سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی

حوزه/ استاد جامعه المصطفی گفت: طبق آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی، در برخی از سالها کشور شاهد ۹۷درصد فرارمغزها بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و السملمین محمدعلی رضایی اصفهانی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره قرآن و عترت حوزه های علمیه خواهران اظهارداشت: متأسفانه طی سال های گذشته و در دوره های مختلف شاهد فرار مغزها بوده ایم، ما باید همانند سیستم ژاپن عمل کنیم، در کشور ما مسابقات و المپیادهای مختلفی برگزار می شود. نخبگان شناسایی شده و برای المپیادهای بین المللی عازم کشورهای مختلف می شوند پس از بازگشت با دسته گلی از آنها استقبال کرده و آنها را رها می کنیم و این در حالی است که با گذشت یک هفته از بازگشت ایشان انواع تماس ها و پیشنهادات به آنها داده می شود که متأسفانه در دوره های مختلف تا ۹۷ درصد این افراد از کشور خارج شده اند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در سیستم ژاپن همه این فرایندها وجود دارد، المپیادها و مسابقات برگزار می شود، نخبگان به مجامع بین المللی اعزام می شوند ولی زمانی که به آنها پیشنهاد می گردد سیستم آموزشی ژاپن به نخبگانش می گوید اگر یک سکه به شما پیشنهاد دادند ما دو سکه می دهیم و اگر یک منزل می دهند ما دو منزل می دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در ادامه به کارکردهای خانواده اشاره کرد و ادامه داد: کارکردهای خانواده براساس قرآن از جمله مسائلی است که به صورت دقیق و کاربردی در این معجزه الهی به کار برده شده است.

وی با بیان اینکه سه مدل خانواده در جامعه امروز بشری وجود دارد، گفت: ۱- غیرهمجنس (اسلامی) ۲- همجنس گرایان و هم خانگی ها که از سوی اسلام رد شده است ۳- زندگی تک نفره که مراد سخن من همان زندگی و کارکردهای خانواده غیرهمجنس می باشد که مورد سفارش اسلام، است.

وی با اشاره به کارکردهای مختلف خانواده گفت: کارکرد اجتماعی، اقتصادی، عاطفی و اخلاقی از جمله دسته بندی های کارکردهای خانواده در قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به کارکردهای اجتماعی خانواده با بهره گیری از آیات قرآن اظهار داشت: تداوم نسل، جلوگیری از فساد، همبستگی و خویشاوندی، حکمیت درون خانواده، تربیت جنسی فرزندان از جمله مواردی است که در آیااتی از سوره انبیاء، مریم، نساء و نور دیده می شود.

وی با بیان اینکه نگاه اسلام و قرآن به خانواده یکی از عوامل مهم گرایش زنان غربی به اسلام است، اظهار داشت: اینکه در قرآن کریم تأمین هزینه زندگی بانوان توسط همسران مورد سفارش و تأکید شده است (نساء آیه ۳۴) جذابیت خاصی در میان زنان غربی ایجاد کرده است که نسبت به اسلام و آموزه های اسلامی نگاه مثبتی را داشته باشند و هر روز به دین اسلام گرایش پیدا کنند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه به کارکرد عاطفی خانواده بر اساس قرآن اشاره کرد و افزود: در این کارکرد قرآن کریم بحث آرامش و بهداشت روانی را مورد تأکید قرار داده و موضوع دوستی دوطرفه و نه عشق را به عنوان مودت در میان زوجین تأکید کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی به موضوع تکریم اولاد در کارکردهای عاطفی خانواده اشاره کرد و ادامه داد: اگر امروز اولاد خود را به گونه ای شایسته و مطابق با موازین اسلامی تکریم و مورد محبت قرار دهیم در آینده شاهد آثار و برکات آن خواهیم بود.

وی به کارکرد اخلاقی خانواده بر اساس آموزه های قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: عیب پوشی، موعظه، قهر موقت، تأدیب دوستانه از جمله مواردی است که در این کارکرد دارای آثار و برکاتی ارزشمند است.

استاد جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظاهر و بطن قرآن کریم گفت: اینکه ما قرآن را ورق می زنیم و نگاه می کنیم و قرائت می کنیم ظاهر قرآن است، اما قرآن باطنی هم دارد که اهل بیت (ع) آن را مورد تأکید قرار داده اند.

وی افزود: شخصیتی مانند مرحوم امام (ره) بطن قرآن را حقیقت قرآن می داند و فردی مانند زهیر مصری هدف قرآن را باطن آن می داند و مرحوم علامه طباطبایی معنای ژرف آیات را که با روش قرآنی از لابه لای آیات انتخاب می کند به معنای باطن قرآن معرفی می کند.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی بیان داشت: مرحوم آیت الله معرفت، محقق و قرآن پژوه معاصر باطن قرآن را بر اساس روایت و برداشت ها قاعده کلی مستنبط از آیات برمی شمارد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نظریه بطن قرآن از نگاه آیت الله معرفت اشاره کرد و گفت: ایشان برای به دست آوردن بطن قرآن به روایات علامه مجلسی در جلد ۷۹ بهار در باب فی التأویل والبطن اشاره می کند و پنج مرحله را برای رسیدن به بطن قرآن استخراج می کند.

وی افزود: اگر «هدف آیه»، «جداسازی مطالبی که در هدف دخالت ندارند»، «استخراج قاعده کلی از آیه»، «تطبیق این قاعده بر زندگی امروز خودمان» و همچنین «آزمایش که مبادا تفسیر به رأی شده باشد» را مورد بررسی قرار دهیم، اگر این پنج مرحله را مدنظر بگیریم به بطن قرآن کریم و آیات خواهیم رسید.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha