جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضا تقوی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین تقوی با تاکید بر اینکه فتنه خط قرمز نظام و ائمه جمعه است، گفت: نظام اسلامی میراث شهدا است و معتقدیم فتنه گران لیاقت میراث داری خون شهدا را ندارند، بنابراین فتنه گرانی که حامی سازش و مذاکره با آمریکا هستند، جایی در نظام ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت نماز جمعه برگزار شد، با بیان اینکه هم اکنون در 900 شهر کشور نماز جمعه اقامه می شود، اظهار داشت:  در همه این شهرها یک ستاد اقامه نماز جمعه وجود دارد که زیر نظر امام جمعه همان شهر فعالیت دارد.

عضویت 42 هزار نفر در ستادهای نماز جمعه

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: حدود 42 هزار نفر در ستادهای اقامه نماز جمعه در سراسر کشور فعالیت دارند و اغلب این افراد را خانواده معظم شهدا، فرهنگیان و اشخاص متدین جامعه تشکیل می دهند. همچنین همه این افراد فعالیتشان به صورت افتخاری بوده و ریالی بابت انجام وظایف تعریف شده در ستاد اقامه نماز جمعه دریافت نمی کنند، از این رو همه فعالیت های ستاد مردمی، انقلاب و جهادی است

وی با اشاره به نحوه انتخاب ائمه جمعه، گفت: تامین نیروهای نهادهای حوزوی بر عهده حوزه های علمیه است، بنابراین ائمه جمعه از تربیت یافتگان حوزه های علمیه کشور به ویژه قم انتخاب می شوند.

شرایط گزینش ائمه جمعه

حجت الاسلام والمسلمین تقوی، به شرایط گزینش ائمه جمعه نیز اشاره کرد و افزود: گذراندن سطح سه حوزه و اشتغال به تحصیل در سطح خارج، تاهل و برخی مباحث دیگر از جمله شرایط اولیه گزینش ائمه جمعه می باشد، سپس بعد از آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی و برخی تحقیقات میدانی و در نهایت تایید هر کدام از افراد در شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، آن فرد به عنوان امام جمعه شهر مورد نظر معرفی می شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: علاوه بر این شورای سیاست گذاری وظیفه عزل و یا جابجایی ائمه جمعه را نیز بر عهده دارد.

هیچ کدام از ائمه جمعه حقوق بگیر نیستند

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از ائمه جمعه حقوق بگیر نیستند، تصریح کرد: همه این عزیزان شهریه ای را که طلاب و روحانیون دریافت می کنند، بعد از اشتغال به امامت جمعه همین شهریه نیز قطع می شود، لذا با عنایت مقام معظم رهبری شهریه جزئی و مختصر به ائمه جمعه اختصاص یافت، زیرا معتقدیم امام جمعه مردمی و متعلق به مردم می باشد، بنابراین پشتیبانی و تامین امکانات نماز جمعه هر شهر برعهده مردم متدین و انقلابی همان شهر می باشد.

ائمه جمعه از نظام و ولایت فقیه دفاع می کنند

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به موضع گیری های سیاسی ائمه جمعه، عنوان داشت: ما در گزینش افراد برای امامت جمعه شهرها گرایش های علمی را دخالت نمی دهیم، ولی همه ائمه جمعه موظف هستند فقط از مبانی انقلاب، نظام اسلامی و ولایت فقیه دفاع نکنند و با اعتقاد فردی و عملی به سیاست های کلان و منویات امام(ره) و مقام معظم رهبری، نسبت به تبیین آنها اقدام کنند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه نظام اسلامی، نظامی استکبار ستیز است، گفت: بر اساس مبانی دینی و قرآنی ما نمی توانیم با دولت های مستکبر و زیاده خواه سازشی داشته باشیم و این مسئله به عنوان یکی از مبانی اصلی نظام اسلامی باید مورد توجه ائمه قرار گیرد.

روشنگری وظیفه امام جمعه است

وی با بیان اینکه وظیفه امام جمعه روشنگری و تبیین است، افزود: مثلا در موضوع اشرافی گری که آفت برای مسئولین نظام و جامعه اسلامی است، هر کدام از ائمه جمعه موظف اند فرهنگ ضد اشرافی گری را برای مردم تبیین کنند و در مباحث سیاسی و عبادی مثل حج نیز اگر امام جمعه ای نسبت به اعزام حجاج اعتراض دارد این به معنای مخالفت او با تصمیم نظام مبنی بر اعزام حجاج به حج نیست، بلکه اعتراض آنها به دلیل نگرانی است و با توجه به خلف وعده سعودی ها و حادثه منا این نگرانی ها تشدید می شود و آنها به این گونه مسائل هشدار و تذکر می دهند.

فتنه گران جایی در نظام اسلامی ندارند

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه فتنه خط قرمز نظام و ائمه جمعه است، گفت: نظام اسلامی میراث شهدا است و معتقدیم فتنه گران لیاقت میراث داری شهدا را ندارند، بنابراین فتنه گرانی که حامی سازش و مذاکره با آمریکا هستند، جایی در نظام ندارند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه با بیان اینکه تقریب مذاهب یکی از سیاست های اصولی نظام اسلامی است، تصریح کرد: امروزه وهابیت تکفیری در پی ایجاد اختلاف بین قومیت های دینی و مذهبی است، زیرا عامل استکبار بوده و آنها مخالف وحدت و یکپارچگی امت اسلام می باشند.

حفظ و ایجاد وحدت از وظایف ائمه جمعه است

وی، حفظ و ایجاد وحدت و انسجام بین امت اسلامی را از جمله وظایف ائمه جمعه برشمرد و ادامه داد: هر فرد شیعه و یا سنی که به اختلافات دامن بزند از عوامل استکبار بوده و جایی در بین صفوف وحدت آفرین مردم متدین نماز گذار جمعه ندارند.

امام جمعه پل ارتباطی بین مردم و نظام است

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در پایان با بیان اینکه نماز جمعه یکی از مردمی ترین نهادهای نظام اسلامی است، گفت: شأن و وظیفه امام جمعه فقط این نیست، اقامه نماز کند، بلکه او در طول هفته با آحاد مختلف مردم جامعه در ارتباط بوده و به مشکلات و خواسته های آنان رسیدگی می کند، زیرا امام جمعه پل ارتباطی بین مردم و نظام است.

313/42

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha