شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ گردهمایی مدیران ارشد کمیته امداد امام خمینی(ره) سراسر کشور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه ضمن تاکید بر لزوم تقویت همکاری حوزه و کمیته امداد در خدمت رسانی به محرومان و تلاش برای محرومیت زدایی در کشور تصریح کرد: بی شک مشارکت همگانی مردم در امداد به نیازمندان، برکات بسیاری برای جامعه به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه طی سخنانی در اولین گردهمایی مدیران ارشد کمیته امداد امام خمینی (ره) سراسر کشور که در سالن همایش‌های مجتمع حضرت معصومه(س) کمیته امداد قم برگزار شد، با تاکید بر این که در آموزه های دینی ما کمک به نیازمندان و رسیدگی به اوضاع مستمندان و ایتام دارای اهمیت بسیار بالایی است، گفت: بی شک رفع فقر و نیاز انسان های محتاج یک اصل مسلم است و در این باره هم دولت و هم مردم رسالت مهم و سنگینی بر دوش دارند.

وی ضمن تقدیر از تلاش ها و خدمات فراوان کمیته امداد امام خمینی (ره) در کمک به نیازمندان و رفع نیازهای ضروری آن ها افزود: عملکرد کمیته امداد و چتر حمایتی آن مانع از بروز و ظهور یک زیان و خسارت بزرگ اجتماعی می شود و اهمیت این مساله را باید در مقوله کلان و ابعاد ملی نگریست و به تحلیل آن پرداخت.

امام جمعه قم همچنین با بیان این که وجود افراد زیر خط فقر باعث مشکلات روحی و روانی عدیده ای در جامعه می شود، ابراز داشت: آنچه مهم است این که ما باید بحث امداد را در ابعاد کلان اجتماعی و فراتر از صرف کمک های فردی مورد توجه قرار دهیم و طبعاً در این مقیاس نیز لازم است که هر چه بهتر و بیشتر برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که اساساً در نظام فقهی ما و نیز آیات و روایات ، توجه و تاکید بسیاری بر این موضوع شده است، خاطرنشان کرد: اسلام در مقوله کمک به نیازمندان و امداد رسانی به آن ها خود دارای مکتب فکری است به این معنا که نظام امداد رسانی آن مبتنی بر احکام و اخلاق و تاریخ تمدنی استوار می باشد.

مدیر حوزه های علمیه  همچنین گفت: از نگاه آیات نورانی کلام وحی ، کمک به محرومان از ابعاد اخلاقی، فقهی و اجتماعی دارای ارزش و مرتبتی والاست که البته در آن نیت پاک و الهی مورد نظر است و در نهایت این مقوله مهم به امر خدمت رسانی صادقانه و مخلصانه ختم می شود.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که درک نیاز و همدلی و همدردی با فقرا و نیازمندان خودش اجر و ثواب بسیاری دارد که این مهم حاکی از جایگاه ویژه این مقوله در آموزه های دینی ماست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: البته آدمی باید در بحث امدادرسانی و کمک به دیگران به خصوص نیازمندان مراقب باشد که انگیزه و نیت الهی او با ریاکاری مخدوش نشود تا بتواند اجر کامل و مناسب را در این مسیر نصیب خویش سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مسئولان و دست اندرکاران نهاد شریف کمیته امداد باید همواره به اصل کرامت انسان ها در امدادرسانی توجه داشته باشند، گفت: اساساً از نگاه اسلام، کرامت انسان باید محور هر نوع عمل امدادی باشد، چه آن که حفظ عزت و کرامت یک اصل است و دین ما دین کرامت بخشیدن به نوع بشر است.

آیت الله اعرافی همچنین با تاکید بر این که بر اساس فقه ما ، کمک به فقرا و نیازمندان یک واجب کفایی به شمار می رود، افزود: باید شرایط و زمینه هایی فراهم کنیم تا همه مردم از اقشار گوناگون در امر خدمت به محرومان و دستگیری از نیازمندان، فعالانه مشارکت داشته باشند چرا که در این صورت شاهد برکات و دستاوردهای بسیاری در ابعاد اجتماعی ، اخلاقی و روحی و روانی در جامعه خواهیم بود.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: از نگاه آموزه های دینی و به خصوص منطق قرآنی، عمل نیک و خیر چند ثمره مهم دارد که برخی از آن ها در دنیا و برخی در آخرت و برخی در هر دو ظاهر می شود، ضمن آن که از منظری دیگر ، عمل خیر کفاره می شود و پوششی برای خطاهای انسان است و در یک کلمه، بدی ها را به خوبی تبدیل می سازد.

وی بر لزوم تعامل و همکاری و اتحاد هر چه بیشتر نهاد حوزه و روحانیت با دستگاه های خدمت رسان به خصوص کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد و گفت: روحانیت از دیرباز همواره همدل و همراه و غمخوار مردم و به خصوص نیازمندان و محرومان بوده است و امروز به عنوان نهاد حوزه های علمیه لازم است که بیش از پیش این همراهی و همدلی در امر خدمت رسانی به محرومان مورد توجه باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در خاتمه اظهار داشت: به هر حال روحانیت باید همچون گذشته در قبال مشکلات جامعه به خصوص دردهای نیازمندان و گرفتاران، احساس مسئولیت نموده و در کنار مردم باشد و در این خصوص نیاز است که در سایه تعامل و همکاری هر چه بیشتر کمیته امداد و حوزه های علمیه و البته یاری و همکاری دیگر نهادها و سازمان ها ، قدم های بیشتری برای محرومیت زدایی در جامعه برداشته شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha