جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار اسلام شناسان هندی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: مسلمانان باید با پیشتازی در تمام عرصه های علمی و دانشی دنیای امروز، ضمن راه اندازی مراکز متعدد علمی و فرهنگی و نیز شکل دهی به فعالیت های اجتماعی، اقتدار علمی و اجتماعی را در دنیای کنونی به منصه ظهور برسانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ،آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار پروفسور اختر الواسع رئیس دانشگاه مولانا ابوالکلام آزاد هندوستان و چندتن از اسلام شناسان و شخصیت های علمی این کشور، تصریح کرد: علقه ها و پل های زیادی میان دو کشور ایران و هند وجود دارد که به لحاظ تاریخی، فرهنگی، زبانی و تمدنی ارتباطات عمیقی را ایجاد نموده است.

وی زبان های فارسی، عربی و اردو را از مهمترین زبان های تمدنی اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: سوابق تاریخی نشان دهنده پیکره ای واحد میان مسلمانان ایران و هند است، این برادری در عصر کنونی کاملاً ملموس و محسوس است.

مدیر حوزه های علمیه به سفر خود به هندوستان و بازدید از مراکز دینی این کشور اشاره نمود و ابراز داشت: میان شهر مقدس قم و لکهنو هند پیوند عمیق اسلامی و دینی وجود دارد.

آیت الله اعرافی ضمن اشاره به شهر قم به عنوان قطب مهم علم دینی در عصر جدید، به پاره ای از اصول و سیاست های حاکم بر این شهر اشاره نمود و اظهار داشت:قم به قرائت و تفسیری از اسلام معتقد است که در آن هیچ افراط و تفریطی وجود ندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه، قرائت و تفاسیر سه گانه حاکم بر جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: اسلام متحجرانه، تندرو و افراطی که در حرکت های داعشی عصر جدید مشاهده می شود، نخستین قرائتی است که بدون تعقل و توجه به شرایط دنیای کنونی فعالیت می کند.

وی اسلام لیبرالیستی و سکولاریستی را از دیگر گفتمان های حاکم بر جهان اسلام برشمرد و ابراز داشت: این گفتمان مبارزه و مجاهدت را از اسلام جدا نموده، اسلام را به صورت فردی و منزوی تفسیر می کند. این گفتمان فارغ از بحث مذاهب، در میان شیعیان و اهل تسنن نفوذ نموده است.

عضو شورای جامعه مدرسین، گفتمان انقلاب اسلامی را سومین قرائت حاکم بر جهان اسلام دانست و یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی، اسلام را پاسخگوی تمام نیازهای جهانی دانسته، با نگاهی مهربانانه از تکفیر، ترور و ارهاب دور است؛ اسلام در گفتمان انقلاب اسلامی، اسلامی مبارز و انقلابی است که در مقابل ظلم و ستم ایستادگی می کند. این گفتمان مورد تاکید مراکز قم به ویژه جامعه المصطفی است.

آیت الله اعرافی توجه به هویت واحده اسلامی و احیای تمدن اسلامی را اصل دوم گفتمان انقلاب اسلامی برشمرد و اذعان داشت: در گفتمان انقلاب اسلامی همه مسلمانان در هر جای عالم، با هر نژاد، فرهنگ، زبان و مذهبی که باشند، از هویتی واحد برخودارند.

امام جمعه قم تصریح کرد: اسلام دارای نگاه و معارف تمدنی است که همه مسلمانان آن ضمن احترام به قوانین دولت ها و توجه به وحدت کشورها، تمدن ساز بوده، هویت واحد اسلامی را مورد توجه قرار می دهند.

وی با تأکید بر این که در مراکز علوم اسلامی و انسانی جهان، جامعه المصطفی تنها مرکزی است که با راه اندازی 100 رشته در علوم انسانی و اسلامی بالغ بر 40 هزار دانش پژوه را بدون نگاه مذهبی پذیرش نموده، تحصیلات دینی را بر اساس مذاهب اسلامی به ایشان ارائه می کند، یادآور شد: جامعه المصطفی مبانی دینی پیروان مذاهب مختلف اسلامی را بر طبق مذهب پیروانشان آموزش می دهد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: جامعه المصطفی راه نجات جهان اسلام را برخورداری از نگاه اسلامی می داند؛ نگاهی که مراکز اسلامی جهان، مبانی دینی را بر اساس مبانی مذاهب مختلف اسلامی ارائه می دهند.

وی اصل سوم تأکیدی گفتمان انقلاب اسلامی را گفتگوی میان اسلام و سایر ادیان و فرهنگ ها عنوان کرد و اظهار داشت: گفتمان قم و جامعه المصطفی در عین اعتقاد به مبارزه با ظلم و ستم؛ تعامل، هم زیستی و گفتگو میان ادیان، فرهنگ ها و تمدن ها را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که اصل اجتهاد و پیش برد علوم و معارف اسلامی با نگاه اجتهادی از دیگر شاخصه های مهم گفتمان شهر مقدس قم و جامعه المصطفی است، یادآور شد: جامعه المصطفی به علوم عقلی، فلسفی و کلامی توجه ویژه ای دارد؛ به گونه ای که بنیه عقلی شهر قم را در هیج جای دنیای اسلام نمی توان یافت.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در مبانی گفتمانی انقلاب اسلامی بر توسعه فقه و علوم اسلامی به منظور پاسخگویی به نیازهای عصر جدید تأکید می شود، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی رشته های جدیدی را بر اساس مبانی فقهی پایه ریزی نموده است.

وی بازسازی صحیح علوم انسانی با نگاه اسلامی را از دیگر فعالیت های مبنایی گفتمان انقلاب اسلامی و شهر مقدس قم بر شمرد و اذعان داشت: در شهر مقدس قم با بیش از 300 مرکز علمی-  تحقیقاتی و تحصیل صدهزار طلبه و دانش پژوه، روزانه صدها کتاب و نشریه منتشر می گردد.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که شهر قم پایگاه انقلاب اسلامی و تأثیرگذار در  معادلات عصر کنونی است، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید با پیشتازی در تمام عرصه های علمی و دانشی دنیای امروز، ضمن راه اندازی مراکز متعدد علمی و فرهنگی و نیز شکل دهی به فعالیت های اجتماعی، اقتدار علمی و اجتماعی را در دنیای کنونی به منصه ظهور برسانند.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به این که جامعه المصطفی  در قم و شعبه های مختلف خود در سراسر جهان، آمادگی دارد تا هر گونه همکاری را با مراکز اسلامی هند داشته باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم این سفر سرآغازی بر گسترش روابط مسلمان ایران و هند بوده، تعاملات مراکز علمی و فرهنگی دو کشور را تقویت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha