سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حضرت زینب(س)

حوزه/ یک استاد حوزه خواهران تهران، با اشاره به نقش آفرینی حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا، گفت: ایشان بعد از شهادت مادر، روحیه بخش پدر و برادران بود. و پس از شهادت امام حسین(ع) و در طول دوران اسارت، این صفت نیكوی حضرت زینب(س) بیشتر عیان شد.

خانم زهرا شریفی مدرس حوزه و معاون آموزش حوزه علمیه نورالزهرا(س) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت زینب(س)، ایشان را جلوه‌ای از وجود مقدس حضرت زهرا(س) دانست، و اظهار داشت: زنان ما بهترین اسوه‌شان باید حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) بوده، و از تربیت شدگان این مکتب باشند. چون این دو بانوی بزرگوار هم مادر و هم فرزند ، کانون عشق و علاقه و محبت بودند و با حفظ کامل عفاف و حجاب و پاک دامنی، فعالیت‌های اجتماعی‌شان را هم انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: مسئولیت‌های خاصی که خداوند متعال بر عهده بانوان جامعه گذاشته همانند مادر و مربی بودن، و حفظ کانون مهر و محبت در خانه و خانواده، نقشی است که مخصوص زن است. و هیچ ‌مردی نمی‌تواند در جایگاه یک مادر، کانون عشق و صفا در محیط خانواده باشد چون این مسئولیت ویژه زنان است.

استاد مدرسه علمیه نورالزهرا(س) با اشاره به نقش آفرینی حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا، عنوان کرد: آنچه که به حضرت زینب(س) یک چهره ابدی و جاودانه داده، واقعه‌ی عاشورا و کربلا است. و نقشی که حضرت در کربلا ایفا کرد نقشی بسیار مهم و استثنایی بود. و آن بانوی بزرگ، با تقوا و صبر بی‌بدیل خویش توانست مکتب شهادت را به صورت کامل و جامع به نسل‌های بعد منتقل کند.

وی تصریح کرد: تداوم خط عاشورا و مکتب نجات بخش اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در سایه ابلاغ پیام عاشورا به نسل‌های آینده بود و اگر این پیام ابلاغ نمی‌شد کربلا در کربلا می‌ماند و عاشورا در عاشورا حبس می‌شد. و دلیل اینکه عاشورا به همه زمان‌ها رسید و کربلا به همه جهان تسری پیدا کرد به برکت ابلاغ پیام واقعه‌ی عاشورا بود که حضرت زینب(س) این مسئولیت را بر عهده داشتند.

این کارشناس دینی با بیان این که ولایت مداری حضرت زینب(س) باید الگوی همه جوانان ما باشد، بیان کرد: حضرت زینب(س) در همه‌ی ابعاد ولایت مداری همچون معرفت نسبت به امام، تسلیم بی چون و چرا بودن، معرفی و شناساندن ولایت، و فداكاری در راه امام سر آمد و نمونه بود. زیرا او درس ولایت مداری را به خوبی از مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) فرا گرفته بود و آن را در كربلا و به زیبایی و به نحو احسن به عرصه ظهور رساند.

خانم شریفی در پایان با بیان این که یكی از بارزترین اوصاف انسان‏های كامل، صبر و بردباری در فراز و نشیب‏های روزگار و تلخی‏های دوران است، اظهار داشت: در حوادث تلخ، آن چه بیش از هر چیز برای انسان لازم است، روحیه و دلگرمی است. اگر انسان برای انجام كارهای مهم و حساس روحیه نداشته باشد، آن كار با موفقیت انجام نشده و به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: یكی از بارزترین اوصاف حضرت زینب(سلام‌الله علیها) روحیه بخشی او به اعضای خانواده بود. ایشان بعد از شهادت مادر، روحیه بخش پدر و برادران بود. و پس از شهادت امام حسین(ع) و در طول دوران اسارت، این صفت نیكوی حضرت زینب(س) بیشتر عیان شد. او پیوسته یاور غمدیدگان و پناه اسیران بود، و از گودی قتلگاه تا مجلس یزید، پناه‌گاه و تکیه‌گاه اسرا بود.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha