ارکان را تامین کند؛ برای دستیابی به این مسئله نیازمند اندیشمندی، تولید علم و فکری هستیم که با نقشه ای جامع بتواند همه خانه های جدول معادلات قدرت را پر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه اندیشه ناب و معارف اهلبیت(ع) شکل گرفت، گفت: البته انقلاب همزمان و به طور هوشمندانه و حکیمانه به دنبال وحدت اسلامی و ارتباط با اقوام و مذاهب اسلامی بود و این مسئله در متن اندیشه اهل بیت(ع)و انقلاب اسلامی قرار دارد اما این موضوع در معرض خطرهایی قرار گرفته است.

با تندروی های ناروا می خواهندنگاه تعامل با عالم اسلام را مخدوش کنند

مدیر حوزه های علمیه افزود: کسانی با تندروی های ناروا می خواهند این نگاه تعامل با عالم اسلام را مخدوش کنند؛ ما همه وجودمان قربانی اهل بیت(ع) است؛ امروز در ایام شهادت آن بانوی بزرگ قرار داریم که همه وجود ما قربانی حضرت زهرا(س) است اما همین اولیای الهی به ما آموختند که مصالح امت اسلامی را باید در نظر بگیرید.

آیت الله اعرافی افزود: اینها نکات مهمی است که سررشته آن در حوزه است و اینجاست که باید شاخصه های انقلاب اسلامی در حوزه تجلی پیدا کند، حوزه در پایه ها باید پاسدار و نگهبان انقلاب اسلامی باشد و در مقام عمل هم شور، شوق و حماسه لازم داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: ما بر این اساس در حد توان خود با اتکاء بر مراجع عظام، اساتید، طلاب عزیز و جوان باید در مسیر حوزه فاخر و مترقی قدم برداریم.

ولایت فقیه و مرجعیت رکن حوزه هستند

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه های علمیه، کارهای بزرگی انجام شده و قدر همه خدمات را باید بدانیم و جایگاه خادمان بزرگ حوزه را باید صیانت کرد، گفت: مرجعیت و ولایت فقیه جایگاه های بزرگی است که در حوزه باید به عنوان پایه و رکن نظام معرفتی تلقی شوند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه بر این اساس باید رویکرد ما تمدنی، انقلابی و عقلانی باشد، گفت: حوزه ما حتما باید اجتماعی و سیاسی با معنای صحیح آن باشد؛ حوزه ای که هم از میراث گذشته با تمام وسواس صیانت کند و در عین حال دریچه ذهن آن برای پذیرش تغییر و تحول و پاسخگویی به نیازهای جدید باز باشد.

حوزه باید نگاهی جهانی و بین المللی داشته باشد

وی با اشاره به اینکه ما چنان باید غنای علمی و معرفتی داشته باشیم که طلبه ما چشم نیازش به جای دیگری نباشد، گفت: باید همه راه ها را باز کنیم تا حوزه به این غنای هویتی برسد؛ حوزه ای باید پایه ریزی و تکمیل شود که نگاهی جهانی و بین المللی داشته باشد، حوزه ای که در درون خود منسجم و هماهنگ باشد و تحجر و سکولاریسم را نفی کند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با بیان اینکه بیش از هزار نکته و طرح در این مدت واصل شده است، گفت: ملاقات های فراوان و جلسات گوناگونی داشتیم؛ به همراه اعضای شورای عالی خدمت مقام معظم رهبری و مراجع تقلید رسیدیم و مجموعه جلسات و بازدیدها در یک منظومه ای در دست دوستان است تا ان شاء الله به تدریج و با سرعت سنجیده دنبال شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اصلاح سازمان و ساختار با توجه به تجربه های گذشته و نیازهای امروز انجام شده و به تدریج در حال تحقق است، اظهار داشت: تغییراتی که احساس نیاز می شد با همدلی و همراهی مجموعه دوستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه اسناد و نظامات جامع حوزه که از تاکیدات مقام معظم رهبری بود، در دست تدوین است، گفت: امیدواریم تا سال آینده تدوین 16 نظام جامع به مرحله مطلوبی دست پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه منشوری به عنوان دوره گذار و آغاز برخی اقدامات تدوین شده است، گفت: همچنین طرح نقشه جامع رشته ای در حال تدوین است و باید با صبوری، بردباری، دقت و حکمت دنبال شود؛ در این زمینه مراجع تقلید و رهبری تاکیداتی داشته اند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در حوزه رشته های تخصصی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: مجموعه ای از دوستان در بخش آموزش، متمرکز بر نقشه جامع رشته ای هستند و این طرح به تدریج آماده می شود.

وی تصریح کرد: همچنین طرح شناخت ماموریت ها و کارویژه های روحانیت در بخش امور طلاب دنبال می شود و از مقوله های مهمی است که به تبیین ماموریت های ما در دنیا و اقتضائات آن می پردازد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: نظام جامع آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه، مقوله بسیار مهمی است که کارهایی در این زمینه انجام شده بود و باز در دست انجام است.

نظام جامع سنجش و پذیرش انجام شده است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اقداماتی در زمینه نظام جامع سنجش و پذیرش انجام شده است، گفت: در خصوص امتحانات شفاهی هم گامی برداشته می شود و تدوین این طرح در مراحل پایانی خود قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه مطالعات راهبردی به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری باید قدم اساسی برداریم، گفت: امروز مراکز پژوهشی و تحقیقات در حوزه زیاد است، ولی نیازمند فعالیت مرکزی در پیرامون حوزه با عنوان «حوزه پژوهی» و «روحانیت پژوهی» هستیم.

وی افزود: اینکه ما امروز در معرض چه خطراتی هستیم و چه اقداماتی علیه این نهاد انجام می شود و چه تهدیداتی و نقاط قوتی وجود دارد و آینده را چگونه باید ترسیم کرد، نیازمند مطالعات عمیق است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه ده ها کرسی تحقیق و مراکز تحقیقی در دنیا برای شناختن انقلاب اسلامی، مرجعیت و  ولایت طراحی شده است، گفت: متاسفانه دانشگاه و حوزه در این زمینه قصور دارند؛ انقلاب اسلامی نیاز به کارهای علمی وسیعی نظیر انقلاب شناسی، مرجعیت شناسی و روحانیت شناسی دارد.

طرح مرکز مطالعات راهبردی

آیت الله اعرافی افزود: طرح مرکز مطالعات راهبردی هفته قبل مورد بحث قرار گرفت که برای تکمیل بازگشت خورد و باید برای فعال تر کردن مجموعه مطالعات پیرامون حوزه و نهاد روحانیت تلاش کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه بخش آموزش های غیرحضوری از مسائلی است که مراجع عظام به آن توجه داشتند، گفت: اقداماتی در این زمینه به عنوان طرح در راستای آموزش های غیر حضوری و مهارتی در حال انجام است.

معتقد به حوزه با نظام تدریس و تدرس سنتی و آزاد هستیم

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه ما معتقد به حوزه با نظام تدریس و تدرس سنتی و آزاد هستیم، گفت: این حوزه باید تقویت شود؛ نظام انتخاب استاد باید به شکل آزاد محفوظ بماند و در این حوزه بزرگ باید سازوکاری باشد تا از درون خود حوزه به این نیازهای متنوع پاسخ داده شود.

 

عضو شورای عالی حوزه به برگزاری ششصد درس خارج در حوزه اشاره کرد و گفت: این دستاورد عظیم باید صیانت و تقویت شود و ابواب جدیدی در این نظام درس خارج باید گشوده شود؛ همین نظام آزاد حوزه با همین منهج قوی اجتهاد باید به سمت عرصه های جدید بیاید و به مسائل جدید در عرصه های بانکداری، حکومت و سیاست پاسخ دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز طلاب فعالیت های فرهنگی و هنری دارند و نهادهایی نیز در این زمینه حمایت می کنند که باید از آنها تشکر کرد اما باید اقداماتی نیز انجام شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: نقشه جامع علمی، درختواره علوم اسلامی، آمایش حوزه ها، تقویت حوزه های شهرستان ها و استان ها، فعال شدن درس های خارج در مراکز شهرها و اصلاحات نظام آموزشی از جمله مسائلی است که باید با اشراف مراجع و رعایت همه ضوابط و قواعد صورت گیرد.

آیت الله اعرافی در ادامه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید به مسائل معیشتی طلاب توجه دارند و امیدواریم با طرحی که دوستان کار کردند، بتوانیم ارتقایی در این زمینه داشته باشیم. 

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه نظام استادی و پژوهش گری به معنای سنتی و آزاد حوزه از عناوین طرح هایی است که در حال تدوین است، گفت: در حوزه تدوین متون کارهای خوبی انجام شده اما با تدابیر جدید و حمایت بیشتر باید توسعه پیدا کند.

ضرورت اتصال حلقه حوزه با جهان امروزی

آیت الله اعرافی بر لزوم شناخت عرصه های بین الملل تاکید کرد و گفت: اتصال حلقه های حوزه با جهان امروز نیازمند تدابیری است؛ حتما باید روزنه هایی باز کنیم تا طلاب، تشکل های طلبگی و اندیشمندان به شکل های مختلف با عرصه های فکری دنیا مرتبط شوند.

وی بر لزوم اهتمام به فراگیری زبان خارجی تاکید کرد و افزود: مسئله یادگیری زبان در حوزه به خصوص زبان عربی باید مهم شمرده شود و این نقص بزرگی است که یک روحانی شیعه با عربی آشنا نباشد؛ بنده بار ها مواجه بودم که عالمان و تحصیل کردگان ما به دلیل عدم تسلط به زبان عربی، در مقابل رقبای خود کم آورند؛ آگاهی های قرآنی و زبانی ما خصوصا زبان عربی نیازمند توجه ویژه است.

آیت الله اعرافی همچنین از تدوین آئین نامه ها و ضوابط کرسی های نظریه پردازی خبر داد و گفت: این طرح نیز به طور آرام و سنجیده و به تدریج از سوی معاونت پژوهش اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حوزه فضای مجازی و فناوری ها، معاونت تبلیغ و بخش فناوری ما طرح هایی دارند و اقداماتی کردند که باید جدی تر شود. 

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه در بحث فضاهای تدریس و تحصیل مشکلات جدی داریم،گفت: امیدواریم راهکارهایی در این زمینه پیدا شود.

آیت الله اعرافی همچنین به تشکیل شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزه و دبیرخانه آن اشاره داشت و گفت: نهادهای بزرگ حوزه در یک فرآیند منسجم، دائم در تعامل با یکدیگر خواهند بود.

   تشکیل کانون های طلاب و دانش آموختگان

مدیر حوزه های  علمیه همچنین به تدوین اطلاع دانش آموختگان و تشکیل کانون های طلاب اشاره داشت و گفت: امروز ما نیازسنجی از وضعیت کشور داریم؛ تحلیل وقایع حوادث سیاسی و اجتماعی در قالب تشکیل دفتر اجتماعی و سیاسی دنبال می شود.

آیت الله اعرافی همچنین به پیگیری طرح های مربوط به حوزه انقلابی اشاره داشت و گفت: طرح جامعی اواخر دوره قبل در شورا تایید شده و ان شاء الله تکمیل و محقق می شود.

وی تصریح کرد: در حوزه پایان نامه ها تفکراتی خواهیم داشت تا با تدابیر جدی تری طرح هایی در این زمینه آماده شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در حوزه اخلاق، تربیت و تهذیب که روح حوزه های علمیه است حتما باید گام های جدی تری برداریم و در این زمینه اساتید نقش مهمی دارند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی رسالت سنگینی داریم، گفت: ما با آنچه از حوزه های علمیه در این زمینه انتظار می رود، فاصله داریم و در این حوزه باید قدم های جدی تری برداریم.

چهار صد مصوبه  درتصمیم گیری شورای گسترش

وی با بیان اینکه طرح هدایت تحصیلی در دست اقدام است، گفت: همچنین تلاش شده تا فرآیند مجوزهای شورای گسترش و اعطاء تسهیل شود؛ شاید سیصد تا چهارصد مصوبه در این شورها به نقطه تصمیم گیری رسیده است.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه در حوزه نخبگان، کارهای خوبی در حد طراحی انجام شده و باید جهشی را در این زمینه شاهد باشیم، گفت: حمایت و توجه به این استعدادهای سرشاری که در میان طلاب جوان ما وجود دارد، جزء رسالت های مهم ما محسوب می شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نمی خواهیم وعده و مبالغه ای در حرف و سخن داشته باشیم گفت: اطمینان می دهم که اراده دوستان ما در امتداد حرکت های خوب گذشته و ارتقای برنامه ها و فعالیت های حوزه باشد و در این مسیر به فکر، حکمت، صبوری و بردباری طلاب نیازمندیم و باید از اولیای الهی استمداد بجوییم و به مبانی انقلاب تکیه کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا رهنمودهای مراجع عظام تقلید، مطالبات بزرگان، تصمیمات شورای عالی سرمایه های بزرگ حوزه است و در صدر آنها، توجه و اجرایی کردن نگاه و مطالبات رهبری جزء وظایف قطعی محسوب می شود.

مدیر حوزه های علمیه در پایان با اشاره به اینکه مجموعه نکات نوشته شده مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: از تعدادی از اساتید که فرصت نشد به دلیل کمبود وقت، در خدمت آنها باشیم عذرخواهی می کنیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha