جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ارتش

حوزه/ امام خمینی (ره) طی پیامی در این روز (۲۱ بهمن ۵۷)، حکومت نظامی را خدعه و خلاف شرع و ملغی دانسته و از مردم خواستند به آن اعتنا نکنند و تهدید کردند که اگر لشکر گارد به محل خودش برنگردد...

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، ساعت 9 صبح نیروهای گارد به پادگان نیروی هوایی یورش بردند و صدای رگبار مسلسل به گوش می رسید. در ساعت 9:35 کارکنان نیروی هوایی توانستند اسلحه خانه را که به دست مهاجمان افتاده بود، دوباره پس بگیرند و نیروی زمینی گارد را از ضلع شمالی و شرقی پادگان عقب بنشانند.

در ساعت 11 کیسه های شن را در خیابان ها برای سنگر بندی مهیا کردند. در ساعت 12:30 افراد گارد با به جای گذاشتن سه تانک فرار کردند و مردم و نیروی هوایی فریاد زدند: نیروی هوایی پیروز شد.

کشته شدگان بیمارستان جرجانی در این روز 30 نفر و زخمی ها به بیش از 120 نفر رسید (روزنامه کیهان).

هلی کوپترهای نیروی زمینی مرتباً در پرواز بودند و گاهی با رگبار مردم را هدف قرار می دادند.

* یک قبضه سلاح و هفت فشنگ در مقابل کارت پایان خدمت

کارکنان نیروی هوایی برای تسلیح مردم، در ازای کارت پایان خدمت سربازی، یک قبضه سلاح و هفت فشنگ در اختیار آنان قرار می دادند (هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ج2، ص1136)؛ این کار در تسلیحات ارتش در فرح آباد انجام می گرفت و از افراد کارت پایان خدمت یا کارت کمیته انتظامات امام خمینی در خواست می کردند و سپس از او می خواستند به قرآن سوگند بخورد که به مردم خیانت نکند (روزنامه کیهان، 22 بهمن 1357).

* سقوط کلانتری ها

در ساعت 16:30 کلانتری تهران نو، پس از پنج ساعت زد و خورد شدید بین مأموران گارد و مردم سقوط کرد (هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ج2، ص1139) و ساعت 17 به کلانتری 10 در خیابان ایران مهر حمله شد و در ساعت 21:30 به دست مردم افتاد و این گونه کلانتری ها یکی پس از دیگری به دست مردم سقوط کردند. (روزنامه کیهان، 22 بهمن 1357)

* حکومت نظامی نزدیک به بیست ساعته در شبانه روز

در این روز فرماندار نظامی تهران در اعلامیه شماره چهل خود، ساعات حکومت نظامی را از ساعت چهار ونیم بعد از ظهر تا ساعت پنج صبح افزایش داد. پس از شدت گرفتن حمله های مردم به کلانتری ها و پادگان ها، فرماندار نظامی تهران، در همین روز در اخبار ساعت 14 اعلام کرد: ساعت منع عبور و مرور را تا ساعت دوازده ظهر افزایش داده است؛ یعنی مردم فقط از ساعت دوازده ظهر تا چهار و نیم بعد از ظهر اجازه خروج از منازل خود را داشتند. (تقویم تاریخ انقلاب اسلامی ایران، ص 265)

* کودتای نظامی و دستگیری صدها نفر از رهبران نهضت

در این روز رژیم در تدارک یک کودتای نظامی بود، سپهبد رحیمی طی دستورالعملی به یگان های تابعه خود از آنها خواست تا بی درنگ کلیه رهبران نهضت را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل نمایند. همراه این دستورالعمل، فهرستی از اسامی صدها نفر که باید بازداشت شوند، الصاق شده بود که در رأس آنها نام حضرت امام خمینی، آیت الله طالقانی و مهندس مهدی بازرگان به چشم می خورد. (هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ج2، ص1139)

* اگر لشکر گارد به محل خودش برنگردد...

امام خمینی (ره) طی پیامی در این روز، حکومت نظامی را خدعه و خلاف شرع و ملغی دانسته و از مردم خواستند به آن اعتنا نکنند و تهدید کردند که اگر لشکر گارد به محل خودش برنگردد، تصمیم آخر را خواهد گرفت. امام در پیام خود پس از یادآوری جنایت های روزهای اخیر رژیم در شهرهای گرگان و گنبد کاووس و تهران، ضمن محکوم کردن آنها بیان داشتند: «... من با آن که هنوز دستور جهاد مقدس نداده ام و نیز مایلم تا مسالمت حفظ و قضایا موافق آرای ملت و موازین قانون عمل شود، لکن نمی توانم تحمل این وحشی گری ها را بکنم و اخطار می کنم که اگر دست از این برادرکُشی برندارند و لشکر گارد به محل خودش برنگردد و از طرف مقامات ارتشی این تعدّیات جلوگیری نشود، تصمیم آخر خود را به امید خدا می گیرم و مسئولیت آن با متجاسرین (کسی که اظهار جسارت کند) و متجاوزین است...».

پس از پیام امام خمینی مردم تهران به خیابان ها ریختند؛ مینی بوس ها و ماشین های وابسته به ستاد کمیته امداد امام خمینی با بلندگو لغو اعلامیه فرماندار نظامی را در سطح تهران اعلام کردند و به این وسیله جلوی کودتا گرفته شد و به سرعت کلانتری های 14، 16، 21، 9، 10 و 11 یکی پس از دیگری به دست مردم سقوط کرد.

در این روز از سوی دفتر امام هرگونه تماس با بختیار و سران ارتش تکذیب شد. (هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ج2، ص و 1141و 1140)

* 800 شهید و مجروح

از دیروز تا بامداد 22 بهمن، 166 نفر در جنگ های تهران کشته و 634 نفر مجروح و در بیمارستان ها بستری شدند. با توجه به درگیری ها و فرا رسیدن شب، مردم بیدار بوده و به سنگربندی پرداختند.

روز 21 بهمن ماه، امام خمینی پیامی برای اهالی بخش «ملاوی» لرستان ارسال کردند. (صحیفه امام، ج6، ص123)

با توجه به کسالت ناشی از خستگی امام، کلیه دیدارهای ایشان لغو و پزشک مخصوص از ایشان عیادت کرد؛ دیدارهای عمومی تا 26 بهمن ماه انجام نگرفت.

برگرفته از کتاب طلوع خورشید (سال شمار زندگانی امام خمینی قدس سره)

انتهای پیام 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha