چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ ما قبل از انقلاب که با دوستانمان در راهپيمايي‌ها شرکت می کردیم، بررسی می کردیم كه وجود مبارك پيغمبر(ص) در غزوات چه ذكري داشتند تا ما هم با همان ذكرها در راهپیمایی ها شرکت کنیم؛ الآن هم باید همين‌طور باشد و اين يك عبادت است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن  تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی، آحاد مختلف مردم را به حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن دعوت نمودند و بیان داشتند: امیدواریم همه مردم با جلال و شکوه در این راهپیمایی شرکت کنند.

ایشان ادامه دادند: ما قبل از انقلاب که با دوستانمان در راهپيمايي‌ها شرکت می کردیم،  بررسی می کردیم كه وجود مبارك پيغمبر(ص) در غزوات چه ذكري داشتند تا ما هم با همان ذكرها در راهپیمایی ها شرکت کنیم؛ الآن هم باید همين‌طور باشد و اين يك عبادت است.

معظم له خاطرنشان کردند: این راهپیمایی را با وضو شرکت کنید؛ گرچه مشکلاتی در کشور وجود دارد، اما این نظام، نظام الهی است و راه قرآن و عترت در کشور گشوده شده و این بسترهای الهی در کشور فراهم آمده است؛ این استقلال و قدرتی که امروز کشور دارد نعمت الهی است و باید قدراین نعمات الهی را دانست.

ایشان اظهار داشتند: تمام خدماتي كه در اين مملكت صورت می گیرد، به بركت تلاش های امام(ره)، شهدا و جانبازان است و اين را ما مطمئنيم كه هر خدمتي ارائه می شود اولين ثواب را در نامه امام(ره)، شهدا ، جانبازان و ايثارگران مي‌نويسند و مردم نیز بدانند در این مملکت هر کار خیری صورت بگیرد، آنها هم در ثواب این کار خیر شریک هستند چرا که مردم هستند که این نظام را حفظ می کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به نامه امیرالمومنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر، اظهار داشتند: حضرت در آن نامه معروف به مالک اشتر می نویسد؛ ای مالک! بدان، مردم ستون دین هستند، اگر مردم در صحنه حاضر باشند دین نیز در جامعه اقامه خواهد شد، و این ستون جز با عمل صالح، سراپا نخواهید ایستاد! چرا که مردم وقتی در صحنه حاضر خواهند بود که ظاهر و باطن مسئولین با هم هماهنگ باشد و به آنچه می گویند عمل کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، به شرح نامه 54 نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: اینکه به ما توصیه اکید شده است تا نفس می کشید علم بیاموزید، از این جهت است که کسی نتواند به بهانه های مختلف ما را از مسیر حق منحرف کند.

ایشان ادامه دادند: قسمتی از نامه 54 که در نهج البلاغه ذکر شده است خطاب به طلحه و زبیر می باشد که حضرت امیر علیه السلام خطاب به آنان گفت شما بدون هیچ اجباری با من بیعت کردید، اما اکنون از من سرپیچی می کنید، مشکل دنیایی شما این است که اگر از این سرپیچی خود توبه کنید، تنها خجالت زده خواهید بود، اما باز هم مردم شما را تحسین خواهند کرد که اشتباه خود را پذیرفتید، اما اگر به سر پیچی خود ادامه دهید و برنگردید، مشکل اخروی شما این خواهد بود که هم خجالت زده می شوید و هم آتش جهنم در انتظار شماست.

معظم له تاکید داشتند: دنیا جای فریب است، باید دنیا را در کنترل خود داشته باشیم و اجازه ندهیم دنیا ما را کنترل کند، اینگونه است که انسان می تواند عمر پر برکت داشته باشد.

ایشان به کلام حضرت امیر علیه السلام در تبیین معنای زهد اشاره کردند و بیان داشتند:  حضرت امیر علیه السلام حقیقت زهد را برای ما معنا کرد و فرمود حقیقت زهد همان است که خداوند در سوره مبارکه حدید بیان می فرماید که اگر در دنیا چیزی از دست دادید غمگین نباشید و اگر در دنیا چیزی به شما رسید خوشحال نباشید، چراکه همه متاع های دنیوی دست خورده است و پیش از شما در اختیار دیگران بوده و بعد از شما هم در اختیار دیگران خواهد بود. نشانه زهد آن است که نه هنگام آمدن متاع دنیا خوشحال و نه هنگام رخت بربستن آن نگران شوید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha